Svenskt stål - tyskt hjärta
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Svenskt stål - tyskt hjärta
Kopierar mitt projekt från ett annat forum för att hjälpa till att få igång forumet lite igen:
Har en känsla av att min bil kommer att bli utstött här
Allt började med en original 142 -70 som jag hade tänkt lägga i en B23 med dubbla dellorto 40 + lastbilsturbo, hade inhandlat turbo, förgasare, topp, m.m. när jag kom på bättre tankar, kom på att det var för vanligt med en B23!
For på den lokala skroten och inhandlade en M50B25 från en e36 325, anledningen till att jag valde just den motorn berodde till stor del på att den har sumpen bakom framvagnsbalken, vilket dom flesta andra BMW-motorer inte har, men jag valde även motorn för att det finns stor potential i den.
ZF-låda från en 328 har även införskaffats.
Började måtta lite, och upptäckte att jag var tvungen att kapa bort "lite" plåt för att få dit motorn, hellre dö än fega(sitter inte riktigt på plats på bilderna, fick ner den en bit till:
Såhär fint blir det när man fått dit motorfästen, passar ju som handen i handsken?
Så var det bara att börja leka plåtslagare, tur att man är en mästare på att forma plåt...eller så inte
Blev lite väl trångt med innerskärmarna på plats så dom rykte också:
Och till sist en bild på fälgarna som ska sitta på den, 18x8,5"
Anledningen till att jag valde att bygga på en 140 är att jag kan bilen typ i minsta detalj och att jag helt enkelt gillar dom! Så bespara mig gärna alla gliringar om att volvo är skit och hur man kan vara så dum att förstöra en volvo med bmw-motor, m.m.... :/
Har tyvärr inget garage, så jag kan bara jobba med den på helgerna inne på mitt jobb, så det går lite sakta, har iofs bara hållit på med den typ 3 helger hittills
Har en känsla av att min bil kommer att bli utstött här
Allt började med en original 142 -70 som jag hade tänkt lägga i en B23 med dubbla dellorto 40 + lastbilsturbo, hade inhandlat turbo, förgasare, topp, m.m. när jag kom på bättre tankar, kom på att det var för vanligt med en B23!
For på den lokala skroten och inhandlade en M50B25 från en e36 325, anledningen till att jag valde just den motorn berodde till stor del på att den har sumpen bakom framvagnsbalken, vilket dom flesta andra BMW-motorer inte har, men jag valde även motorn för att det finns stor potential i den.
ZF-låda från en 328 har även införskaffats.
Började måtta lite, och upptäckte att jag var tvungen att kapa bort "lite" plåt för att få dit motorn, hellre dö än fega(sitter inte riktigt på plats på bilderna, fick ner den en bit till:
Såhär fint blir det när man fått dit motorfästen, passar ju som handen i handsken?
Så var det bara att börja leka plåtslagare, tur att man är en mästare på att forma plåt...eller så inte
Blev lite väl trångt med innerskärmarna på plats så dom rykte också:
Och till sist en bild på fälgarna som ska sitta på den, 18x8,5"
Anledningen till att jag valde att bygga på en 140 är att jag kan bilen typ i minsta detalj och att jag helt enkelt gillar dom! Så bespara mig gärna alla gliringar om att volvo är skit och hur man kan vara så dum att förstöra en volvo med bmw-motor, m.m.... :/
Har tyvärr inget garage, så jag kan bara jobba med den på helgerna inne på mitt jobb, så det går lite sakta, har iofs bara hållit på med den typ 3 helger hittills
Last edited by St3v3 on 14 Mar 2006, 17:07, edited 1 time in total.
Har försökt bygga ett grenrör idag, men det är riktigt trångt, får typ inte röret till 6:ans cylinder att bli bra, blir trångt som faen mot hjulet..
Nån som har en bra idé om hur man kan bygga? Ska vara delat inlopp mot turbon(snart skrotar jag turboidén å drar 6 raka rör upp genom huven
Nån som har en bra idé om hur man kan bygga? Ska vara delat inlopp mot turbon(snart skrotar jag turboidén å drar 6 raka rör upp genom huven
Last edited by St3v3 on 14 Mar 2006, 17:10, edited 1 time in total.
Fick lite ork i helgen så jag gjorde klar bilen, är bara kvar att montera lysen:
Eller så inte
Men det känns lite mer förhoppningsfullt nu när bilen ser ut som en bil igen =) Håller på med fästen till skärmarna så man kan ta lös dom genom att bara skruva lös typ 4 bultar
Eller så inte
Men det känns lite mer förhoppningsfullt nu när bilen ser ut som en bil igen =) Håller på med fästen till skärmarna så man kan ta lös dom genom att bara skruva lös typ 4 bultar
Last edited by St3v3 on 14 Mar 2006, 17:12, edited 1 time in total.
Har jobbat lite med min 140 nu, och den ser mer och mer ut som en bil vilket känns rätt skönt, men det är lååååångt kvar än
Har fått på front, m.m. på den och satt fast huv och baklucka. Framskärmarna kan man nu snabbt skruva lös genom att skruva lös 4 lättåtkomliga bultar på varje sida:
Har ett stort bekymmer och det är vart i h-vete jag ska rymma uttag till WG
Tog lite bilder inne på mitt jobb där jag håller till å skruvar, ser nästan ut som en veteranbilsverkstad nu
Kanske skulle ha haft ett sånt här aggregat i 140:n istället
Har fått på front, m.m. på den och satt fast huv och baklucka. Framskärmarna kan man nu snabbt skruva lös genom att skruva lös 4 lättåtkomliga bultar på varje sida:
Har ett stort bekymmer och det är vart i h-vete jag ska rymma uttag till WG
Tog lite bilder inne på mitt jobb där jag håller till å skruvar, ser nästan ut som en veteranbilsverkstad nu
Kanske skulle ha haft ett sånt här aggregat i 140:n istället
Last edited by St3v3 on 14 Mar 2006, 17:14, edited 1 time in total.
-
- Posts: 70
- Joined: 25 Nov 2005, 16:09
- Location: Örebro
Hur går det steve? stannat av eller?
------------------------------------
www.lyckselebildemontering.se
www.lyckselebildemontering.se