M50/m20 i en e30 (316)89a vad behövs bytas i chassi väg?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
arimoron
Posts: 22
Joined: 09 Sep 2012, 23:33

M50/m20 i en e30 (316)89a vad behövs bytas i chassi väg?

Post by arimoron »

Som sagt har googlat runt men inte hittat något konkret, vad behövs för att få hinka i en m50/m20 i en 316 89a. Tycker ni det är värt jobbet då jag har en perfekt kaross med lite rost etc?

Tack på förhand
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: hinka i en M50/m20 i en e30 (316)89a värt jobbet?

Post by Dajb »

ser ingen som helst nytta med i att slänga i en m20
däremot en m50 är ett bra val :)

finns säkert utan att överdriva 100st trådar om hur man gör det här på forumet, så det är bara att söka :)


Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
arimoron
Posts: 22
Joined: 09 Sep 2012, 23:33

Re: hinka i en M50/m20 i en e30 (316)89a värt jobbet?

Post by arimoron »

Dajb wrote:ser ingen som helst nytta med i att slänga i en m20
däremot en m50 är ett bra val :)

finns säkert utan att överdriva 100st trådar om hur man gör det här på forumet, så det är bara att söka :)


Mvh


Jo skulle så gärna vilja ha i en m50 men alla säger olika vissa säger sbf andra "sfpro" så man blir ju lite tanksprid :)
arimoron
Posts: 22
Joined: 09 Sep 2012, 23:33

Re: M50/m20 i en e30 (316)89a vad behövs bytas i chassi väg?

Post by arimoron »

Ingen som har genomfört operationen själv :)?
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Re: M50/m20 i en e30 (316)89a vad behövs bytas i chassi väg?

Post by Krillian »

Beror ju på vad du vill veta? Om någon har satt i en m20 eller m50 motor i en 316/318? Svar ja många. Ingen skillnad jämnfört med med 320-323-325.

Eller menar du om någon satt i en m20/m50 i en 316/318 och fått den igenom lagligt på bilprovningen? Svar ja många. Detta kräver dock mer jobb då du måste byta fjäderben fram till ex e36 samt bärarmar bak helst från e36 compact och kostar ~5-7 tusen i enbart reggning. SFRO samt regbes på bilrovningen.
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: M50/m20 i en e30 (316)89a vad behövs bytas i chassi väg?

Post by ButterflyRacing »

Skaffa papper och chassinummer till en 320 eller 325. byt till m50.
Vi har en 320 med 2-liters m50. Mycket trevlig gatbil.

När den väl är besiktar med 2-liters blir det mycket svårt att se skillnad om du byter till 2.5-liters.

Ska det vara en gatbil utan en massa trim.....skulle nog jag välja m52. 2-liters,2,5 eller 2.8.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
deltapim
Posts: 554
Joined: 27 Feb 2009, 02:46
Location: 08 land

Re: M50/m20 i en e30 (316)89a vad behövs bytas i chassi väg?

Post by deltapim »

Kör m20 :D

Stick ut från mängden! Finns inget bättre än att spaka och höra en arg m20 varv! :twisted:
E30 m20 Turbo - 676hk 761nm på driven @ Grundladd....
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....

"When in doubt, Flat out!"

Martin Söderberg
0723165118
User avatar
BmwFredrik
Posts: 514
Joined: 22 Nov 2005, 21:55
Location: Dalarna/Långshyttan

Re: M50/m20 i en e30 (316)89a vad behövs bytas i chassi väg?

Post by BmwFredrik »

deltapim wrote:Kör m20 :D

Stick ut från mängden! Finns inget bättre än att spaka och höra en arg m20 varv! :twisted:



Håller med om detta
Allt under 3liter är startmotorer!

0707133777
Post Reply