Bumsen - M535i med puffra
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Bumsen - M535i med puffra
Jaha, det är väl dags att lägga in en projekttråd för min bil också då. Bilen ifråga är M535i-86 som är i hyffsat skick. Finns väl några fläckar på den. Har haft turbo på den innan men topplockspackningen ville inte riktigt hänga med på det. Efter tredje packningsbytet så tröttnade jag och sålde iväg hela turbopaketet. Skulle sälja iväg bilen också men så hittade jag en turbo med grenrör och då kunde jag inte hålla mig och vipps så var bygget igång igen.
Här kommer receptet på bygget.
Motor:
Block o-ringat, honat och toppdeckat. Veven är balanserad. Allt gjort av ACC-Racing
Hela motorn är renoverad men nya lager+packningar
Svarvade kolvar och stakar från E-34 535i
284 graders turbokam från Enem
Toppen är portad och renoverad med nya ventilstyrningar och tätningar och det är gjort av Henry Kickmaier.
Turbo Garrett GT45 med Rosenkrantz 44mm wastegate. 3,5 tums Downpipe
PPF-Dump 50mm
Intercooler 630x300x76
Plenum a la Erik Kihl
Prospark sprut med 1000cc MSD spridare
Transmission:
4- skivig sinterlamell + värsta tryckplattan som gick att få tag på (mycke trögtrampad). Shortshifter
Bromsar:
Skivor och ok från 540 E-34 med stålomspunnet runt om. Racing bromsvätska.
Väghållning:
Bilstein stötdämpare och wietech fjädrar. Den blev visst lite väl låg.
Fälgar: Gata. 18" Schnitzer kopior med 255x35 bak och 225x 40 fram
Strippen M-T Street 10,5x26x15 bak
Avgassystem:
3 tums från downpipen och dubbla 3,5 tums utblås
Inredning:
2 st Omp stolar med diverse mätare. Bur kommer i till vintern.
Jaha det var det hela. Får tacka så mycke för mig.
Vi syns ute på strippen
Mvh Mattias
Här kommer receptet på bygget.
Motor:
Block o-ringat, honat och toppdeckat. Veven är balanserad. Allt gjort av ACC-Racing
Hela motorn är renoverad men nya lager+packningar
Svarvade kolvar och stakar från E-34 535i
284 graders turbokam från Enem
Toppen är portad och renoverad med nya ventilstyrningar och tätningar och det är gjort av Henry Kickmaier.
Turbo Garrett GT45 med Rosenkrantz 44mm wastegate. 3,5 tums Downpipe
PPF-Dump 50mm
Intercooler 630x300x76
Plenum a la Erik Kihl
Prospark sprut med 1000cc MSD spridare
Transmission:
4- skivig sinterlamell + värsta tryckplattan som gick att få tag på (mycke trögtrampad). Shortshifter
Bromsar:
Skivor och ok från 540 E-34 med stålomspunnet runt om. Racing bromsvätska.
Väghållning:
Bilstein stötdämpare och wietech fjädrar. Den blev visst lite väl låg.
Fälgar: Gata. 18" Schnitzer kopior med 255x35 bak och 225x 40 fram
Strippen M-T Street 10,5x26x15 bak
Avgassystem:
3 tums från downpipen och dubbla 3,5 tums utblås
Inredning:
2 st Omp stolar med diverse mätare. Bur kommer i till vintern.
Jaha det var det hela. Får tacka så mycke för mig.
Vi syns ute på strippen
Mvh Mattias
TurboPower!!!!!
Fett!
Vart köpte du fälgarna? samt har du fler bilder på utsidan av bilen?:)
/Oliver
Vart köpte du fälgarna? samt har du fler bilder på utsidan av bilen?:)
/Oliver
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna