Salles M535i s38 icketurbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
HenrikF
Posts: 1868
Joined: 20 Nov 2005, 20:00
Location: Lund

Salles M535i s38 icketurbo

Post by HenrikF »

Inget turbobygge jag vet, men lägger upp det ändå för de som är intresserade.
Inte på något sätt unikt projekt, s38b36 i en m535 e28.
Köpte bilen 1997 av morbror som inte längre kunde ha den kvar. Han köpte den början på 96 och bilen har rullat knappt 3000 mil sen dess. Rätt hårda mil dock. Bilen mellanlandade i min brors ägo ett tag men han körde den aldrig pga strul med sbp.
Har laggt i ett par s38 i e28 så man har fått lite rutin på det nu. Igår tog jag ur 535motorn, flyttade över motorfäste efter lite modifieringar på det ena, kapade lite i grenröret för att kunna bocka det lite så det går fritt för balken. tog av klimakompressor och luftpump till avgasreningen, flyttade hållare för generator och servopump etc. sen åkte motorn i. Då bilen rullat med m5motor förr så var alla modifieringar redan gjorda i karossen.
Nu ska det kopllas lite kablar, byggas avgas, hitta en koppling som passar bilen etc.
Växellåda blir också M5, diff blir än så länge från en 745 då diffen jag har till m5 är helt slut.
Bakvagnen ska byggas om med delar från m5 e34 bakvagnen, justerbar camber och stabilar upphängning till diffen.
Bromsarna kommer idag från m5 men jag hoppas på att få plats med m5ans bromsakumulator, så jag kan bygga bort bromsbomben. Ser dock rätt tight ut :roll:
Sen vore det underbart och kunna bygga bort styrsnäckan och ersätta den med en kuggstång, problemet är att jag inte hittar en kuggstång som kan passa då styrstagen verkar bakom centrumet på fjäderbenet. Sätter jag dig kuggstång från en m3 e36 tex så kommer bilen svänga vänster när jag svänger höger. Inte vidare trafiksäkert...

När allt är klart ska bilen ut och testas, sen ska den reggas, går allt på reggningen bra så strippas bilen helt och renoveras upp. Känns omotiverat att lägga massa pengar och tid på den utan att veta om den går genom reggning.

Inte bästa kvalite på bilderna, men tur det, bilen är rätt dassig i skcket
Image

Image

Största jobbet nu är att bygga ett avgassystem och bygga om länkaget till växellådan (nån i malmö som svetsar alu??)
Alfred
Posts: 163
Joined: 26 Feb 2006, 22:32
Location: Malmö

Post by Alfred »

Glöm nu inte dom två tändkablarna som saknas
Friskt kapat hälften försvunnet
HenrikF
Posts: 1868
Joined: 20 Nov 2005, 20:00
Location: Lund

Post by HenrikF »

Lugnt, hoppas på att få dem innan jag startar bilen :)
User avatar
Ottesen
Posts: 64
Joined: 30 Jul 2006, 13:00
Location: Norge,Østfold,Sarpsborg (Ved svinesund)

Post by Ottesen »

Det blir bra :) Lykke til :)
90 Bmw e34 (vanlig/arbeidsbilen/sladdkärra)
82 Mustang Gt 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel,osv osv...

Mvh Magnus Ottesen/v171/
Bert-Ola
Posts: 225
Joined: 02 Jun 2006, 22:32
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Salles M535i s38 icketurbo

Post by Bert-Ola »

salle wrote:Sen vore det underbart och kunna bygga bort styrsnäckan och ersätta den med en kuggstång, problemet är att jag inte hittar en kuggstång som kan passa då styrstagen verkar bakom centrumet på fjäderbenet.


VW Golf/Jetta kuggstång ska enligt hörsägen gå att modifiera så det passar i E28.

I övrigt alltid roligt med lite E28-byggen med trevligare sugmotorer.
/Bert-Ola Runeson
med diverse BMWprojekt.
HenrikF
Posts: 1868
Joined: 20 Nov 2005, 20:00
Location: Lund

Re: Salles M535i s38 icketurbo

Post by HenrikF »

Bert-Ola wrote:
salle wrote:Sen vore det underbart och kunna bygga bort styrsnäckan och ersätta den med en kuggstång, problemet är att jag inte hittar en kuggstång som kan passa då styrstagen verkar bakom centrumet på fjäderbenet.


VW Golf/Jetta kuggstång ska enligt hörsägen gå att modifiera så det passar i E28.

I övrigt alltid roligt med lite E28-byggen med trevligare sugmotorer.


Då ska jag till returbilen och kolla imorgon :)
Hade hopp om att ta kuggstång från e39 men det hade också blivit fel.
Bert-Ola
Posts: 225
Joined: 02 Jun 2006, 22:32
Location: Karlskrona
Contact:

Post by Bert-Ola »

Hittar du en Golf VR6 så ta den stången och även pumpen (se citaten nedan).
VR6 ska ha lite färre rattvarv mellan fulla utslag.

Hittat lite i mina gamla mail:

"The VR6 rack is definitely strong enough. And e21 end links screw right in, and work just peachy with pretty much any BMW steering arm."

"You also need the rack to be a rear steer rack, since the E28 steering arms are behind the spindle. I think the best you would do is late 90's VW Jetta. It is pretty close on all counts. Pump pressure on the RB boxes is a lot higher than racks also, so you'd need an R&P pump or else modify the spring in the stock pump. As for the RB vs R&P debate, I much prefer rack and pinion. I think there is plenty of room to install a rack between the two cross-members. It's just a matter of adapting the steering shaft."
/Bert-Ola Runeson
med diverse BMWprojekt.
Post Reply