Också fråga om hur mycke jag vågar ladda samt HK de ger.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Frozz
Posts: 273
Joined: 02 Dec 2005, 09:58
Location: Örkelljunga

Också fråga om hur mycke jag vågar ladda samt HK de ger.

Post by Frozz »

940 turbo (ingen aning om model eller om de finns olika modeller)
535 LMM
535 spridare
IC större variant (troligen saab)
Grenrör
Downpipe
tillbehör

Undrar hur mycke jag vågar ladda i min m20b20 samt hur mycke de skulle kunna ge. Undrar för övrigt vad för dump och waste jag ska ha. Vill att de ska pysa vackert i alla fall. Har väldigt tajt budget så kopior e de tal om. Undrar över om 940 turbon inte e en lättrycksturbo med. Har hört de. Man vill ju inget annat än ha råd med allt godis men de kostar mycke för en fattig arbetare. :(
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

0,5 ska funka

kör på en vanlig svart bosch dump, återcirkulernade, inte mycke pys pys, men billigt o bäst för motorn.

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
Frozz
Posts: 273
Joined: 02 Dec 2005, 09:58
Location: Örkelljunga

Post by Frozz »

Fick en svart mojäng med när jag köpte kittet. Kan ske en sån? Ser skum ut om man jämför med de som finns att köpa. Finns de ingen billig kopia som pyser man kan köpa? Tänkte på de här med kompet. Hur tjock ska den va för att få rätt komp samt vad e "bra" komp? Stod nått om att man skulle byta pinnbulltarna med då. Billigare alternativ för både bultar och packning?
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

det beror på vad du kan göra själv, har du tillgång till svarv o liknande o kan hantera de så kan du ju svarva av kolvarna lite.

fast då lär du behöva en större trurbo.

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
Frozz
Posts: 273
Joined: 02 Dec 2005, 09:58
Location: Örkelljunga

Post by Frozz »

Svarv kan ordnas. Gick industri så min gamla lärare hjälper nog till kanske. Men kompet måste väll sänkas när turbon kommer på för att den inte ska knacka? Hur mycke behövs de svarvas? Har funderat på att byta turbon men de kostar. Tänkte höra på skroten. Nån aning om nån bil som har en turbo man kan ta billigt som även ger en del?
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

sök på forumet så får du reda på hur mycek som ska svarvas,

vad är det för årsmodell?

angående turbo så får du leta rätt på nån lastbils snurra.

mvh erik jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

0,5 i ladd och den turbon utan att kompsänka borde väl funka bra?
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

antar att det är en volvo 940 snurra du menar, isånnafall är det en td04-13c,
den snurran är så liten att du får förstoppning om du försöker fisa igeom den :lol:
nej men allvarligt. du kommer få aldeles för högt mottrcyk igenom den.
om det inte är en typ 318 eller nått du har.

för vettigast peng å byta turbo till så försök få tag på ett 16t med vinklat 3"utblås eller nått från nån volvo 850/s60r/v70r
Jimmy Larsson
Posts: 326
Joined: 21 Nov 2005, 13:46
Location: Borlänge

Post by Jimmy Larsson »

Bästa budget valet om du nu har en svart Bosch plast återcirkulerande dump liggandes är väl att använda den...å inte återcirkulera...pyser bra...
Kör så på min snik turbo konvertade Volvo 142 1,8T 8)
Frozz
Posts: 273
Joined: 02 Dec 2005, 09:58
Location: Örkelljunga

Post by Frozz »

JaJsEn: De e en 87a. Tror de e den gamla motorn innan de gjorde ändringar.

knotan: De e en 320. Har hört att t4 turbon e ett bra begagnat alternativ på skroten. Eller om de va från en t5. Kommer inte riktigt ihåg. dock hade de varigt bra om den passar på samma grenrör jag har så inte de också behöver bytas.

Elajl: Jasså? Pyser de då? Vill ju höras! :)

Övrigt: Förra ägaren körde med 0,7 i ladd. Går de utan problem?
Jimmy Larsson
Posts: 326
Joined: 21 Nov 2005, 13:46
Location: Borlänge

Post by Jimmy Larsson »

Frozz wrote:
Elajl: Jasså? Pyser de då? Vill ju höras! :)


Klart det pyser..den dumpar ju luften rätt ut då...
Å den hörs garanterat...hehe
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

knotan wrote:antar att det är en volvo 940 snurra du menar, isånnafall är det en td04-13c,
den snurran är så liten att du får förstoppning om du försöker fisa igeom den :lol:
nej men allvarligt. du kommer få aldeles för högt mottrcyk igenom den.
om det inte är en typ 318 eller nått du har.

för vettigast peng å byta turbo till så försök få tag på ett 16t med vinklat 3"utblås eller nått från nån volvo 850/s60r/v70r



alltså bör jag med byta turbo??? har en vet ej vad den heter men den kommer från en saab 900 elr 9000 den e ganska liten och
jag har 2,7l m20
en polare har ett 850 t5 agg liggande skuller bli bättre med det???
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

knotan wrote:antar att det är en volvo 940 snurra du menar, isånnafall är det en td04-13c,
den snurran är så liten att du får förstoppning om du försöker fisa igeom den :lol:
nej men allvarligt. du kommer få aldeles för högt mottrcyk igenom den.
om det inte är en typ 318 eller nått du har.

för vettigast peng å byta turbo till så försök få tag på ett 16t med vinklat 3"utblås eller nått från nån volvo 850/s60r/v70r




alltså bör jag med byta turbo??? har en vet ej vad den heter men den kommer från en saab 900 elr 9000 den e ganska liten och
jag har 2,7l m20
en polare har ett 850 t5 agg liggande skuller bli bättre med det???
Frozz
Posts: 273
Joined: 02 Dec 2005, 09:58
Location: Örkelljunga

Post by Frozz »

Elajl: Gott! Men borde man inte ha nån form av strypning. Då tvingas luften mer och de kanske pyser mer? Ska prova sen när de ska monteras på bilen. :)

bubbel: Har hört att 850 t5 turbon ska vara god för en hel del. Va den jag också hade i åtanke att byta min mot. :)
Jimmy Larsson
Posts: 326
Joined: 21 Nov 2005, 13:46
Location: Borlänge

Post by Jimmy Larsson »

Frozz wrote:Elajl: Gott! Men borde man inte ha nån form av strypning. Då tvingas luften mer och de kanske pyser mer? Ska prova sen när de ska monteras på bilen. :)


DET PYSER!!! 8)
Iallefall så det räcker på min gamla Volvo 142 med B18 turbo... :D
Folks reaktion när dom hör ett jätte pys å sen kommer det en gammal 142a fram är oslagbart... :D
Frozz
Posts: 273
Joined: 02 Dec 2005, 09:58
Location: Örkelljunga

Post by Frozz »

Haha. De kan jag tänka mej! Kommer bli roligt att se folks min när de pyser ur en gammal bmw med. :D
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

det agget är för litet, det från saab 900/9000 är oxå t3 eller nått liknande storlek dvs oxå för litet,

det från 850in är ett 15g som sagt, det kan väll "duga" om du skaffar ett nytt avgashus till det, vad jag vet passar 7ans vinklade(vinklat3"utblås) på den turbon, men igentligen blir det oxå i minta laget för en 2.7L motor.

om jag va du skulle jag försöka få tag på ett kkk27agg eller liknande, dem finns ju med int. wg om du vill slippa krabba med det.

med en större turbo typ ett kkk27 eller kanske ett t04b eller nått så lär du antagligen få rejäl effekthöjjning även om du stoppar laddet på 0.5
Post Reply