Page 1 of 1

M50/m20 i en e30 (316)89a vad behövs bytas i chassi väg?

Posted: 19 Sep 2012, 23:51
by arimoron
Som sagt har googlat runt men inte hittat något konkret, vad behövs för att få hinka i en m50/m20 i en 316 89a. Tycker ni det är värt jobbet då jag har en perfekt kaross med lite rost etc?

Tack på förhand

Re: hinka i en M50/m20 i en e30 (316)89a värt jobbet?

Posted: 19 Sep 2012, 23:59
by Dajb
ser ingen som helst nytta med i att slänga i en m20
däremot en m50 är ett bra val :)

finns säkert utan att överdriva 100st trådar om hur man gör det här på forumet, så det är bara att söka :)


Mvh

Re: hinka i en M50/m20 i en e30 (316)89a värt jobbet?

Posted: 20 Sep 2012, 00:18
by arimoron
Dajb wrote:ser ingen som helst nytta med i att slänga i en m20
däremot en m50 är ett bra val :)

finns säkert utan att överdriva 100st trådar om hur man gör det här på forumet, så det är bara att söka :)


Mvh
Jo skulle så gärna vilja ha i en m50 men alla säger olika vissa säger sbf andra "sfpro" så man blir ju lite tanksprid :)

Re: M50/m20 i en e30 (316)89a vad behövs bytas i chassi väg?

Posted: 20 Sep 2012, 16:22
by arimoron
Ingen som har genomfört operationen själv :)?

Re: M50/m20 i en e30 (316)89a vad behövs bytas i chassi väg?

Posted: 20 Sep 2012, 23:11
by Krillian
Beror ju på vad du vill veta? Om någon har satt i en m20 eller m50 motor i en 316/318? Svar ja många. Ingen skillnad jämnfört med med 320-323-325.

Eller menar du om någon satt i en m20/m50 i en 316/318 och fått den igenom lagligt på bilprovningen? Svar ja många. Detta kräver dock mer jobb då du måste byta fjäderben fram till ex e36 samt bärarmar bak helst från e36 compact och kostar ~5-7 tusen i enbart reggning. SFRO samt regbes på bilrovningen.

Re: M50/m20 i en e30 (316)89a vad behövs bytas i chassi väg?

Posted: 21 Sep 2012, 07:27
by ButterflyRacing
Skaffa papper och chassinummer till en 320 eller 325. byt till m50.
Vi har en 320 med 2-liters m50. Mycket trevlig gatbil.

När den väl är besiktar med 2-liters blir det mycket svårt att se skillnad om du byter till 2.5-liters.

Ska det vara en gatbil utan en massa trim.....skulle nog jag välja m52. 2-liters,2,5 eller 2.8.

Re: M50/m20 i en e30 (316)89a vad behövs bytas i chassi väg?

Posted: 28 Sep 2012, 09:36
by deltapim
Kör m20 :D

Stick ut från mängden! Finns inget bättre än att spaka och höra en arg m20 varv! :twisted:

Re: M50/m20 i en e30 (316)89a vad behövs bytas i chassi väg?

Posted: 07 Oct 2012, 21:40
by BmwFredrik
deltapim wrote:Kör m20 :D

Stick ut från mängden! Finns inget bättre än att spaka och höra en arg m20 varv! :twisted:

Håller med om detta