Page 1 of 11
mbfiddes e30 m50b28 turbo SÅLD
Posted: 10 Jan 2012, 22:11
by mbfidde
börjar på en tråd här tror jag. ganska ny på bmw efter flertalet volvos. bilen en e30 318is -90, målet 600whp eller mer
tänkte att de skulle va roligare att ladda 2,5bar i en m50 än en b230
m50b25 block
smidd 2.8l vev
eagle stakar
cp kolvar
cooperring packning
ARP till topp
ppf racetermostat
standard topp
dubbla insugskammar
svänghjul från 828 engineering
3-skivig quartermaster koppling (svänghjul+koppling 8,5kg)
hemmapulat grenrör till hx 55an
60mm wastegate
4" avgas till baksätet resten 3,5"
60x30x76 ic
75mm ppf dump
zf låda
kardan från e36 328
bosch 1700cc spridare
autronic smc
msd tändförstärkare
dubbla aeromotive a1000 pumpar
bilen
bottendel cp, eagle,cooperring,ARP, deckat och honat med nya lager och färg
turbo hx55 66in/80ut
stakar
köpte 3skivig koppling till samma pris som en 618 med sinter skulle kostat och då ingick ett nytt svänghjul
köpte ett gammalt autronic med msd box och bolton härva
snyggade till toppen och slipade in ventilerna
svarvade till en insugskam
byggt grenrör
hade inte fler bilder på denna datorn så jag åter kommer me de.
motorn påbörjades i slutet på oktober och sitter numer i bil tillsammans med en zf låda och 328 kardan
de som saknas för uppstart är bränsleledningar,rail,spridare, tryckregulator,dump
skriv va ni tycker o tänker
Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo
Posted: 10 Jan 2012, 22:37
by mbfidde
hittade 2 bilder på mobilen:
här sitter motorn i med 4" downpipe, påbörjat montering av elen
en bild på kinatanken,a1000 pumpen och batteriet som ska bo i skuffen(lite konstig vinkel kanske)
Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo
Posted: 10 Jan 2012, 23:15
by Pimplaren
Ser nice ut!
Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo
Posted: 10 Jan 2012, 23:27
by mbfidde
tackar, har glömt mycket info men de kommer
Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo
Posted: 10 Jan 2012, 23:42
by M-techer
Snygg start med helsmidd botten och jättesnigel, för att sen avsluta med ett riktigt lyxigt grenrör
Fett, jag följer!
Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo
Posted: 11 Jan 2012, 00:02
by mbfidde
M-techer wrote:Snygg start med helsmidd botten och jättesnigel, för att sen avsluta med ett riktigt lyxigt grenrör
Fett, jag följer!
de förtjänar jag
...tänkte att slippa bygga ett sånt jefla ormbo som jag byggde till volvon och bara göra de enkelt för mig. sen får jag väl stå för bakslagen oxå, tycker dock de borde funka hyffsat utöver möjligen wg......men då pluggar ja den och laddar fullt bara
Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo
Posted: 11 Jan 2012, 01:43
by Fernis1
mbfidde wrote:M-techer wrote:Snygg start med helsmidd botten och jättesnigel, för att sen avsluta med ett riktigt lyxigt grenrör
Fett, jag följer!
de förtjänar jag
...tänkte att slippa bygga ett sånt jefla ormbo som jag byggde till volvon och bara göra de enkelt för mig. sen får jag väl stå för bakslagen oxå, tycker dock de borde funka hyffsat utöver möjligen wg......men då pluggar ja den och laddar fullt bara
Mja tänkte precis skriva det med wg att det kanske inte var bästa placeringen men grenröret räcker gott och väl till effekten jag byggde liknande från original grenrör och hade 664whp 2,5L m50 med 2,2bar laddtryck med mindre turbo så
Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo
Posted: 11 Jan 2012, 05:51
by mbfidde
jag provar och ser hur de funkar iallafall, jo jag har läst din tråd ett par ggr oxå fernis
Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo
Posted: 11 Jan 2012, 12:29
by mbfidde
trillade in ett paket idag
nåt sånt här ser setupen ut:
m50b25 block
smidd 2.8l vev
eagle stakar
cp kolvar
cooperring packning
ARP till topp
ppf racetermostat
standard topp
dubbla insugskammar
svänghjul från 828 engineering
3-skivig quartermaster koppling (svänghjul+koppling 8,5kg)
hemmapulat grenrör till hx 55an
60mm wastegate
4" downpipe
60x30x76 ic
zf låda
kardan från e36 328
autronic smc
msd tändförstärkare
aeromotive a1000 pump
sen blir de an8 bränsleledning tur/retur
beställt en fuelrail av Bäckis nu precis oxå
Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo
Posted: 12 Jan 2012, 11:58
by affe
i stort sett samma recept som min maskin, vilken storlek på avgashus ska du köra med? sen skaffa en reduceringsventil till kopplingen om du inte har en hög lådor som du vill bli av med...
Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo
Posted: 12 Jan 2012, 12:24
by mbfidde
tack för info...de är 25# avgashus på denna
Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo
Posted: 12 Jan 2012, 12:35
by mbfidde
affe wrote:i stort sett samma recept som min maskin, vilken storlek på avgashus ska du köra med? sen skaffa en reduceringsventil till kopplingen om du inte har en hög lådor som du vill bli av med...
man skulle nästan kunna tro att jag härmat dig, de är väldigt lika setuper tycker jag
Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo
Posted: 12 Jan 2012, 15:41
by mbfidde
nu trillade de in en fuelrail från PPF
Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo
Posted: 15 Jan 2012, 21:05
by mbfidde
byggt fäste till railen..
Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo
Posted: 15 Jan 2012, 21:12
by mbfidde
monterat in lambda mätaren, man ser oxå att jag satt autronic boxen i handskfacket sen sitter msd boxen bakom..
Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo
Posted: 15 Jan 2012, 21:13
by mbfidde
riktigt dåliga bilder får ja säga, men ni förstår säkert hur de kan se ut
Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo
Posted: 18 Jan 2012, 19:41
by mbfidde
köpt en bränsletrycksregulator, och beställt lite an kopplingar..