Blå ryker (Ny byggd smidd motor) Ny turbo
Posted: 08 May 2012, 18:30
Har lite bekymmer med min M50, är helt ny byggd bänkad i förra veckan.
Kommer en mindre bok om mina iaktagelser och funderingar. Hoppas nån orkar läsa hela.
Den blå ryker ganska skapligt när man gasar på samt luktar bränd olja bakom.
Kör man lungt är det inte alls lika farligt.
Körde 4mil hem bara lugn körning utan laddtryck då verkade den inte dricka olja.
Vid start så märker jag ingenting.
Så min första tanke var turbo ras på G. Dock är turbon helt ny, bara jag som bänkat och kört 20mil med den.
Är en KKK k29 så den kan ha legat på en hylla nått år innan, det har jag ingen aning om.
Iaf bortplockad idag för inspektion, glapp upp & ner men det är ju standard.
Dock in & ut så kan man få fram ett litet glapp men det är knappt kännbart.
Fin olje hinna på kompressor sidan men inget i tryckröret/Slangen direkt efter turbon.
Olje tryck slangen till turbon är det 4mm hål i.
Började fundera på motorn då, Är helt ny byggd allt nytt i motorn.
Smidda kolvar från Ross, ringarna slipade till dimension rek. av Ross pistons.
Blocket borrat och honat av motorfirma.
Kanske ventiltätningar, de enda jag inte bytt pga toppen skulle varit ny renoverad när jag köpte den. (Killen innan kört ca 100-200mil med den)
Tätningarna kändes fina och mjuka när jag gick igenom toppen och kika innan ihopsättning.
I Avgasröret är det svart sot, kladdigt i slutröret men i downpipe torrt.
Alla tändstifft är svarta, lika så ser man en svart/brun hinna på kolvarna.
Vevhusvent är inte kopplad till motorn, och verkar inte trycka ut kompression på tomgång iaf. (Öppen topp på vevhus burken som är 2cm från
huv så det borde stänkt i motorutrymmet om det kom massa tryck på gaspådrag?)
Kommer inte ut allt för mycket sörja ur motorn heller. 2dl max under bänkning och kanske 2dl på 20mil jag lekt runt lite med bilen.
Jag kör med Mobil 1 5W50 helsyntet i motorn.
Vad jag tror/tänker
-Ventiltätningar? Borde blå ryka vid start och isf när man kör lugnt också inte bara på laddtryck
-Turbo? Känns inte som glappet är tillräckligt samt att Stifft, kolvar är svart sotiga?
-Kolvar? Hoppas jag inte, jag har gjort allt "by the book" iaf forskat innan kasta ihop motorn.
-Syntet olja? Kanske man inte kan köra på?
Eller ska helt enkelt bilen blå ryka som fan innan man kört in motorn ?
Kasta ur er ideér och lös gärna detta mysterium åt mig, kommer inte på något mer vad jag kollat.
Bilder på Tändstift samt turbo och avgashus kan jag lägga upp om det skulle göra någon nytta.
Kommer en mindre bok om mina iaktagelser och funderingar. Hoppas nån orkar läsa hela.
Den blå ryker ganska skapligt när man gasar på samt luktar bränd olja bakom.
Kör man lungt är det inte alls lika farligt.
Körde 4mil hem bara lugn körning utan laddtryck då verkade den inte dricka olja.
Vid start så märker jag ingenting.
Så min första tanke var turbo ras på G. Dock är turbon helt ny, bara jag som bänkat och kört 20mil med den.
Är en KKK k29 så den kan ha legat på en hylla nått år innan, det har jag ingen aning om.
Iaf bortplockad idag för inspektion, glapp upp & ner men det är ju standard.
Dock in & ut så kan man få fram ett litet glapp men det är knappt kännbart.
Fin olje hinna på kompressor sidan men inget i tryckröret/Slangen direkt efter turbon.
Olje tryck slangen till turbon är det 4mm hål i.
Började fundera på motorn då, Är helt ny byggd allt nytt i motorn.
Smidda kolvar från Ross, ringarna slipade till dimension rek. av Ross pistons.
Blocket borrat och honat av motorfirma.
Kanske ventiltätningar, de enda jag inte bytt pga toppen skulle varit ny renoverad när jag köpte den. (Killen innan kört ca 100-200mil med den)
Tätningarna kändes fina och mjuka när jag gick igenom toppen och kika innan ihopsättning.
I Avgasröret är det svart sot, kladdigt i slutröret men i downpipe torrt.
Alla tändstifft är svarta, lika så ser man en svart/brun hinna på kolvarna.
Vevhusvent är inte kopplad till motorn, och verkar inte trycka ut kompression på tomgång iaf. (Öppen topp på vevhus burken som är 2cm från
huv så det borde stänkt i motorutrymmet om det kom massa tryck på gaspådrag?)
Kommer inte ut allt för mycket sörja ur motorn heller. 2dl max under bänkning och kanske 2dl på 20mil jag lekt runt lite med bilen.
Jag kör med Mobil 1 5W50 helsyntet i motorn.
Vad jag tror/tänker
-Ventiltätningar? Borde blå ryka vid start och isf när man kör lugnt också inte bara på laddtryck
-Turbo? Känns inte som glappet är tillräckligt samt att Stifft, kolvar är svart sotiga?
-Kolvar? Hoppas jag inte, jag har gjort allt "by the book" iaf forskat innan kasta ihop motorn.
-Syntet olja? Kanske man inte kan köra på?
Eller ska helt enkelt bilen blå ryka som fan innan man kört in motorn ?
Kasta ur er ideér och lös gärna detta mysterium åt mig, kommer inte på något mer vad jag kollat.
Bilder på Tändstift samt turbo och avgashus kan jag lägga upp om det skulle göra någon nytta.