Blå ryker (Ny byggd smidd motor) Ny turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Blå ryker (Ny byggd smidd motor) Ny turbo
Har lite bekymmer med min M50, är helt ny byggd bänkad i förra veckan.
Kommer en mindre bok om mina iaktagelser och funderingar. Hoppas nån orkar läsa hela.
Den blå ryker ganska skapligt när man gasar på samt luktar bränd olja bakom.
Kör man lungt är det inte alls lika farligt.
Körde 4mil hem bara lugn körning utan laddtryck då verkade den inte dricka olja.
Vid start så märker jag ingenting.
Så min första tanke var turbo ras på G. Dock är turbon helt ny, bara jag som bänkat och kört 20mil med den.
Är en KKK k29 så den kan ha legat på en hylla nått år innan, det har jag ingen aning om.
Iaf bortplockad idag för inspektion, glapp upp & ner men det är ju standard.
Dock in & ut så kan man få fram ett litet glapp men det är knappt kännbart.
Fin olje hinna på kompressor sidan men inget i tryckröret/Slangen direkt efter turbon.
Olje tryck slangen till turbon är det 4mm hål i.
Började fundera på motorn då, Är helt ny byggd allt nytt i motorn.
Smidda kolvar från Ross, ringarna slipade till dimension rek. av Ross pistons.
Blocket borrat och honat av motorfirma.
Kanske ventiltätningar, de enda jag inte bytt pga toppen skulle varit ny renoverad när jag köpte den. (Killen innan kört ca 100-200mil med den)
Tätningarna kändes fina och mjuka när jag gick igenom toppen och kika innan ihopsättning.
I Avgasröret är det svart sot, kladdigt i slutröret men i downpipe torrt.
Alla tändstifft är svarta, lika så ser man en svart/brun hinna på kolvarna.
Vevhusvent är inte kopplad till motorn, och verkar inte trycka ut kompression på tomgång iaf. (Öppen topp på vevhus burken som är 2cm från
huv så det borde stänkt i motorutrymmet om det kom massa tryck på gaspådrag?)
Kommer inte ut allt för mycket sörja ur motorn heller. 2dl max under bänkning och kanske 2dl på 20mil jag lekt runt lite med bilen.
Jag kör med Mobil 1 5W50 helsyntet i motorn.
Vad jag tror/tänker
-Ventiltätningar? Borde blå ryka vid start och isf när man kör lugnt också inte bara på laddtryck
-Turbo? Känns inte som glappet är tillräckligt samt att Stifft, kolvar är svart sotiga?
-Kolvar? Hoppas jag inte, jag har gjort allt "by the book" iaf forskat innan kasta ihop motorn.
-Syntet olja? Kanske man inte kan köra på?
Eller ska helt enkelt bilen blå ryka som fan innan man kört in motorn ?
Kasta ur er ideér och lös gärna detta mysterium åt mig, kommer inte på något mer vad jag kollat.
Bilder på Tändstift samt turbo och avgashus kan jag lägga upp om det skulle göra någon nytta.
Kommer en mindre bok om mina iaktagelser och funderingar. Hoppas nån orkar läsa hela.
Den blå ryker ganska skapligt när man gasar på samt luktar bränd olja bakom.
Kör man lungt är det inte alls lika farligt.
Körde 4mil hem bara lugn körning utan laddtryck då verkade den inte dricka olja.
Vid start så märker jag ingenting.
Så min första tanke var turbo ras på G. Dock är turbon helt ny, bara jag som bänkat och kört 20mil med den.
Är en KKK k29 så den kan ha legat på en hylla nått år innan, det har jag ingen aning om.
Iaf bortplockad idag för inspektion, glapp upp & ner men det är ju standard.
Dock in & ut så kan man få fram ett litet glapp men det är knappt kännbart.
Fin olje hinna på kompressor sidan men inget i tryckröret/Slangen direkt efter turbon.
Olje tryck slangen till turbon är det 4mm hål i.
Började fundera på motorn då, Är helt ny byggd allt nytt i motorn.
Smidda kolvar från Ross, ringarna slipade till dimension rek. av Ross pistons.
Blocket borrat och honat av motorfirma.
Kanske ventiltätningar, de enda jag inte bytt pga toppen skulle varit ny renoverad när jag köpte den. (Killen innan kört ca 100-200mil med den)
Tätningarna kändes fina och mjuka när jag gick igenom toppen och kika innan ihopsättning.
I Avgasröret är det svart sot, kladdigt i slutröret men i downpipe torrt.
Alla tändstifft är svarta, lika så ser man en svart/brun hinna på kolvarna.
Vevhusvent är inte kopplad till motorn, och verkar inte trycka ut kompression på tomgång iaf. (Öppen topp på vevhus burken som är 2cm från
huv så det borde stänkt i motorutrymmet om det kom massa tryck på gaspådrag?)
Kommer inte ut allt för mycket sörja ur motorn heller. 2dl max under bänkning och kanske 2dl på 20mil jag lekt runt lite med bilen.
Jag kör med Mobil 1 5W50 helsyntet i motorn.
Vad jag tror/tänker
-Ventiltätningar? Borde blå ryka vid start och isf när man kör lugnt också inte bara på laddtryck
-Turbo? Känns inte som glappet är tillräckligt samt att Stifft, kolvar är svart sotiga?
-Kolvar? Hoppas jag inte, jag har gjort allt "by the book" iaf forskat innan kasta ihop motorn.
-Syntet olja? Kanske man inte kan köra på?
Eller ska helt enkelt bilen blå ryka som fan innan man kört in motorn ?
Kasta ur er ideér och lös gärna detta mysterium åt mig, kommer inte på något mer vad jag kollat.
Bilder på Tändstift samt turbo och avgashus kan jag lägga upp om det skulle göra någon nytta.
Re: Blå ryker (Ny byggd smidd motor) Ny turbo
Hur ser oljereturen till turbon ut? min m50 vill gärna också blåpuffa lite när man släpper av när man dragit ur den lite...
Re: Blå ryker (Ny byggd smidd motor) Ny turbo
Överliggande turbo, med grov oljeretur 20-30 cm långaffe wrote:Hur ser oljereturen till turbon ut? min m50 vill gärna också blåpuffa lite när man släpper av när man dragit ur den lite...
Samt den ryker även när man gasar på
Olje returen ska räcka till tycker jag
-
- Posts: 1035
- Joined: 03 Jan 2006, 20:34
- Location: Ljungby
Re: Blå ryker (Ny byggd smidd motor) Ny turbo
Ett enkelt sätt att utesluta turbon är ju att skaffa ytterligare ett avgashus och montera detta ihop med en platta där lagerhuset normalt sitter (eller skruva loss avgashuset från nuvarande). Då har du iallafall plockat bort turbon ur ekvationen och kan koncentrera dig på att felsöka annat...
Re: Blå ryker (Ny byggd smidd motor) Ny turbo
Smart, har funderat på det också.Peter_1982 wrote:Ett enkelt sätt att utesluta turbon är ju att skaffa ytterligare ett avgashus och montera detta ihop med en platta där lagerhuset normalt sitter (eller skruva loss avgashuset från nuvarande). Då har du iallafall plockat bort turbon ur ekvationen och kan koncentrera dig på att felsöka annat...
Ska nog testa det så har man uteslutet en sak.
Blå ryker (Ny byggd smidd motor) Ny turbo
Var har du placerat oljereturen? Jag hade samma problem med min när jag körde returen i sumpen. Flyttade den till bröstkåpan och nu funkar det fint. Lite blårök vid gas släpp men troligtvis mina ventiltätningar som läcker lite.
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
Performance Center Syd
RPMotor
Re: Blå ryker (Ny byggd smidd motor) Ny turbo
Okej, ja jag kör också i bröst kåpan. 25mm rör ner.Bolero wrote:Var har du placerat oljereturen? Jag hade samma problem med min när jag körde returen i sumpen. Flyttade den till bröstkåpan och nu funkar det fint. Lite blårök vid gas släpp men troligtvis mina ventiltätningar som läcker lite.
Är lite fundersam över ventil styrningarna har ej kollat de pga toppen skulle vara ny renoverad men de kan man inte lita på tror jag :S
Blå ryker det vid gas på drag om ventil styrningarna är dåliga?
Re: Blå ryker (Ny byggd smidd motor) Ny turbo
4mm matning låter stöddigt, jag hade nog testat 1.5 eller max 2mm istället.
Re: Blå ryker (Ny byggd smidd motor) Ny turbo
93T wrote:4mm matning låter stöddigt, jag hade nog testat 1.5 eller max 2mm istället.
4mm är bra , PPF rekomenderar väl AN4 till matningen, tror de flesta kör med AN4 annars också..
AN4 = 4.25mm.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: Blå ryker (Ny byggd smidd motor) Ny turbo
Skrev kanske lite dumt, menar strypningen i snurran, själva matningen är inte så himla noga.
Re: Blå ryker (Ny byggd smidd motor) Ny turbo
Tackar för bra tips !
Matningen är 4mm, tror jag är alldelles lagom.
I inloppet i turbo ser det ut som 2st hål i ca 2mm storlek. Om det är det som menas strypning.
Kanske kikar ut i Garaget ikväll annars så blir det definitivt garaget meck imorn.
Hittar jag inget konstigt river jag ur maskin imorn.
Matningen är 4mm, tror jag är alldelles lagom.
I inloppet i turbo ser det ut som 2st hål i ca 2mm storlek. Om det är det som menas strypning.
Kanske kikar ut i Garaget ikväll annars så blir det definitivt garaget meck imorn.
Hittar jag inget konstigt river jag ur maskin imorn.
Re: Blå ryker (Ny byggd smidd motor) Ny turbo
Det är inte lagret du ser där nere? ser ut som en mässingsbussning med hål i.
Isf. måste du ha en restriktor, typ en sån här:
Isf. måste du ha en restriktor, typ en sån här:
-
- Posts: 10
- Joined: 24 Jul 2011, 21:40
Re: Blå ryker (Ny byggd smidd motor) Ny turbo
Hur ser din matning till turbon ut? Jag ha stålomspunnen slang på min motor med banjobult in i turbon. När jag bytte snurra (visserligen på min volvomotor men what ever) så visade det sig att hålet i originalbanjon var allt för stort. Bilen blårök nåt jävulskt. Har ca 2mm hål i banjobulten. Testade tom 4 och det var påtok förstort..
Mvh
Mvh
Re: Blå ryker (Ny byggd smidd motor) Ny turbo
Blå rök den hela tiden då eller bara på gas på drag?Jonasarvidsson wrote:Hur ser din matning till turbon ut? Jag ha stålomspunnen slang på min motor med banjobult in i turbon. När jag bytte snurra (visserligen på min volvomotor men what ever) så visade det sig att hålet i originalbanjon var allt för stort. Bilen blårök nåt jävulskt. Har ca 2mm hål i banjobulten. Testade tom 4 och det var påtok förstort..
Mvh
Re: Blå ryker (Ny byggd smidd motor) Ny turbo
Tog ur motorn igår, han dock inte ta av toppen.
Men när jag lyfte insuget så var det någon form av svart klet där spridarna träffat insugs röret? Är det normalt på etanol bil?
Andra var att i inloppet på toppen på alla cyl. var en fin olje hinna kändes som olja?
Vi får se hur ventil styrningarna känns idag ska riva så fort jag slutat jobbet.
Men när jag lyfte insuget så var det någon form av svart klet där spridarna träffat insugs röret? Är det normalt på etanol bil?
Andra var att i inloppet på toppen på alla cyl. var en fin olje hinna kändes som olja?
Vi får se hur ventil styrningarna känns idag ska riva så fort jag slutat jobbet.
Re: Blå ryker (Ny byggd smidd motor) Ny turbo
Felet är konstaterat, Ventilstyrningarna är slut !