E46 328 med m3 snurra

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Rufurbo

E46 328 med m3 snurra

Post by Rufurbo »

Hallå!

Jag införskaffade mig en bmw 328 -98 sedan tidigare i sommar och jag går i tankarna om att framöver (kanske i vinter eller till kommande sommar) att införskaffa en bmw M3 e46 motor och montera i bilen.

Det jag då undrar är hur mycket passar...har läst endel och det verkar som att v-lådan på min ska passa som är en ZF och är samma som i m3 E36.

Passar original diff? Om än så ska man ju skaffa en riktig m3 diff och montera dit eftersom.

Man får ju givetvis tänka på det blir lite optimering på el-sidan men hur pass mycket ? Jag kan väl nyttja "ECU" som finns i min bil men bara man skaffar m3 programvara så ska det väl lira ?

Byta koppling till en riktig m3 osv...el likvärdigt

Skriv gärna era tankar om detta...och finns det någon som gjort detta? Länka om ni vet något intressant

Hade känts roligre gör något sånt här än att montera kompressor :!:

Börjar såhär!!

Tack på förhand :)
Davajn

Re: E46 328 med m3 snurra

Post by Davajn »

Infästningspunkterna i karossen är den samma. Men där slutar likheterna.

För att få en s54 att fungera så behöver du nästan ta all org elektronik. Styrenheten ät långt ifrån densamma mellan 328 å m3.
Enklast är utan tvekan att köra standalone sprut och konvertera elgasen till vajjer. För de sitter väl org på snikmodellerna har jag för mig.
Samt skulle jag passa på och montera en diesellåda så du får lämplig lut på motorn för framtida trimm.

Men most bang för buck är ju en m50 med fin snurra på
Rufurbo

Re: E46 328 med m3 snurra

Post by Rufurbo »

okej tack för informationen...skulle isånafall vara intressant om man hitta en M50,M54 el likvärdigt som är klar att hissas ner.. får väl se vad som dyker upp.

Annars ni andra får gärna fylla på med rolig info om ni vet av någon motor eller länk som är nyttig läsa.

// R :)
Post Reply