Crilles BMW E36 Turbo - Såld!
Posted: 21 Aug 2012, 21:17
Projektet har pågått några månader på dom små lediga stunder jag o kollegerna får över mellan alla kundbilar på firman (rekond- o däckfirma) o då detta är första bygget av denna omfattning så har d fått ta sin tid då jag hellre läser på, frågar dom gamla rävarna o kollar in andra byggen ang vad som funkar, så man slipper "uppfinna hjulet" igen så att säg.. Har tagit mkt hjälp av folk med kunskap så att d blir "rätt" från början! Framförallt då mina svetskunskaper sträcker sig till att loppa lite så ville jag inte klödda med d själv utan tog hjälp av bl a min svåger (rallysnubbe som bygger sina bilar själv) o arbetskollegan som e fd svetsare (nimt som fan o ha han på firman ) Blir en blandning av budget o riktiga grejor..
Här följer en FET bildbombning o nerkortad info ang hur bygget har fortskridit tills dags datum:
Bilen är en cosmosschwarz BMW 328 Coupé -97 som e fräsch förutom märke vid bagage o en dörr från inbrott plus en rostblomma på plåten mellan baklamporna (leta/kolla bil i åtskilliga månader innan jag hitta denna som höll måttet för min inspektion).. I övrigt svart helskinn med armstöd invändigt, elhissar, elspeglar, stora färddatorn osv.. Dock ingen taklucka så en riktig sportedition..
Dagen efter jag var o köpt bilen hitta jag färdigbyggd motor på annons ungefär som jag hade tänkt göra ändå så va bara o slå till efter lite konsultation från bl a Matte (Cerveza)
Motorrecept mm (som blir M50B28):
M50B25 block som e planat o honat
M50B25 insug
328 vev
328 stakar (kommer ersättas med iv-stakar)
328 kolvar
328 topp - planat
Nya kolvringar, ramlager osv
Arp-bult till både toppen o vev
MLS-packning 3,5mm (cooperring beställd)
M3 E36 3,2 kedjespännare
M3 oljefilterbehållare o 19 raders oljekyl med pressade slangar från Slang&Maskin
Svetsat oljepumpsdrev
SBF sportluftfilter
Racetermostat 65 graders
Gjutet grenrör
Vipec V44
MTX-L BB-lambda
Laddtrycksmätare
Precision 6265 (för att jag fick väldigt bra pris här hos PPF plus man har lite o växa i...)
Siemens Deka 875cc spridare
Alu-ic
VAG-spolar och kontaktstycken
M20 Svänghjul
M20 Lamell
M20 Startmotor
618 Tryckplatta
Deatschwerkspump
E34 gummikudde till motorfästet
3" avgassystem med racekat o en "S-ljuddämpare", högglanspolerad, från Raka rör som enl uppgift ska dämpa ljudet rejält
mm mm..
I övrigt blir det ny M3 front (nylackad) med rökfärgade klarglasdimljus, diffuser bak. Sitter några läskiga M3 spegelkopior som jag klart överväger att skrota..
Matte (Cerveza) Pelle, Tobbe trollkarl (HellMek) Marco Garver kommer va, och är/bli, involverade då Tobbe kommer koppla och monterat mitt Vipec o Matte plus Pelle med bl a slutförandet av bygget o förhoppningsvis en massa kluriga lösningar mm! Marco har deltagit med sin expertis med sprutet o blir en dynokörning/justering hos honom sen på Performance Center Syd i Malmö!
Berätta för Matte om en firma här i stan som hade tvivelaktiga uttalande ang mitt bygge o val av delar (vilket ett par av deras personal såga o att d vara bara skit o skulle rasa direkt, kommer aldrig att hålla, man spränger motorn vid 400hk bla bla bla.. ) så Matte elda upp sig o kommer nog bli jävligt nice d här!
Bildbomb på kebabvagnen (halvrisiga mobilbilder)- håll till godo:
Precis hemkommen på firman efter bilköp
BBL
Vipec V44
M3 3,0 mätarhus
Vag-spolar
Snurran
Tobbe trollkarl kopplar vipec som Cerveza gjort på sin med en slaktad box för att enkelt kunna klicka i o ur
Provmonterade grenrör o snurra (nån svagsint fd ägare har målat motorn VIT Blir svart strukturlack nu )
Då jag jobbar som rekondchef så en dag palla jag inte se kebabvagnen så repig o jävlig som d är från fd ägare... Polera över huv mm lite snabbt så får d bli en rejäl omgång en helg framöver
Polerat lite snabbt på högersidan i bild
Bakluckan lite snabbt på vänstra sidan i bild
Påbörjat motorbyte för att stoppa i den byggda M50B28an
Tomt
Blev byte av alla leder, bussningar osv i framvagnen när motorn ändå var ute.. Skönt o veta att allt e friskt sen! (Styrleder kommer jag byta när det e dax för hjulinställning så dom ligger o väntar
Nytt urtrampningslager
Ny olja i lådan
Nytt M3 oljefilterhus med nytt filter (kommer startas upp o sen bytas filter igen)
Passa in M3 fronten, ic osv
DP svetsad
Avgas klart inkl min "S-dämpare" från raka rör (kommer kompletteras med dieselkrök i 3,5")
Tog en upphängning till V70, kapa av böjarna vände på skiten o svetsa fast igen - blev helt hundra!
Diffusern grovt inpassad
Oljekylaren o pressade slangar med anslutningar
Original bakaxelklump med 2.93 utvxl har fått ge vika för en 3.15 utvxl med ny LSD-diff inmonterad
Deatschwerkspumpen
Rör till wg tigat... Nermonterad snurra på E36 e BÖÖÖÖÖK...
Matte o Pelle tillverka en stödram/upphängning till oljekylaren
Ramen pulverlackad i svart strukturlack monterad o klar
Tryckrör dragit så tight d bara går för optimal markfrigång - givetvis pulverlackat i svart strukturlack (även luftfilter o flexislanganslutning syns här)
Kommer fler bilder efterhand men tror detta räcker för idag
Fått info från Matte o Pelle att möget e uppstartat o går grannt så snart blir d gatmappning med Mr. Mapparvante himself bak datorn...
Fortsättning följer...
Här följer en FET bildbombning o nerkortad info ang hur bygget har fortskridit tills dags datum:
Bilen är en cosmosschwarz BMW 328 Coupé -97 som e fräsch förutom märke vid bagage o en dörr från inbrott plus en rostblomma på plåten mellan baklamporna (leta/kolla bil i åtskilliga månader innan jag hitta denna som höll måttet för min inspektion).. I övrigt svart helskinn med armstöd invändigt, elhissar, elspeglar, stora färddatorn osv.. Dock ingen taklucka så en riktig sportedition..
Dagen efter jag var o köpt bilen hitta jag färdigbyggd motor på annons ungefär som jag hade tänkt göra ändå så va bara o slå till efter lite konsultation från bl a Matte (Cerveza)
Motorrecept mm (som blir M50B28):
M50B25 block som e planat o honat
M50B25 insug
328 vev
328 stakar (kommer ersättas med iv-stakar)
328 kolvar
328 topp - planat
Nya kolvringar, ramlager osv
Arp-bult till både toppen o vev
MLS-packning 3,5mm (cooperring beställd)
M3 E36 3,2 kedjespännare
M3 oljefilterbehållare o 19 raders oljekyl med pressade slangar från Slang&Maskin
Svetsat oljepumpsdrev
SBF sportluftfilter
Racetermostat 65 graders
Gjutet grenrör
Vipec V44
MTX-L BB-lambda
Laddtrycksmätare
Precision 6265 (för att jag fick väldigt bra pris här hos PPF plus man har lite o växa i...)
Siemens Deka 875cc spridare
Alu-ic
VAG-spolar och kontaktstycken
M20 Svänghjul
M20 Lamell
M20 Startmotor
618 Tryckplatta
Deatschwerkspump
E34 gummikudde till motorfästet
3" avgassystem med racekat o en "S-ljuddämpare", högglanspolerad, från Raka rör som enl uppgift ska dämpa ljudet rejält
mm mm..
I övrigt blir det ny M3 front (nylackad) med rökfärgade klarglasdimljus, diffuser bak. Sitter några läskiga M3 spegelkopior som jag klart överväger att skrota..
Matte (Cerveza) Pelle, Tobbe trollkarl (HellMek) Marco Garver kommer va, och är/bli, involverade då Tobbe kommer koppla och monterat mitt Vipec o Matte plus Pelle med bl a slutförandet av bygget o förhoppningsvis en massa kluriga lösningar mm! Marco har deltagit med sin expertis med sprutet o blir en dynokörning/justering hos honom sen på Performance Center Syd i Malmö!
Berätta för Matte om en firma här i stan som hade tvivelaktiga uttalande ang mitt bygge o val av delar (vilket ett par av deras personal såga o att d vara bara skit o skulle rasa direkt, kommer aldrig att hålla, man spränger motorn vid 400hk bla bla bla.. ) så Matte elda upp sig o kommer nog bli jävligt nice d här!
Bildbomb på kebabvagnen (halvrisiga mobilbilder)- håll till godo:
Precis hemkommen på firman efter bilköp
BBL
Vipec V44
M3 3,0 mätarhus
Vag-spolar
Snurran
Tobbe trollkarl kopplar vipec som Cerveza gjort på sin med en slaktad box för att enkelt kunna klicka i o ur
Provmonterade grenrör o snurra (nån svagsint fd ägare har målat motorn VIT Blir svart strukturlack nu )
Då jag jobbar som rekondchef så en dag palla jag inte se kebabvagnen så repig o jävlig som d är från fd ägare... Polera över huv mm lite snabbt så får d bli en rejäl omgång en helg framöver
Polerat lite snabbt på högersidan i bild
Bakluckan lite snabbt på vänstra sidan i bild
Påbörjat motorbyte för att stoppa i den byggda M50B28an
Tomt
Blev byte av alla leder, bussningar osv i framvagnen när motorn ändå var ute.. Skönt o veta att allt e friskt sen! (Styrleder kommer jag byta när det e dax för hjulinställning så dom ligger o väntar
Nytt urtrampningslager
Ny olja i lådan
Nytt M3 oljefilterhus med nytt filter (kommer startas upp o sen bytas filter igen)
Passa in M3 fronten, ic osv
DP svetsad
Avgas klart inkl min "S-dämpare" från raka rör (kommer kompletteras med dieselkrök i 3,5")
Tog en upphängning till V70, kapa av böjarna vände på skiten o svetsa fast igen - blev helt hundra!
Diffusern grovt inpassad
Oljekylaren o pressade slangar med anslutningar
Original bakaxelklump med 2.93 utvxl har fått ge vika för en 3.15 utvxl med ny LSD-diff inmonterad
Deatschwerkspumpen
Rör till wg tigat... Nermonterad snurra på E36 e BÖÖÖÖÖK...
Matte o Pelle tillverka en stödram/upphängning till oljekylaren
Ramen pulverlackad i svart strukturlack monterad o klar
Tryckrör dragit så tight d bara går för optimal markfrigång - givetvis pulverlackat i svart strukturlack (även luftfilter o flexislanganslutning syns här)
Kommer fler bilder efterhand men tror detta räcker för idag
Fått info från Matte o Pelle att möget e uppstartat o går grannt så snart blir d gatmappning med Mr. Mapparvante himself bak datorn...
Fortsättning följer...