Problem med sjunkande bränsletryck

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
MNP
Posts: 22
Joined: 10 Apr 2011, 18:39
Location: Helsingborg

Problem med sjunkande bränsletryck

Post by MNP »

Har problem med bränsletrycket på min M3 E36, när man kommer upp mot 5500-6000rpm så blir bränsletrycket oroligt och sjunker till/pendlar mellan 3 och 4 bar

Bränslesystemet ser ut enl. följande

E85
2st bocsh 040, en på höger och en på vänster sida i tanken. Ihopkopplade med Y-kors ovanför den vänstra pumpen
inga backventiler på pumparna
an8 ledning fram till fuelrailen med ett russel "nätfilter" på vägen
bosch 1700cc spridare
an8 ledning från fuelrailen till en aeromotiv regulator
an6 returledning, delad med Y-kors ovanför den vänstra pumpen och sen går det ner en slang på varje sida
3 bar grundtryck och 1bar ladd

har felsökt igår och kan inte bli klok på vad som inte stämmer, filtret var rent och fint, en pump lät illa och den byttes ut utan framgång.

Tacksam för svar!
User avatar
MrVain
Posts: 55
Joined: 23 Feb 2010, 08:24
Location: Ljusdal
Contact:

Re: Problem med sjunkande bränsletryck

Post by MrVain »

Har haft bra exakt samma problem och då var det bränsletrycksregulatorn.
Jag bytte i prinsip allt innan jag hittade att det var BTR:en som jävlades. Troligen hål i membranet.
Har du möjlighet så prova med en annan, det visar sig ju rätt snabbt om det är den isåfall.
User avatar
fredrick
Posts: 327
Joined: 27 Nov 2005, 19:28
Location: Avesta

Re: Problem med sjunkande bränsletryck

Post by fredrick »

Har du fulltank så du verkligen vet att det är mycket soppa i båda delarna utav tankarna?
Mitsubishi EVO III projekt
MNP
Posts: 22
Joined: 10 Apr 2011, 18:39
Location: Helsingborg

Re: Problem med sjunkande bränsletryck

Post by MNP »

MrVain wrote:Har haft bra exakt samma problem och då var det bränsletrycksregulatorn.
Jag bytte i prinsip allt innan jag hittade att det var BTR:en som jävlades. Troligen hål i membranet.
Har du möjlighet så prova med en annan, det visar sig ju rätt snabbt om det är den isåfall.
Tack för tipset, jag ska försöka få tag i en annan regulator och prova med den.
fredrick wrote:Har du fulltank så du verkligen vet att det är mycket soppa i båda delarna utav tankarna?
jadå, jag tankade helt fullt innan jag provade nu sist.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Sv: Problem med sjunkande bränsletryck

Post by johankihl »

Det är inte så att pumparna inte orkar med? Kör du laddtryck i motorn?
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
MNP
Posts: 22
Joined: 10 Apr 2011, 18:39
Location: Helsingborg

Re: Sv: Problem med sjunkande bränsletryck

Post by MNP »

johankihl wrote:Det är inte så att pumparna inte orkar med? Kör du laddtryck i motorn?
yes, kör med 1bar laddtryck i motorn.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Problem med sjunkande bränsletryck

Post by Bmwandreas »

Mät spänningen till pumparna. Du lär ha 2.5kvm kabel till varje pump. Vanligt fel i bromsbänken...
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Marco Garver
Posts: 283
Joined: 21 Nov 2005, 21:18
Location: Åstorp

Re: Problem med sjunkande bränsletryck

Post by Marco Garver »

Det är något annat knepigt med denna setupen oxo.

Går inte att köra under halv tank, känns som att den tömmer ena sidan på tanken.

/M
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Problem med sjunkande bränsletryck

Post by Bmwandreas »

Bygger man om orig så fyller man inte på båda tankarna. De sitter inte ihop!
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
MNP
Posts: 22
Joined: 10 Apr 2011, 18:39
Location: Helsingborg

Re: Problem med sjunkande bränsletryck

Post by MNP »

Bmwandreas wrote:Mät spänningen till pumparna. Du lär ha 2.5kvm kabel till varje pump. Vanligt fel i bromsbänken...
Jag ska kolla över kablaget vet att den ena pumpen inte har 2.5kvm kabel sista biten, den på höger sida har orginal kablage i tanken.
Bmwandreas wrote:Bygger man om orig så fyller man inte på båda tankarna. De sitter inte ihop!
borde inte detta problemet vara löst då jag har retur på båda sidorna?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Problem med sjunkande bränsletryck

Post by Bmwandreas »

MNP wrote:
Bmwandreas wrote:Mät spänningen till pumparna. Du lär ha 2.5kvm kabel till varje pump. Vanligt fel i bromsbänken...
Jag ska kolla över kablaget vet att den ena pumpen inte har 2.5kvm kabel sista biten, den på höger sida har orginal kablage i tanken.
Bmwandreas wrote:Bygger man om orig så fyller man inte på båda tankarna. De sitter inte ihop!
borde inte detta problemet vara löst då jag har retur på båda sidorna?
Det är ju inte säkert att den fyller båda tankarna, det tar ju den lättaste vägen.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Marco Garver
Posts: 283
Joined: 21 Nov 2005, 21:18
Location: Åstorp

Re: Problem med sjunkande bränsletryck

Post by Marco Garver »

Känns som 2 olika problem.

Det ena är att bränslet inte räcker till även vid full tank.

Det andra är att returledningen inte delar ut bränslet jämnt mellan vä-hö tank.

Mät spänningen vid resp pump när du kör.

Mvh
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Re: Problem med sjunkande bränsletryck

Post by St3v3 »

Kanske en pump började låta illa för att den gått tom? Kan väl kanske vara att det bara är en pump som matar nu och då räcker det inte till?

Även om det inte är det som är det riktiga felet så känns det som att du skulle ha fixat det på en gång också
V8
Post Reply