Crilles BMW E36 Turbo - Såld!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Crilles BMW E36 Turbo - Såld!
Projektet har pågått några månader på dom små lediga stunder jag o kollegerna får över mellan alla kundbilar på firman (rekond- o däckfirma) o då detta är första bygget av denna omfattning så har d fått ta sin tid då jag hellre läser på, frågar dom gamla rävarna o kollar in andra byggen ang vad som funkar, så man slipper "uppfinna hjulet" igen så att säg.. Har tagit mkt hjälp av folk med kunskap så att d blir "rätt" från början! Framförallt då mina svetskunskaper sträcker sig till att loppa lite så ville jag inte klödda med d själv utan tog hjälp av bl a min svåger (rallysnubbe som bygger sina bilar själv) o arbetskollegan som e fd svetsare (nimt som fan o ha han på firman ) Blir en blandning av budget o riktiga grejor..
Här följer en FET bildbombning o nerkortad info ang hur bygget har fortskridit tills dags datum:
Bilen är en cosmosschwarz BMW 328 Coupé -97 som e fräsch förutom märke vid bagage o en dörr från inbrott plus en rostblomma på plåten mellan baklamporna (leta/kolla bil i åtskilliga månader innan jag hitta denna som höll måttet för min inspektion).. I övrigt svart helskinn med armstöd invändigt, elhissar, elspeglar, stora färddatorn osv.. Dock ingen taklucka så en riktig sportedition..
Dagen efter jag var o köpt bilen hitta jag färdigbyggd motor på annons ungefär som jag hade tänkt göra ändå så va bara o slå till efter lite konsultation från bl a Matte (Cerveza)
Motorrecept mm (som blir M50B28):
M50B25 block som e planat o honat
M50B25 insug
328 vev
328 stakar (kommer ersättas med iv-stakar)
328 kolvar
328 topp - planat
Nya kolvringar, ramlager osv
Arp-bult till både toppen o vev
MLS-packning 3,5mm (cooperring beställd)
M3 E36 3,2 kedjespännare
M3 oljefilterbehållare o 19 raders oljekyl med pressade slangar från Slang&Maskin
Svetsat oljepumpsdrev
SBF sportluftfilter
Racetermostat 65 graders
Gjutet grenrör
Vipec V44
MTX-L BB-lambda
Laddtrycksmätare
Precision 6265 (för att jag fick väldigt bra pris här hos PPF plus man har lite o växa i...)
Siemens Deka 875cc spridare
Alu-ic
VAG-spolar och kontaktstycken
M20 Svänghjul
M20 Lamell
M20 Startmotor
618 Tryckplatta
Deatschwerkspump
E34 gummikudde till motorfästet
3" avgassystem med racekat o en "S-ljuddämpare", högglanspolerad, från Raka rör som enl uppgift ska dämpa ljudet rejält
mm mm..
I övrigt blir det ny M3 front (nylackad) med rökfärgade klarglasdimljus, diffuser bak. Sitter några läskiga M3 spegelkopior som jag klart överväger att skrota..
Matte (Cerveza) Pelle, Tobbe trollkarl (HellMek) Marco Garver kommer va, och är/bli, involverade då Tobbe kommer koppla och monterat mitt Vipec o Matte plus Pelle med bl a slutförandet av bygget o förhoppningsvis en massa kluriga lösningar mm! Marco har deltagit med sin expertis med sprutet o blir en dynokörning/justering hos honom sen på Performance Center Syd i Malmö!
Berätta för Matte om en firma här i stan som hade tvivelaktiga uttalande ang mitt bygge o val av delar (vilket ett par av deras personal såga o att d vara bara skit o skulle rasa direkt, kommer aldrig att hålla, man spränger motorn vid 400hk bla bla bla.. ) så Matte elda upp sig o kommer nog bli jävligt nice d här!
Bildbomb på kebabvagnen (halvrisiga mobilbilder)- håll till godo:
Precis hemkommen på firman efter bilköp
BBL
Vipec V44
M3 3,0 mätarhus
Vag-spolar
Snurran
Tobbe trollkarl kopplar vipec som Cerveza gjort på sin med en slaktad box för att enkelt kunna klicka i o ur
Provmonterade grenrör o snurra (nån svagsint fd ägare har målat motorn VIT Blir svart strukturlack nu )
Då jag jobbar som rekondchef så en dag palla jag inte se kebabvagnen så repig o jävlig som d är från fd ägare... Polera över huv mm lite snabbt så får d bli en rejäl omgång en helg framöver
Polerat lite snabbt på högersidan i bild
Bakluckan lite snabbt på vänstra sidan i bild
Påbörjat motorbyte för att stoppa i den byggda M50B28an
Tomt
Blev byte av alla leder, bussningar osv i framvagnen när motorn ändå var ute.. Skönt o veta att allt e friskt sen! (Styrleder kommer jag byta när det e dax för hjulinställning så dom ligger o väntar
Nytt urtrampningslager
Ny olja i lådan
Nytt M3 oljefilterhus med nytt filter (kommer startas upp o sen bytas filter igen)
Passa in M3 fronten, ic osv
DP svetsad
Avgas klart inkl min "S-dämpare" från raka rör (kommer kompletteras med dieselkrök i 3,5")
Tog en upphängning till V70, kapa av böjarna vände på skiten o svetsa fast igen - blev helt hundra!
Diffusern grovt inpassad
Oljekylaren o pressade slangar med anslutningar
Original bakaxelklump med 2.93 utvxl har fått ge vika för en 3.15 utvxl med ny LSD-diff inmonterad
Deatschwerkspumpen
Rör till wg tigat... Nermonterad snurra på E36 e BÖÖÖÖÖK...
Matte o Pelle tillverka en stödram/upphängning till oljekylaren
Ramen pulverlackad i svart strukturlack monterad o klar
Tryckrör dragit så tight d bara går för optimal markfrigång - givetvis pulverlackat i svart strukturlack (även luftfilter o flexislanganslutning syns här)
Kommer fler bilder efterhand men tror detta räcker för idag
Fått info från Matte o Pelle att möget e uppstartat o går grannt så snart blir d gatmappning med Mr. Mapparvante himself bak datorn...
Fortsättning följer...
Här följer en FET bildbombning o nerkortad info ang hur bygget har fortskridit tills dags datum:
Bilen är en cosmosschwarz BMW 328 Coupé -97 som e fräsch förutom märke vid bagage o en dörr från inbrott plus en rostblomma på plåten mellan baklamporna (leta/kolla bil i åtskilliga månader innan jag hitta denna som höll måttet för min inspektion).. I övrigt svart helskinn med armstöd invändigt, elhissar, elspeglar, stora färddatorn osv.. Dock ingen taklucka så en riktig sportedition..
Dagen efter jag var o köpt bilen hitta jag färdigbyggd motor på annons ungefär som jag hade tänkt göra ändå så va bara o slå till efter lite konsultation från bl a Matte (Cerveza)
Motorrecept mm (som blir M50B28):
M50B25 block som e planat o honat
M50B25 insug
328 vev
328 stakar (kommer ersättas med iv-stakar)
328 kolvar
328 topp - planat
Nya kolvringar, ramlager osv
Arp-bult till både toppen o vev
MLS-packning 3,5mm (cooperring beställd)
M3 E36 3,2 kedjespännare
M3 oljefilterbehållare o 19 raders oljekyl med pressade slangar från Slang&Maskin
Svetsat oljepumpsdrev
SBF sportluftfilter
Racetermostat 65 graders
Gjutet grenrör
Vipec V44
MTX-L BB-lambda
Laddtrycksmätare
Precision 6265 (för att jag fick väldigt bra pris här hos PPF plus man har lite o växa i...)
Siemens Deka 875cc spridare
Alu-ic
VAG-spolar och kontaktstycken
M20 Svänghjul
M20 Lamell
M20 Startmotor
618 Tryckplatta
Deatschwerkspump
E34 gummikudde till motorfästet
3" avgassystem med racekat o en "S-ljuddämpare", högglanspolerad, från Raka rör som enl uppgift ska dämpa ljudet rejält
mm mm..
I övrigt blir det ny M3 front (nylackad) med rökfärgade klarglasdimljus, diffuser bak. Sitter några läskiga M3 spegelkopior som jag klart överväger att skrota..
Matte (Cerveza) Pelle, Tobbe trollkarl (HellMek) Marco Garver kommer va, och är/bli, involverade då Tobbe kommer koppla och monterat mitt Vipec o Matte plus Pelle med bl a slutförandet av bygget o förhoppningsvis en massa kluriga lösningar mm! Marco har deltagit med sin expertis med sprutet o blir en dynokörning/justering hos honom sen på Performance Center Syd i Malmö!
Berätta för Matte om en firma här i stan som hade tvivelaktiga uttalande ang mitt bygge o val av delar (vilket ett par av deras personal såga o att d vara bara skit o skulle rasa direkt, kommer aldrig att hålla, man spränger motorn vid 400hk bla bla bla.. ) så Matte elda upp sig o kommer nog bli jävligt nice d här!
Bildbomb på kebabvagnen (halvrisiga mobilbilder)- håll till godo:
Precis hemkommen på firman efter bilköp
BBL
Vipec V44
M3 3,0 mätarhus
Vag-spolar
Snurran
Tobbe trollkarl kopplar vipec som Cerveza gjort på sin med en slaktad box för att enkelt kunna klicka i o ur
Provmonterade grenrör o snurra (nån svagsint fd ägare har målat motorn VIT Blir svart strukturlack nu )
Då jag jobbar som rekondchef så en dag palla jag inte se kebabvagnen så repig o jävlig som d är från fd ägare... Polera över huv mm lite snabbt så får d bli en rejäl omgång en helg framöver
Polerat lite snabbt på högersidan i bild
Bakluckan lite snabbt på vänstra sidan i bild
Påbörjat motorbyte för att stoppa i den byggda M50B28an
Tomt
Blev byte av alla leder, bussningar osv i framvagnen när motorn ändå var ute.. Skönt o veta att allt e friskt sen! (Styrleder kommer jag byta när det e dax för hjulinställning så dom ligger o väntar
Nytt urtrampningslager
Ny olja i lådan
Nytt M3 oljefilterhus med nytt filter (kommer startas upp o sen bytas filter igen)
Passa in M3 fronten, ic osv
DP svetsad
Avgas klart inkl min "S-dämpare" från raka rör (kommer kompletteras med dieselkrök i 3,5")
Tog en upphängning till V70, kapa av böjarna vände på skiten o svetsa fast igen - blev helt hundra!
Diffusern grovt inpassad
Oljekylaren o pressade slangar med anslutningar
Original bakaxelklump med 2.93 utvxl har fått ge vika för en 3.15 utvxl med ny LSD-diff inmonterad
Deatschwerkspumpen
Rör till wg tigat... Nermonterad snurra på E36 e BÖÖÖÖÖK...
Matte o Pelle tillverka en stödram/upphängning till oljekylaren
Ramen pulverlackad i svart strukturlack monterad o klar
Tryckrör dragit så tight d bara går för optimal markfrigång - givetvis pulverlackat i svart strukturlack (även luftfilter o flexislanganslutning syns här)
Kommer fler bilder efterhand men tror detta räcker för idag
Fått info från Matte o Pelle att möget e uppstartat o går grannt så snart blir d gatmappning med Mr. Mapparvante himself bak datorn...
Fortsättning följer...
Last edited by M3Crille on 03 Jul 2013, 18:54, edited 15 times in total.
070-201 85 62
Re: Crilles BMW 328 Turbo (massa bilder!)
Spinner som en katt. Kom precis in efter att ha kalibrerat tomgångsmotorn och lite annat trevligt. Går som vilken standard bil som helst. Vi-pec Är riktigt trevligt
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Re: Crilles BMW 328 Turbo (massa bilder!)
Fan va gött o höra! Ska bli riktigt kul o se va ni kan trolla fram!cerveza wrote:Spinner som en katt. Kom precis in efter att ha kalibrerat tomgångsmotorn och lite annat trevligt. Går som vilken standard bil som helst. Vi-pec Är riktigt trevligt
070-201 85 62
Re: Crilles BMW 328 Turbo (massa bilder!)
Cerveza ringde precis o han o Pelle är ute o myser rundor med bilen nu! Går som en dröm, mjukt o fint enl Matte! Han får själv skriva en redogörelse sen!
070-201 85 62
Re: Crilles BMW 328 Turbo - Startad o provkörd!!
ring sen när den är till salu
Re: Crilles BMW 328 Turbo - Startad o provkörd!!
Bilen går som en dröm, fan va fint Vipec är att kalibrera . Myst runt i solskenet idag och bara varit nöjd. Där är en del att gå igenom på den mekaniska biten.
Förra ägaren av motorn hävdar nya ringar i motorn, jag hävdar att han glömt montera några. Ska göra leakdown imorgon och kolla om han ska få tugga grus eller ej.
Förra ägaren av motorn hävdar nya ringar i motorn, jag hävdar att han glömt montera några. Ska göra leakdown imorgon och kolla om han ska få tugga grus eller ej.
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Re: Crilles BMW 328 Turbo - Startad o provkörd!!
Haha vi o våra bilaffärerBullen! wrote:ring sen när den är till salu
Matte:
Kul att den funkar osv iaf Håller tummarna för att d är en "Quick fix" så inte tid/pengar drar iväg alldelescerveza wrote:Bilen går som en dröm, fan va fint Vipec är att kalibrera . Myst runt i solskenet idag och bara varit nöjd. Där är en del att gå igenom på den mekaniska biten.
Förra ägaren av motorn hävdar nya ringar i motorn, jag hävdar att han glömt montera några. Ska göra leakdown imorgon och kolla om han ska få tugga grus eller ej.
070-201 85 62
Re: Crilles BMW 328 Turbo - Startad o provkörd!!
Hitta en M3 3,2 coupeinredning till salu till bra kurs - va bara o klippa till på volley! Saknat Vaderstolarna sen jag hade min M3a.. (Resterande inredning ligger i säckarna på släpet)
070-201 85 62
- Turbo_folke
- Posts: 601
- Joined: 23 Nov 2005, 16:29
- Location: Lund
Re: Crilles BMW 328 Turbo - M3 vaderstolar på väg i!
Ser bra ut. Vad får man ge för ett par sådana M3 stolar?
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
Re: Crilles BMW 328 Turbo - M3 vaderstolar på väg i!
Nu blir den fulländad grymbil faan vad ja saknar när min hade inredning när man ser din
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com
Re: Crilles BMW 328 Turbo - M3 vaderstolar på väg i!
Tackar Jadu jag har sett priser på över 10k för komplett inredning men jag hitta till "nice price"Turbo_folke wrote:Ser bra ut. Vad får man ge för ett par sådana M3 stolar?
Tack! Ja med denna inredningen börjar hytten kännas jävligt najs! Har som sagt saknat min M3 i flera år nu (sen jag fick ett bud jag ej kunde säga nej till) o med Vaderstolarna nu blir d en väldigt go' känsla när man glider runt med ett smile Kommer givetvis upp bilder sen när jag fått hem bilen o monterat dombmw_fredde wrote:Nu blir den fulländad grymbil faan vad ja saknar när min hade inredning när man ser din
070-201 85 62
Re: Crilles BMW 328 Turbo - M3 vaderstolar på väg i!
Fan vad fin bil du håller på med! Gillar den väldigt mycket! Men hur långt har bilen gått? Och vad satt det för stolar innan i den? Och FYFAAAN så fint man sitter i M3 vaderstolarna! men ajja, lycka till med det här nu!
Mvh
Tobias
Mvh
Tobias
Bmw E36 325 Coupé: http://www.garaget.org/?car=335913
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
Re: Crilles BMW 328 Turbo - M3 vaderstolar på väg i!
Tack! Roligt att du gillar den! Har gått ca 24k som original innan vi byte till denna motorn. Sitter just nu vanlig svart skinninredning (ej sport) så ville väldigt gärna uppgradera till Vader! Kommer lägga upp före o efterbilder sen när jag byter ut inredningen! Ska på med mina 18" hjul oxå ist för dom tråkiga 16" vinterhjulen som den rullar med för tillfället Kan knappt bärga mig!!
070-201 85 62
Re: Crilles BMW 328 Turbo - M3 vaderstolar på väg i!
de stolarna hittar man ju aldrig när man vill ha dom. och gör man det så är det alltid i dåligt skick eller fel färg.
så gratulera till fyndet!
så gratulera till fyndet!
Re: Crilles BMW 328 Turbo - M3 vaderstolar på väg i!
Visst är d så?! Leta redan för 2-3 år sen till min 328IM Touring utan framgång så nu va d inget att tveka på när dessa i mkt bra skick dök upp!Bullen! wrote:de stolarna hittar man ju aldrig när man vill ha dom. och gör man det så är det alltid i dåligt skick eller fel färg.
så gratulera till fyndet!
Ny info från Matte o Pelle: motorn går jävligt grannt men den som monterat ihop motorn har misslyckats.. Eller rättare sagt MLS-möget läcker osv.. Köptes ju på vinst o förlust så inte nån skräll direkt Blir att lägga order på cooperring ikväll hos PPF nu ist sen plockar vi ur motorn o Dr.Matte kollar över allt innan den skickas i IGEN..
070-201 85 62
Re: Crilles BMW 328 Turbo - M3 vaderstolar på väg i!
Han som byggt motorn förtjänar att käka grus!. ALLT han har gjort är FEL! Slänger ur motorn och gör allt RÄTT från början. Denna gången blir det Cooperring.
Bilen går som en dröm, pissar dock ut olja mellan block och topp i mängder. Vilket jävla piss.
Ragga tag i 135mm IV stakar när du ändå är igång Crille.
Bilen går som en dröm, pissar dock ut olja mellan block och topp i mängder. Vilket jävla piss.
Ragga tag i 135mm IV stakar när du ändå är igång Crille.
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Sv: Crilles BMW 328 Turbo - M3 vaderstolar på väg i!
Jag har ett par vaderstolar. Saknar ett nackstöd.nytt skinn på förarstolen vid vänstra kudden. Blev ju ganska sugen på att slänga in stolarna i e30in nu för att alla säger att dom är så sköna. Men kommer nån med bud så är dom till salu. Dom är el. Justerbara. Skriv pm för att inte smutsa ner crilles tråd
Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2