byta kam utan att lyfta topp. m30b35
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
byta kam utan att lyfta topp. m30b35
ska byta kam och vippor, känns dumt att lyfta toppen i onödan, har iofs arpbultar men tänker mest på cooperringpackningen...
borde ju funka om man kapar upp ett hål i torpedväggen precis bakom kammen (underlättar ju även om man kör av nån vippa i bakkant å vill byta den lite snabbt)
nån som gjort så? tips?
=)
borde ju funka om man kapar upp ett hål i torpedväggen precis bakom kammen (underlättar ju även om man kör av nån vippa i bakkant å vill byta den lite snabbt)
nån som gjort så? tips?
=)
m30turbo
Re: byta kam utan att lyfta topp. m30b35
De går säkert men lär va ett helvete med motorn i bilen....
Leo Andersson
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
Re: byta kam utan att lyfta topp. m30b35
TheMan wrote:De går säkert men lär va ett helvete med motorn i bilen....
varför?
m30turbo
Re: byta kam utan att lyfta topp. m30b35
För att de brukar va ett jävla meck även med toppen på bänken o pilla ur vipparmsaxlarna.
Leo Andersson
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
Re: byta kam utan att lyfta topp. m30b35
har gått rätt smidigt innan att få ur dom, just därför jag tänkte prova såhär.. undrar mest om det är nått ivägen bakom torpedväggen (i instrumentpanelen) luftanslutningarna ska bort men kanske sitter nå stag å sånt? =/
eller menar du att topplocksbultarna låser dom?
eller menar du att topplocksbultarna låser dom?
m30turbo
Re: byta kam utan att lyfta topp. m30b35
Där sa du nått
De är ju spår i axlarna för topp bultarna så du lär inte få ur axlarna utan att ta ur bultarna tyvär 


Leo Andersson
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
Re: byta kam utan att lyfta topp. m30b35
mm förstod nästan att dom skulle förstöra min plan =/ bara lyfta skiten då.. tack för hjälpen =)
edit: hur blir det med skärringarna då? dom hamnar i samma spår sen eller?
edit: hur blir det med skärringarna då? dom hamnar i samma spår sen eller?
m30turbo
Re: byta kam utan att lyfta topp. m30b35
Ta ur skiten ur bilen det är gjort på 1,5H sen släpper du alla topp bultar och drar ena sidan ca20nm då kan du dra ur vipp axlarna på motsatt sida lite meck men 9/10 fall klarar sig packningen
Re: byta kam utan att lyfta topp. m30b35
Carlsson wrote:Ta ur skiten ur bilen det är gjort på 1,5H sen släpper du alla topp bultar och drar ena sidan ca20nm då kan du dra ur vipp axlarna på motsatt sida lite meck men 9/10 fall klarar sig packningen
får bli så har ju endå en lång å tråkig vinter att se fram emot.. ;P tack för tipset =)
m30turbo
Re: byta kam utan att lyfta topp. m30b35
Du kan säkert få ut axlarna ändå, axlarna är ju som sagt 2 delade, så går säkert att borra och gänga i axlarna och sedan dra ur den med hjälp utav en glidhammare.. Jag själv testade på plats en gång, men misslyckades då axlarna satt på tooook för hårt.. Men vissa verkar ha snällare vippaxlar som man nästan kan ta ur med fingrarna :PR
- bmw02touring
- Posts: 110
- Joined: 08 Sep 2006, 18:05
- Location: Nyköping
- Contact:
Re: byta kam utan att lyfta topp. m30b35
Du lär inte få ur vipparmsaxlarna ändå, de låses av topplocksbultarna.
Det finns ett BMW org verktyg som man monterar på vipporna, som trycker ned alla vippor och på så sätt möjliggör att kammen kan dras ut utan att plocka bort vipporna.
Började bygga ett sånt, men tröttnade och plockade bort toppen istället.
Det finns ett BMW org verktyg som man monterar på vipporna, som trycker ned alla vippor och på så sätt möjliggör att kammen kan dras ut utan att plocka bort vipporna.
Började bygga ett sånt, men tröttnade och plockade bort toppen istället.
Niclas Carnesköld