Håller på och turbokonverterar en 525 touring, och behöver ju få hejd på kalaset med. Har läst mig till att man kan använda e38 750 bromsar, passar dom rakt på? både fram och bak? Vart kan man få tag på dom? osv osv, kom gärna med andra tips med.
Mvh
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
Danneeandersson wrote:Håller på och turbokonverterar en 525 touring, och behöver ju få hejd på kalaset med. Har läst mig till att man kan använda e38 750 bromsar, passar dom rakt på? både fram och bak? Vart kan man få tag på dom? osv osv, kom gärna med andra tips med.
Mvh
E38 passar inte.
Du behöver e32 eller e34 ok..
740/750 e32 bakoken är samma som M5 3.6 och 3.8 upp tom 94.. Du behöver 540 e34 bromsskiva.
Fram är det e34 eller e32 ok från M5, 740/750 eller 540 med e34 bromsskivor.
Vad jag har förstått så skiljer det bara ca 5mm mellan CC på hålen mellan e38 oken och fästena på min e34? Och folk har slipat upp det eller byggt om det har jag läst, stämmer inte det?
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
Om de ändå är e34..varför inte försöka hitta 1995 års m5 bromsar runt om? 345mm 4kolv fram och 328mm bak enkolvsok
Alt så skaffar du dig vanliga m5 bak, 300x20mm och fram e32 750 1990/1991! med 324mm 4kolvare!
Pimplaren wrote:Om de ändå är e34..varför inte försöka hitta 1995 års m5 bromsar runt om? 345mm 4kolv fram och 328mm bak enkolvsok
Alt så skaffar du dig vanliga m5 bak, 300x20mm och fram e32 750 1990/1991! med 324mm 4kolvare!
Borde göra susen!
M5 bromsarna verkar otroligt svåra att hitta, samma sak med e32 bromsarna, som redan nämnts! Annars skulle det vara super! Allt för få tänker på bromsar när dom uppgraderar effekten
Hool wrote:Samma ok bak på e32 740/750 och E34 540 och M5 3.6 och 3.8 fram tom 94/7...
300x20 540 skivor kör man på bak.. e32 skivorna passar inte.
m5 4kolvare är sällsynta, även 4 kolvarna från e32..
Klart manliga bromsar dock om man hittar dem..
Ja okej, men har du inte koll på om det funkar att slipa upp hålen lite på e38 750 bromsarna så de passar? tyckte jag läste nånstans att det bara skiljer 5mm. Det är ju 4kolvs brembo ok
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
Pimplaren wrote:Om de ändå är e34..varför inte försöka hitta 1995 års m5 bromsar runt om? 345mm 4kolv fram och 328mm bak enkolvsok
Alt så skaffar du dig vanliga m5 bak, 300x20mm och fram e32 750 1990/1991! med 324mm 4kolvare!
Borde göra susen!
M5 bromsarna verkar otroligt svåra att hitta, samma sak med e32 bromsarna, som redan nämnts! Annars skulle det vara super! Allt för få tänker på bromsar när dom uppgraderar effekten
Hool wrote:Samma ok bak på e32 740/750 och E34 540 och M5 3.6 och 3.8 fram tom 94/7...
300x20 540 skivor kör man på bak.. e32 skivorna passar inte.
m5 4kolvare är sällsynta, även 4 kolvarna från e32..
Klart manliga bromsar dock om man hittar dem..
Fästerna är ju av gjutjärn och det är inget man moddar hursomhelst..
Det som du kan göra är att leta reda på Porsche eller Brembo ok som skruvas bakifrån.. Då är det en smal sak att rodda en adapter..
Som den här snubben som kör med Wildwood bromsok och E60 skivor. Samt adaptern ovan.. Borde inte vara några problem att yxa till en.
E38 till vänster och E31 850 till höger.. (850 e31 kör 324x30 skiva enkolvare och finns en del på bildelsbasen för vettiga pengar)
Ja okej, men har du inte koll på om det funkar att slipa upp hålen lite på e38 750 bromsarna så de passar? tyckte jag läste nånstans att det bara skiljer 5mm. Det är ju 4kolvs brembo ok
Jag har original e34 525 ok och slitsade skivor och riktigt race belägg och grym bromsvätska, jag har riktigt riktigt bra bromsar som inte fedar på bana heller.
Har 476hk och körde på ring knutstorp runt 10varv på raken utan den minsta tendens till att bromsarna skulle feda.
Mvh
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor