Håller på och tig svetsar lite aluminium hemma i garaget, med varierande resultat.
Har gått bra hela kvällen tills jag fick ett "konstigt" fenomen.
Svetsen tycks ha svårt och tända, spottar och fräser liksom, wolfram elektroden (grön)
smälter, gaskåpan och filtret blir skadat... verkar blir galet varmt.
Har provat med ny gaskåpa och filter samt slipat/fasat kanten på wolfram elektroden
men det blir samma sak.
Någon där ute som kan ge lite tips på vad jag kan göra för att lösa detta????
Tig svetsa Aluminium.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Tig svetsa Aluminium.
När du svetsar Aluminium ska du ha en wolfram med ren wolfram inte thorium inblandad.
Du ska ha den gröna wolframen (Växelström). Den röda är Toriumlegerad den är för likström endast.
Du ska inte heller slipa wolframen. Den formar sig själv till en rund klump.
Mvh
Du ska ha den gröna wolframen (Växelström). Den röda är Toriumlegerad den är för likström endast.
Du ska inte heller slipa wolframen. Den formar sig själv till en rund klump.
Mvh
Daniel Holst
073-4220960
TIG och MAG svetsare
rollin' hard in a e34
073-4220960
TIG och MAG svetsare
rollin' hard in a e34
Re: Tig svetsa Aluminium.
Jag tycker det låter som om gasen börjar ta slut. Eller åtminstone inte levereras fram till munstycket..
John Edvardsson, noll sju noll tre fem två fyra fyra åtta två
Re: Tig svetsa Aluminium.
Ok... så ska jag inte slipa/fasa wolframpinnen... Använder en grön wolfram pinne och växelström,,,
Gastrycket ligger på ca 8-10 liter per minut enligt manometrarna, dock så börjar det blir lite i flaskan men
manometrarna dala inte när jag försöker svetsa.... Materialet Jag svetsar i nu är ca 4mm tjockt...
Ska prova med en annan flaska under dagen (en full flaska)
Gastrycket ligger på ca 8-10 liter per minut enligt manometrarna, dock så börjar det blir lite i flaskan men
manometrarna dala inte när jag försöker svetsa.... Materialet Jag svetsar i nu är ca 4mm tjockt...
Ska prova med en annan flaska under dagen (en full flaska)
MVH Robin
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
Re: Tig svetsa Aluminium.
Som sagt, volframen smälter till sig själv. Har du doppat så bryter du bara av spetsen och smälter ner volframen på en "skitbit" man har liggandes på sidan med hög ampere.
Detta är fördelen med exempelvis guldfärgade volfram elektroder, de kan man köra slipade och således koncentreras strömmen mer där man vill ha den.
Tycker även jag att det låter som du har problem med gasen så kolla det först!
Detta är fördelen med exempelvis guldfärgade volfram elektroder, de kan man köra slipade och således koncentreras strömmen mer där man vill ha den.
Tycker även jag att det låter som du har problem med gasen så kolla det först!
Re: Tig svetsa Aluminium.
Jag kör 12-15l per minut när jag svetsar aluminium, 8-10 vid rostfritt och svart.
Men sen om du har dom värderna på klockan kan det vara bra lägre ute vid gaskåpan beroende på slangpakets längd. Kolla med såndär flödes rör med en kula i,finns 2 olika skalor på dom ena till argon o andra till mison.
Men tycker med det låter som att gasen börjar ta slut
Men sen om du har dom värderna på klockan kan det vara bra lägre ute vid gaskåpan beroende på slangpakets längd. Kolla med såndär flödes rör med en kula i,finns 2 olika skalor på dom ena till argon o andra till mison.
Men tycker med det låter som att gasen börjar ta slut
ARG E21 "s50b32" TURBO (såld)
PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)
Joni Alatalo
0739-250242
PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)
Joni Alatalo
0739-250242
- vectramicke
- Posts: 524
- Joined: 30 Aug 2006, 14:40
- Location: Åland
Re: Tig svetsa Aluminium.
Vad är det för svets? Låter som ett fenomen jag hade på min gysmi-svets jag hade förut. Den va sönder...
Holmström Motorsport
Cheva Cavalier /Volvo T5
ET: 6.82 326km/h@402m
ET: 4.39 262 km/h@201m
1.04 60fot
Cheva Cavalier /Volvo T5
ET: 6.82 326km/h@402m
ET: 4.39 262 km/h@201m
1.04 60fot