5 bultshylsor fram e30

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
stiiiv_
Posts: 573
Joined: 31 Aug 2007, 16:10
Location: Eskilstuna/kjula

5 bultshylsor fram e30

Post by stiiiv_ »

har montera e36 nav på min e30 och tycker att allt går på så lätt skuter på hylsan på axeltappen för hand skuter på navet för han inga glapp men inga större motstånd för att få på det och allt är gjort som man ska har för mig att jag läst att det ska vara press passning på allt! nån som vet?
M20B27 847whp

Our drinking team has a racing problem

S54
1055whp @1116nm
1,8bar


Besta topsped 257km/h
9,44@254km/h

stefan larsson
0704177272
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Re: 5 bultshylsor fram e30

Post by Silverboy »

Lageret glir rett på på min også, men hylsen må jeg gi bittelitt varme så glir den rett på plass. Har ikke prøvd det så vet ikke om det er tight nok men...
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
stiiiv_
Posts: 573
Joined: 31 Aug 2007, 16:10
Location: Eskilstuna/kjula

Re: 5 bultshylsor fram e30

Post by stiiiv_ »

Nån mer som kan bekräfta ska det vara presspassning på grejorna?
M20B27 847whp

Our drinking team has a racing problem

S54
1055whp @1116nm
1,8bar


Besta topsped 257km/h
9,44@254km/h

stefan larsson
0704177272
User avatar
Franke
Posts: 222
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Borlänge

Re: 5 bultshylsor fram e30

Post by Franke »

Det ska vara krymp-passning på hylsorna,dvs att man måste värma på hylsan för att få den att passa.
När jag svarvat hylsor har jag lagt dom på 30,98-30,99mm invändigt, då e30 spindeltapp är 31.00mm utvändigt
Ytterdiametern på hylsan svarvar jag ner så att när väl hylsan sitter på plats är ytterdiametern 37.00mm. (36.98-36.99mm)
Jag hade reklamerat prylarna om jag vore dig.
User avatar
stiiiv_
Posts: 573
Joined: 31 Aug 2007, 16:10
Location: Eskilstuna/kjula

Re: 5 bultshylsor fram e30

Post by stiiiv_ »

Franke wrote:Det ska vara krymp-passning på hylsorna,dvs att man måste värma på hylsan för att få den att passa.
När jag svarvat hylsor har jag lagt dom på 30,98-30,99mm invändigt, då e30 spindeltapp är 31.00mm utvändigt
Ytterdiametern på hylsan svarvar jag ner så att när väl hylsan sitter på plats är ytterdiametern 37.00mm. (36.98-36.99mm)
Jag hade reklamerat prylarna om jag vore dig.
Tusen tack för svaret blir till och skaffa nya hylsor dom måttena jag har på mina hylsor är långt ifrån rätt!!
M20B27 847whp

Our drinking team has a racing problem

S54
1055whp @1116nm
1,8bar


Besta topsped 257km/h
9,44@254km/h

stefan larsson
0704177272
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

5 bultshylsor fram e30

Post by Silverboy »

Franke wrote:Det ska vara krymp-passning på hylsorna,dvs att man måste värma på hylsan för att få den att passa.
När jag svarvat hylsor har jag lagt dom på 30,98-30,99mm invändigt, då e30 spindeltapp är 31.00mm utvändigt
Ytterdiametern på hylsan svarvar jag ner så att när väl hylsan sitter på plats är ytterdiametern 37.00mm. (36.98-36.99mm)
Jag hade reklamerat prylarna om jag vore dig.
Skal lagret gli rett på uten press? Känns smutt :)
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: 5 bultshylsor fram e30

Post by ButterflyRacing »

Varför skulle det behövas presspassning ?
Orginal glider lagrat på axeln....varför skulle det vara skillnad med hyllsa ?

Var tror ni grejorna ska ta vägen..förutsatt att muttern är hårt dragen.??

Kör med glidpassning. Så det går att plocka isär vid behov.
Vi kör med hyllsor utan kant på våra långloppsbilar som går stenhårda 24-timmarsrace med massor av kurbkörningar.
Karosserna spricker....men vi har aldrig haft ett enda problem med hjullager, hyllsor eller annat på fjäderbenen.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
stiiiv_
Posts: 573
Joined: 31 Aug 2007, 16:10
Location: Eskilstuna/kjula

Re: 5 bultshylsor fram e30

Post by stiiiv_ »

ButterflyRacing wrote:Varför skulle det behövas presspassning ?
Orginal glider lagrat på axeln....varför skulle det vara skillnad med hyllsa ?

Var tror ni grejorna ska ta vägen..förutsatt att muttern är hårt dragen.??

Kör med glidpassning. Så det går att plocka isär vid behov.
Vi kör med hyllsor utan kant på våra långloppsbilar som går stenhårda 24-timmarsrace med massor av kurbkörningar.
Karosserna spricker....men vi har aldrig haft ett enda problem med hjullager, hyllsor eller annat på fjäderbenen.

så hylsorna och lager ni har det plockar ni/du bort för hand utan någe som helst problem!

känns ju som att allt kommer snurra med alltså att hylsan kommer snurra runt på axeltappen! när det inte är presspassning!
M20B27 847whp

Our drinking team has a racing problem

S54
1055whp @1116nm
1,8bar


Besta topsped 257km/h
9,44@254km/h

stefan larsson
0704177272
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Re: 5 bultshylsor fram e30

Post by Silverboy »

ButterflyRacing wrote:Varför skulle det behövas presspassning ?
Orginal glider lagrat på axeln....varför skulle det vara skillnad med hyllsa ?

Var tror ni grejorna ska ta vägen..förutsatt att muttern är hårt dragen.??

Kör med glidpassning. Så det går att plocka isär vid behov.
Vi kör med hyllsor utan kant på våra långloppsbilar som går stenhårda 24-timmarsrace med massor av kurbkörningar.
Karosserna spricker....men vi har aldrig haft ett enda problem med hjullager, hyllsor eller annat på fjäderbenen.
Var bara en fråga, eftersom det satt som F*** orginalt, och det er press bak :)
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: 5 bultshylsor fram e30

Post by ButterflyRacing »

stiiiv_ wrote:
ButterflyRacing wrote:Varför skulle det behövas presspassning ?
Orginal glider lagrat på axeln....varför skulle det vara skillnad med hyllsa ?

Var tror ni grejorna ska ta vägen..förutsatt att muttern är hårt dragen.??

Kör med glidpassning. Så det går att plocka isär vid behov.
Vi kör med hyllsor utan kant på våra långloppsbilar som går stenhårda 24-timmarsrace med massor av kurbkörningar.
Karosserna spricker....men vi har aldrig haft ett enda problem med hjullager, hyllsor eller annat på fjäderbenen.

så hylsorna och lager ni har det plockar ni/du bort för hand utan någe som helst problem!

känns ju som att allt kommer snurra med alltså att hylsan kommer snurra runt på axeltappen! när det inte är presspassning!
Det är ingenting som kan snurra...om muttern är dragen som den ska.
Dessa lager är ju inte som koniska rulllager, som ska ha ett spel. Dessa ska dras fast som fan.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: 5 bultshylsor fram e30

Post by ButterflyRacing »

Silverboy wrote: Var bara en fråga, eftersom det satt som F*** orginalt, och det er press bak :)
Det var inte dej jag svarade.. 8)
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
stiiiv_
Posts: 573
Joined: 31 Aug 2007, 16:10
Location: Eskilstuna/kjula

Re: 5 bultshylsor fram e30

Post by stiiiv_ »

ButterflyRacing wrote:
stiiiv_ wrote:
ButterflyRacing wrote:Varför skulle det behövas presspassning ?
Orginal glider lagrat på axeln....varför skulle det vara skillnad med hyllsa ?

Var tror ni grejorna ska ta vägen..förutsatt att muttern är hårt dragen.??

Kör med glidpassning. Så det går att plocka isär vid behov.
Vi kör med hyllsor utan kant på våra långloppsbilar som går stenhårda 24-timmarsrace med massor av kurbkörningar.
Karosserna spricker....men vi har aldrig haft ett enda problem med hjullager, hyllsor eller annat på fjäderbenen.

så hylsorna och lager ni har det plockar ni/du bort för hand utan någe som helst problem!

känns ju som att allt kommer snurra med alltså att hylsan kommer snurra runt på axeltappen! när det inte är presspassning!
Det är ingenting som kan snurra...om muttern är dragen som den ska.
Dessa lager är ju inte som koniska rulllager, som ska ha ett spel. Dessa ska dras fast som fan.

okej smutt då lär jag kunna köra med dom hylsorna jag har :)
M20B27 847whp

Our drinking team has a racing problem

S54
1055whp @1116nm
1,8bar


Besta topsped 257km/h
9,44@254km/h

stefan larsson
0704177272
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

5 bultshylsor fram e30

Post by Ronnie AVR »

Jag har hylssor med presspassning och det var knull och få ihop så jag byter gärna bort dom med dina hylsor Lasse om du vill ha presspassning :D
User avatar
stiiiv_
Posts: 573
Joined: 31 Aug 2007, 16:10
Location: Eskilstuna/kjula

Re: 5 bultshylsor fram e30

Post by stiiiv_ »

Ronnie AVR wrote:Jag har hylssor med presspassning och det var knull och få ihop så jag byter gärna bort dom med dina hylsor Lasse om du vill ha presspassning :D
kan få byta dom mot en fjortis med presspassning :D
M20B27 847whp

Our drinking team has a racing problem

S54
1055whp @1116nm
1,8bar


Besta topsped 257km/h
9,44@254km/h

stefan larsson
0704177272
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

5 bultshylsor fram e30

Post by Ronnie AVR »

Trodde du hade presspassning hemma ju men man kanske bara får de med på köpet när man hänger med seriefigur födda på 90 talet :D
User avatar
stiiiv_
Posts: 573
Joined: 31 Aug 2007, 16:10
Location: Eskilstuna/kjula

Re: 5 bultshylsor fram e30

Post by stiiiv_ »

Ronnie AVR wrote:Trodde du hade presspassning hemma ju men man kanske bara får de med på köpet när man hänger med seriefigur födda på 90 talet :D

hahah seriefigurer 90 91 92 det är en fin årgång :D
M20B27 847whp

Our drinking team has a racing problem

S54
1055whp @1116nm
1,8bar


Besta topsped 257km/h
9,44@254km/h

stefan larsson
0704177272
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

5 bultshylsor fram e30

Post by Ronnie AVR »

Precis som vin fast åt andra hållet ;) nä måste nog åka straffa på nån liten porrig figur ikväll :) lycka till med hyllsorna fresten..
Post Reply