
Eget oljesystem till turbo
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Eget oljesystem till turbo
Jag fick en snilleblixt! Tror jag... Kan man inte sätta en liten tank i motorrummet, som sitter under turbon någonstans, sen dra slangar till turbo och en extern 12v oljepump, så man har ett eget oljesystem till turbon, och då samtidigt kan man styra oljetryck till turbon så den får rätt smörjning och man slipper borra hål i tråg osv. Plus det förenklar vid besiktning. Det bör väl funka? 

Lundgren
Re: Eget oljesystem till turbo
en oljekylare till det systemet också?
lär bli ett jevla stort system
lär bli ett jevla stort system

Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Eget oljesystem till turbo
Som sagt är nog ingen omöjlighet men sjukt bökigt och dyrt när man har det gratis i motorn. Mer saker som kan krångla ochså.
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Eget oljesystem till turbo
Jag kan tycka att det låter rätt vettigt, men det är lite som att uppfinna hjulet ändå! 

Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
Performance Center Syd
RPMotor
Re: Eget oljesystem till turbo
Så kör en del med bakmonterad turbo och det verkar ju funka för dom.
Sv: Eget oljesystem till turbo
Om ett hål i oljetråget är största bekymret så är lösningen med separat smörjsystem bra mycket värre att få till. En plugg i matarledning och retur känns inte så jobbigt om du skulle vilja åka till bilprovningen?
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
Re: Sv: Eget oljesystem till turbo
Precis min tanke, varför krångla till det?johankihl wrote:Om ett hål i oljetråget är största bekymret så är lösningen med separat smörjsystem bra mycket värre att få till. En plugg i matarledning och retur känns inte så jobbigt om du skulle vilja åka till bilprovningen?
Enda anledningen till att montera en pump är isåfall på oljereturen, om det inte går att få fall ifrån turbon till tråget..
Re: Eget oljesystem till turbo
Och då kan man väl lika gärna montera en pump på returen som pumpar oljan till t.ex. ventilkåpan...man måste ju liks ändå ha en matarpump till oljan om man skulle ha ett eget system för turbon
V8
Re: Eget oljesystem till turbo
sk8koffe wrote:Jag fick en snilleblixt!
Nej.
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Re: Eget oljesystem till turbo
cerveza wrote:sk8koffe wrote:Jag fick en snilleblixt!
Nej.

1045whp Supra builder
Re: Eget oljesystem till turbo
St3v3 wrote:Och då kan man väl lika gärna montera en pump på returen som pumpar oljan till t.ex. ventilkåpan...man måste ju liks ändå ha en matarpump till oljan om man skulle ha ett eget system för turbon
Funkar det? Isåfall låter ju det mycket bättre. Då kan man ju borra och bulta på en oljeanslutning i ett seperat oljelock

Lundgren