Uppvärming av garage

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

ippe

Uppvärming av garage

Post by ippe »

Nu är det så att jag och kompisen har skaffat ett garage som är en fd Ladugård. Plattan är gjuten och det är hyffsat välisolerat. Ytan är ungf 120 kvm.

Tanken från början var att köpa en rejäl diesel kanon och värma upp stället, då kompisen har tillgång till gratis diesel. Dock måste vi hålla någon form av grundvärme därinne när man inte är där, säg 5 till 10+ .

Tanken är att hålla driftkostnaden på ett minimun. Köper gärna en bra och hyffsat påkostad kanon som man kan slå på när man anländer till garaget för skruvning, ev att den går mot en termostat och kör emellanåt för att hålla tempen. Vi bor ju hyffsat långt nårrut så -25 grader mitt i vintern är det inget snack om att det blir.

Har ni några förslag hur ni hade gått tillväga? Känns dumt att komma till ett garage som håller -20 sen gå och trampa för att vänta på kanonen ska värma till hyffsad temp.
Nås på 0730970524

e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
JohnE

Re: Uppvärming av garage

Post by JohnE »

Om ni kan hitta en dieselkanon som är så pass tillförlitlig att den kan köras på termostat, så gör det. Min var inte tillräckligt tillförlitlig, den strulade ibland och de gångerna var det kallt när man skulle skruva..
En vettig grundtemp är runt 12-13 grader. Då kan man börja skruva direkt och allteftersom plockar man av sig lite kläder. Tänk på att material, verktyg, bilar ect kommer ju hålla "natt-temperaturen" så när ni värmer upp det sista biten så kommer fortfarande allt material kyla ner lokalen.

Lycka till oavsett! Det finns fan inget mer omotiverande än när garaget är iskallt. Då blir det inte mycket gjort...

Edit: Kan lägga till, att styra den via enbart termostat är kanske en dum idé. Dieselkanonerna gillar att stå igång en stund, inte bara 5-10 minuter. Så de får ordentlig drifttemperatur.
Så en kombination av termostat och timer kan vara klokt.
Exempelvis inpassat med era jobb och era "normala" skruvtider. Säg att man slutar brukar komma och skruva runt 17-tiden och framåt, då kan timern aktiveras vid 14-tiden och termostaten slår bara igång om det är för kallt.

Min dieselkanon var på 20kW och räckte gott och väl till för mina 100kvm med 3,5m i taket.
John Edvardsson, noll sju noll tre fem två fyra fyra åtta två
Bolero

Post by Bolero »

Vad jag är glad att man bor långt söderut! :D

Har ingen uppvärmning i garaget och håller alltid 12-14grader där inne på vintern!

En termostat till en timer som har en gång tid på runt 20min hade jag nog kört men frågan är hur pålitligt det är egentligen =/

Mvh
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
Daniel86

Post by Daniel86 »

Vi kör också med 20kw dieselkanon på ?? m3.. får plats med 5 bilar iaf.

Fungerar bra och värmer upp rätt så fort till "skruvbar" temp.

Jag hade nog nöjt mig med 5 grader som grundtemp ja.
Ser inga problem alls och skruva när det är 10-15 grader.. tycker det är mer lagomt än 20+
Man får ju snabbt upp värmen :)
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Danneeandersson

Post by Danneeandersson »

Borde ju gå att koppla något till nån telefonpryl så när man ringer sätts dieselkanonen på..

Okej, har nog tittat lite för mycket på TV, men finns det någon sån utrustning? :roll: Är själv intresserad utav det isåfall :D
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
Turbo_folke

Post by Turbo_folke »

Är sugen på att införskaffa en dieselkanon nu när man läser det. Hur blir det med "avagaser"? Har ni något utsug typ eller?
flp

Post by flp »

En kompis har en kanon, och den har han ett avgassystem till som går ut genom väggen.
Vet inte om de finns fler lösningar?

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
JohnE

Post by JohnE »

Turbo_folke wrote:Är sugen på att införskaffa en dieselkanon nu när man läser det. Hur blir det med "avagaser"? Har ni något utsug typ eller?

Min dieselkanons avgaser behövdes inte ventileras ut så länge man körde med pump-diesel. Börjar man med häxblandningar så blev det snabbt sotigt..
John Edvardsson, noll sju noll tre fem två fyra fyra åtta två
Bumpe

Post by Bumpe »

Har snart en bacho ALA40 till salu, finns uttag för termostatstyrning.direkt på värmaren. Separat skorsten för luktfri varmluft! Går även på.blandat olja diesel men grannar rekommenderas ej vid fulbränsle, luktfria avgaser på diesel. Intressant?
Klangen

Post by Klangen »

Kör med kina värmekanon, utan avgasrör. Luktar lite finlandsfärja, men det brukar bara höja motivationen i gänget.
Uppges vara 50kw.

Vi har ett garage på 85kvm & 4,5m takhöjd. Satans mycket luft med andra ord.
Sen är den värdelöst isolerad, endast skruvat fast gips direkt mot laduväggen... fina vattenskador, jepp.

Iallfall. Den är fantastisk. Vi har ingen grundvärme alls.

De tester vi har kört är:

-20 i starttemperatur inne.

Efter 20min, var det 20+ i garaget... efter en 15min var det ca 15+ grader. Med andra ord mektemp. :)
Då stänger vi av den (låter som ett reaplan som går på nitro för fan)
Kör då istället på elvärme 3 fas 9kW + 2st 2Kw enfasvärmare.

Är det kallt som satan ute (under -20) får man gå fram & trycka på knappen en gång varannan timme på sin höjd.

Gå & trampa? Nejfan, sopa under bilen. Sortera verktygen, sätt på kaffebryggaren. Gör allt du inte ville göra när du gick sist... ! :D

20min är ingenting i garaget, det försvinner bara man tittar in!.. hehe

Nackdel med vår plan är givetvis att det blir fuktigt som helvetet med att värma upp en lokal, för att sedan bara kyla den igen under ett par dagar.
Men det skiter jag i :)
iron m///

Post by iron m/// »

Har 150kvm högt i tak kör med varmlufts panna och diesel kör med termostat på 20 grader tar 30 min värma upp till de från minus 5 grader.

Kör endast när ja är i garage gör åt ca 800-1000l diesel är där ganska ofta eldar mycket i onödan..
Burn0ut

Sv: Uppvärming av garage

Post by Burn0ut »

Jag hade då inte vågat ha en dieselkanon utan skorsten. Det är verkligen inte bra i längden.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Porsche 996 GT2
BMW 1602
BMW 2002
Mazda RX-4
Volvo 245 med V8 :P
Andy_b

Post by Andy_b »

Hur ska jag göra som har en liten ved kamin i mitt garage på 55kvm?
vill hålla en grundvärme för att allt inte ska frysa när man inte är där
samt inte behöva vänta 2timmar innan man kan börja skruva med eldningen

bör tilläggas att jag jag har garaget hemma på gården och kommer va ute nästan varje kväll
samt det är ganska bra isolerat

ska man sattsa på en billig luftvärmepump från typ jula eller fins det nått bättre som inte kostar satan och klarar hålla värmen norr om dala älven ?
pm om det är nått
nicke.t

Post by nicke.t »

luftvärme pump skulle jag kört,är ju inte så stort garage att få upp värmen i.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Lemheden

Post by Lemheden »

Andy_b wrote:Hur ska jag göra som har en liten ved kamin i mitt garage på 55kvm?

bör tilläggas att jag jag har garaget hemma på gården och kommer va ute nästan varje kväll

ska man sattsa på en billig luftvärmepump från typ jula eller fins det nått bättre som inte kostar satan och klarar hålla värmen norr om dala älven ?

Luftvärmepump med underhållsvärme är guld värt. Dock skulle jag inte rekommendera de billiga som jula har! Så fort utetemperaturen går ner under nollan så är effekten nära 0. Bättre att lägga ett par tusenlappar till o få en ordentlig maskin!
Däckcenter Vellinge///Spacer.se///jjautoparts.se///Magnus bildetaljer Trelleborg///Nipotrading///

Micke Lemheden
0736962168
Jens92

Post by Jens92 »

Andy_b wrote:Hur ska jag göra som har en liten ved kamin i mitt garage på 55kvm?

Du har ingen möjlighet att antingen skaffa ackumulatortank och ta hand om värmen när du eldar och på så vis hålla värmen längre?
Eller gräva en värmekulvert från boningshuset om ni har vattenburen värme där?

Luftvärmepump har jag aldrig kommit i kontakt med direkt så om en sån är bättre sämre har jag ingen aning om.
Andy_b

Post by Andy_b »

en kulvert från kåken in hadde vart den bästa lösningen men jag hyr bara kåken och vill därför inte kosta på för mycket och ägare tycker tyvär det är en helt onödig sak
pm om det är nått
Post Reply