5 bult bak e30
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
5 bult bak e30
undrar om nån vet om det bara är e30 m3 nav som passar bak eller om några andra typ från compakt passar ??
bmw 530d -10
BMW 320 -89
pierre rosenholtz
Backsippevägen 1
59732 Åtvidaberg
0762949524
BMW 320 -89
pierre rosenholtz
Backsippevägen 1
59732 Åtvidaberg
0762949524
Re: 5 bult bak e30
Om naven ifrån compact passar kan jag inte svara på. Själv kör jag hela bakvagnen ifrån compact och det passar!
/ Daniel
/ Daniel
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: 5 bult bak e30
Naven från E36 CPT och Z3 passar, men det är en del fallgropar att se upp för. Det finns modeller både inom CPT och Z3 som avviker något.
Det viktigaste att tänka på är hjullagrets storlek.
Alla CPT (utom 323i) har små hjullager dvs 39x72x37 och således är dess nav dimensionerat efter detta. 323i har det stora 42x75x37.
Alla Z3 4-cyl har små hjullager, förutom Z3 1.9 Roadster som fick stora hjullager från och med 04/99 och framåt.
Alla Z3 6-cyl har stora hjullager.
Z3M Coupé och Roadster har dock extra stora hjullager (45x85.05x41).
När det gäller E30 så kan man generellt säga att äldre hade små hjullager och nya hade stora hjullager.
Så allting hänger egentligen på vilken typ av E30 du utgår ifrån och vilken typ av bärarmar den har.
Vad är det för E30 som ska 5-bultat där bak? Har du VIN-nummer är det ännu bättre.
Det viktigaste att tänka på är hjullagrets storlek.
Alla CPT (utom 323i) har små hjullager dvs 39x72x37 och således är dess nav dimensionerat efter detta. 323i har det stora 42x75x37.
Alla Z3 4-cyl har små hjullager, förutom Z3 1.9 Roadster som fick stora hjullager från och med 04/99 och framåt.
Alla Z3 6-cyl har stora hjullager.
Z3M Coupé och Roadster har dock extra stora hjullager (45x85.05x41).
När det gäller E30 så kan man generellt säga att äldre hade små hjullager och nya hade stora hjullager.
Så allting hänger egentligen på vilken typ av E30 du utgår ifrån och vilken typ av bärarmar den har.
Vad är det för E30 som ska 5-bultat där bak? Har du VIN-nummer är det ännu bättre.
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: 5 bult bak e30
Har en 325 bakvagn nu o ska bygga om till 5 bult men naven till e30 m3 kostade 1600st på Bmw men dom lär väl passa
bmw 530d -10
BMW 320 -89
pierre rosenholtz
Backsippevägen 1
59732 Åtvidaberg
0762949524
BMW 320 -89
pierre rosenholtz
Backsippevägen 1
59732 Åtvidaberg
0762949524
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: 5 bult bak e30
Ok, då har du stora hjullager.
Ja, E30 M3 nav passar i dina hjullager (och enligt ETK är det samma drivaxlar mellan 325i och M3). Men 1600 SEK per styck? Goddamn... Du har ju 3200 SEK bara i naven, sen måste du få tag i E30 M3 bakbromsar.
Är ju otroligt mycket billigare att köpa begagnade Z3 6-cyl nav och sen ta begagnade bromsar från vilken E36 CPT (inklusive 323i), Z3 (4-cyl eller 6-cyl) som helst.
Håller själv på att konvertera till 5-bolt där bak, men köpte två kompletta bärarmar (inklusive alla bromsdetaljer) från en E36 CPT för runt 1000 SEK.
Skillnaden mellan E30 M3 och E36 CPT lösningen är ju offseten. Det är en rejäl skillnad. E30 M3 blir ungefär som du har nu (vill minnas det skiljer några millimeter) men med en E36 CPT / Z3 lösning bygger den ut 18.5 mm extra på varje sida (se bild nedan). Betyder ju att du måste ha fälgar med ca 20 mm större ET än vad du har nu.
Så lösningen du ska välja beror ju även lite på vilka fälgar du planerar att använda. Fast E30 M3 lösningen ger ju större frihet, har man fälgar med för stort ET så är det ju bara att köra med spacers.
Ja, E30 M3 nav passar i dina hjullager (och enligt ETK är det samma drivaxlar mellan 325i och M3). Men 1600 SEK per styck? Goddamn... Du har ju 3200 SEK bara i naven, sen måste du få tag i E30 M3 bakbromsar.
Är ju otroligt mycket billigare att köpa begagnade Z3 6-cyl nav och sen ta begagnade bromsar från vilken E36 CPT (inklusive 323i), Z3 (4-cyl eller 6-cyl) som helst.
Håller själv på att konvertera till 5-bolt där bak, men köpte två kompletta bärarmar (inklusive alla bromsdetaljer) från en E36 CPT för runt 1000 SEK.
Skillnaden mellan E30 M3 och E36 CPT lösningen är ju offseten. Det är en rejäl skillnad. E30 M3 blir ungefär som du har nu (vill minnas det skiljer några millimeter) men med en E36 CPT / Z3 lösning bygger den ut 18.5 mm extra på varje sida (se bild nedan). Betyder ju att du måste ha fälgar med ca 20 mm större ET än vad du har nu.
Så lösningen du ska välja beror ju även lite på vilka fälgar du planerar att använda. Fast E30 M3 lösningen ger ju större frihet, har man fälgar med för stort ET så är det ju bara att köra med spacers.
E30 323i -85 : 100% track day car
-
- Posts: 37
- Joined: 28 Aug 2012, 16:32
- Location: Sölvesborg
- Contact:
Re: 5 bult bak e30
Håller på att slänga på Compact bärarmar bak på min m50 e30 nu.
Någon som vet ifall det fungerar med compact fjädring bak ? någon sa till mig att e30n blir hög som tusan med compact coilovers bak.
Någon som vet ifall det fungerar med compact fjädring bak ? någon sa till mig att e30n blir hög som tusan med compact coilovers bak.
142, 164, 740t x2, 945t
E30 318is Turbo x2, E36 318ti Turbo, E30 M50
Dodge Ram Magnum
Audi
E30 318is Turbo x2, E36 318ti Turbo, E30 M50
Dodge Ram Magnum
Audi
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: 5 bult bak e30
johnsilver wrote:Håller på att slänga på Compact bärarmar bak på min m50 e30 nu.
Någon som vet ifall det fungerar med compact fjädring bak ? någon sa till mig att e30n blir hög som tusan med compact coilovers bak.
Va, har compacterna coilovers bak? Neeeeehh, inte E36:an iallafall... Inte E46:an heller vad jag kan minnas...
E30 323i -85 : 100% track day car
-
- Posts: 37
- Joined: 28 Aug 2012, 16:32
- Location: Sölvesborg
- Contact:
Re: 5 bult bak e30
jag menar inte att någon bmw har coilovers orginal!
men låt säga att man "KÖPER" coilovers till en E36 COMPACT !! går de att montera dessa jävla COILOVERS bak på en e30 ?
eller blir den för hög då?
om jag fortfarande är helt obegripligt otydlig, låt säga att man tar orginal compact fjäder och dämpare bak och monterar på en helt original E30
Vad händer då !?
men låt säga att man "KÖPER" coilovers till en E36 COMPACT !! går de att montera dessa jävla COILOVERS bak på en e30 ?
eller blir den för hög då?
om jag fortfarande är helt obegripligt otydlig, låt säga att man tar orginal compact fjäder och dämpare bak och monterar på en helt original E30
Vad händer då !?
142, 164, 740t x2, 945t
E30 318is Turbo x2, E36 318ti Turbo, E30 M50
Dodge Ram Magnum
Audi
E30 318is Turbo x2, E36 318ti Turbo, E30 M50
Dodge Ram Magnum
Audi
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: 5 bult bak e30
Det är lite tydligare nu Generellt sett gäller att ju tydligare problemställning desto närmare kommer svaren att handla om att lösa ditt problem.
Annars kan det gå som de flesta projekt brukar hanteras
Men tillbaka till fjädrarna. Angående coilovers så vill jag minnas att Isåkare här på forumet har gjort eller har kunskap om just coilovers för E30 med E36 CPT bakvagn, kan ha fel men kolla med honom. Angående standard fjädrar och dämpare från E36 CPT till E30 så är jag osäker så vågar inte säga något där, jag köpte ju nästan en komplett E36 CPT bakvagn men synd jag inte tog fjädrar och stötdämpare - skulle varit intressant och mäta lite på dem.
Annars kan det gå som de flesta projekt brukar hanteras
Men tillbaka till fjädrarna. Angående coilovers så vill jag minnas att Isåkare här på forumet har gjort eller har kunskap om just coilovers för E30 med E36 CPT bakvagn, kan ha fel men kolla med honom. Angående standard fjädrar och dämpare från E36 CPT till E30 så är jag osäker så vågar inte säga något där, jag köpte ju nästan en komplett E36 CPT bakvagn men synd jag inte tog fjädrar och stötdämpare - skulle varit intressant och mäta lite på dem.
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: 5 bult bak e30
Har inte provat med cpt fjädrar på e30 men cpt har längre fjädrar än e30 och z3. Min cpt med z3 fjädrar bak är riktigt låg
318iS Turbo | Kompsänkt (svarvade kolvar) och arp toplocksbultar annars original motor, även originalt ommappad styrsystem 1.6bar på 95 oktan
Re: 5 bult bak e30
MEN! Varför i hellvette ska man ha coilovers bak för??? vad är det för fördelar? Om man behöver låga fjädrar så köper man bara universala sylindriska fjädrar ist...
318iS Turbo | Kompsänkt (svarvade kolvar) och arp toplocksbultar annars original motor, även originalt ommappad styrsystem 1.6bar på 95 oktan
- Christian.N
- Posts: 2834
- Joined: 15 Apr 2008, 21:38
- Location: Enköping
5 bult bak e30
Kanske för att man kan justera höjd och hårdhet etc precis som man vill ha? Och inte vara låst efter vad just den uppsättning dämpare och fjädrar har annars.
Enköping, 073-3104393
Re: 5 bult bak e30
när du köper ett färdigt coilover kit till e30 från d2 eller även från xyz så får du compact coilovers bak
så det funkar för alla som köpt coiloverkit till e30 men riktig coilover bak
Mvh
så det funkar för alla som köpt coiloverkit till e30 men riktig coilover bak
Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 5 bult bak e30
Jag gjorde et kit med justeringar och hyllsar før 57mm fjäder bak på original plats, fungera kanon! och man behöver inte göra någonting med karossen..
318iS Turbo | Kompsänkt (svarvade kolvar) och arp toplocksbultar annars original motor, även originalt ommappad styrsystem 1.6bar på 95 oktan
Re: 5 bult bak e30
JulianS wrote:Jag gjorde et kit med justeringar och hyllsar før 57mm fjäder bak på original plats, fungera kanon! och man behöver inte göra någonting med karossen..
så är väl alla "coileoverkit" med fjädern bredvid?
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169