Page 1 of 2
Billetfrästa rullvippor till M20
Posted: 30 Jul 2012, 09:50
by jeenz
Tillverkade i flygplansaluminium
Set om 12st, helt nya.
Säljes pga dem som sitter monterade vägrar gå sönder
Klarar 600nm utan problem
Pris 6700inkl frakt
Re: Billetfrästa rullvippor till M20
Posted: 30 Jul 2012, 16:54
by silverryggen
Såg en igår. Imponerad.
Gör till m10 med. då ska jag bygga mig en ny sån

Re: Billetfrästa rullvippor till M20
Posted: 30 Jul 2012, 17:01
by Bmwandreas
Är det rullvippa lär du alltså ha en kamaxel som är slipad för radien på rullen annars blir det fel.
Re: Billetfrästa rullvippor till M20
Posted: 30 Jul 2012, 18:58
by jeenz
Kamaxeln har ej slipats något, problemet är löst och det funkar kanonbra

Re: Billetfrästa rullvippor till M20
Posted: 30 Jul 2012, 20:37
by jeenz
Uppsättningen som sitter monterad på bil har nu rullat 3 säsonger utan problem!
Re: Billetfrästa rullvippor till M20
Posted: 31 Jul 2012, 07:02
by Bmwandreas
Det lär ju inte bli i närheten av samma kamtider?
Re: Billetfrästa rullvippor till M20
Posted: 31 Jul 2012, 07:26
by jeenz
Jasså?
Förstår intresset av att veta hur dem är tillverkade är stort, till svars får jag att det fungerar.
Har själv åkt med bilen och den går hur fint som helst.
Bild på dem ordnas.
Hur som detta är bästa lösningen för denna motortyp.
Re: Billetfrästa rullvippor till M20
Posted: 31 Jul 2012, 07:31
by Bäckis
Jättebra, men tänk efter. Om kamaxeln ska vara "det den är" så lär rullen vara typ 5cm i diameter. Att bilen går fint är ointressant, tror du förstår om du tänker lite.
Re: Billetfrästa rullvippor till M20
Posted: 01 Aug 2012, 20:38
by Micke johansson
Det finns rullvippor till m10 redan

Re: Billetfrästa rullvippor till M20
Posted: 01 Aug 2012, 21:27
by Bmwandreas
Inga problem att göra rullvippor det skulle vara finemang, men det krävs specialslipad kamaxel för radien på rullen.
Samma sak som att köra flat tappet kam med rullvippor på en V-8

)
Re: Billetfrästa rullvippor till M20
Posted: 03 Aug 2012, 08:58
by jeenz
På denna design av rullvippor som har tagits fram och fungerar oförskämt bra behövs inga special slipade kammar, kamtider blir ej förstörda.
Bra att ni ställer frågor men ta de via pm istället för att skräpa ner en säljes tråd.
Min vän som kör me dessa och som tagit fram dem kommer inte avslöja hur han löst det.
Den som köper setet alt kollar på bilden som ja postar i dagarna här kan se hur dem ser ut.
Re: Billetfrästa rullvippor till M20
Posted: 03 Aug 2012, 09:13
by pro_mille
Är det rulle mot ventilskaft eller mot kamloben?
Re: Billetfrästa rullvippor till M20
Posted: 06 Aug 2012, 00:15
by Carlsson
pro_mille wrote:Är det rulle mot ventilskaft eller mot kamloben?
Mot kamloben, mot ventilen sitter det excenter justering som orginal. Kamtiderna blir givetvis inte optimala men som sagt hanns bil går grymt bra med fint register så kan inte säga om det blir så stor skillnad mot orginal vippor effekt mässigt.
Sv: Re: Billetfrästa rullvippor till M20
Posted: 06 Aug 2012, 05:33
by Bmw*Alex
Carlsson wrote:pro_mille wrote:Är det rulle mot ventilskaft eller mot kamloben?
Mot kamloben, mot ventilen sitter det excenter justering som orginal. Kamtiderna blir givetvis inte optimala men som sagt hanns bil går grymt bra med fint register så kan inte säga om det blir så stor skillnad mot orginal vippor effekt mässigt.
Hur mätes den skillnaden då?
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Re: Billetfrästa rullvippor till M20
Posted: 06 Aug 2012, 06:39
by Bmwandreas
Ursäkta om vi kladdar i din tråd. Men att skriva att de funkar perfekt är ju en lögn, orig vippande har ju en radie på ca 50 mm. Vad tror du då händer om du har en rulle med 6-10mm radie? Man förlorar extremt mycket duration och lyft vid låg och medellyft på loben.
Vi har pratat med Enem om detta och man är tvungen att tillverka en ny kam som är gjord för den radien på rullen, och det är ganska dyrt med en ny master så vi skippade det.
Re: Billetfrästa rullvippor till M20
Posted: 06 Aug 2012, 11:26
by Carlsson
Bmwandreas wrote:Ursäkta om vi kladdar i din tråd. Men att skriva att de funkar perfekt är ju en lögn, orig vippande har ju en radie på ca 50 mm. Vad tror du då händer om du har en rulle med 6-10mm radie? Man förlorar extremt mycket duration och lyft vid låg och medellyft på loben.
Vi har pratat med Enem om detta och man är tvungen att tillverka en ny kam som är gjord för den radien på rullen, och det är ganska dyrt med en ny master så vi skippade det.
Jag ska se om jag kan få tag i bänk papperna från Pierres bil jag vill minnas att den lämnade 380whp i Autotech's bänk vid 1,3kg då var det orginal topp och orginal kam Kinagrenrör från kl och ett relativt litet switser agg. Kan kolla exaktarare spec om intresse finns
Mvh Daniel
Sv: Re: Billetfrästa rullvippor till M20
Posted: 06 Aug 2012, 13:18
by johankihl
Carlsson wrote:Bmwandreas wrote:Ursäkta om vi kladdar i din tråd. Men att skriva att de funkar perfekt är ju en lögn, orig vippande har ju en radie på ca 50 mm. Vad tror du då händer om du har en rulle med 6-10mm radie? Man förlorar extremt mycket duration och lyft vid låg och medellyft på loben.
Vi har pratat med Enem om detta och man är tvungen att tillverka en ny kam som är gjord för den radien på rullen, och det är ganska dyrt med en ny master så vi skippade det.
Jag ska se om jag kan få tag i bänk papperna från Pierres bil jag vill minnas att den lämnade 380whp i Autotech's bänk vid 1,3kg då var det orginal topp och orginal kam Kinagrenrör från kl och ett relativt litet switser agg. Kan kolla exaktarare spec om intresse finns
Mvh Daniel
På maxlyft lär det inte bli någon större skillnad, problemet är att du förstör durationen genom att minska radien på anligget på kammen. Den kommer givetvis att lyfta lika mycket och således störs inte maxflödet nämnvärt.