BMW E30 DRAG - "BSR - Bra Snyt Racing"

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

BMW E30 DRAG - "BSR - Bra Snyt Racing"

Post by peppe »

HISTORIA

Efter ca 2 års slit och mycket rappel så kom 'Old dirty' oranga faran till Piteå för att göra premiär.

Bilen var testat på oklistrat under BlackRace i Åmsele. 1kg laddtryck och tider som liknade, ja vad ska man säga? Skit.

En film från eventet, vi hade kul men inga tider: http://media.savarturbo.se/mats/peppe.avi

Med det i bagaget så hade vi förhoppningar på att åka lite snabbare men först och främst lösa dragrace licens.

Men bilen var preppad så gott det gick, med enkla medel:

1.3kg laddtryck.
M&H 235/60-14.
FK 40 dämpare och fjädrar bak.
Lite slappare 40 dämpare av okänt märke fram.

Framför allt så hade vi ju lastat med ett gött humör, vi skulle ju umgås med Pite pojka Micke & Worre m.f.

Helgen kunde inte misslyckas kort sagt.


Efter att ha upprättat en depå platts med obligatoriskt party tält och stolar med parasol:

Image

Så var det time för förarmöte, kanske inte så intressant med tanke på att det regnade och vi hade kört en bra bit för att få snyta på riktigt.

Men glad i hågen så var det teori. Teorin gick smidigt kan man gott säga. Efter det så var det dags att börja köra upp.

Eftersom att jag anmält mig i Bracket klassen för att vara med i tävlingen direkt efter uppkörningen så fick jag hoppa direkt in i tävlingen.

"Hur fort får jag köra då, det är väll ändå uppkörning?"

"Vad är det för bil, hur fort går den?"

"BMW E30, jag vet inte hur fort men aldrig en 10:a"

"Kör fullt ut då"


Efter att vi väntat i en evighet så upphörde regnet och det våran tur . Som vanligt så var jag skrajj för att pajja något så jag rullade bara igenom vattnet, var nervös och skitnödig då efter jag rullat in i stage.

Det blev grönt och mördar instinkterna lirkade sig fram. Förutom att det var halkigt ända upp till 3:an så var det väll spännande. Det sköt på fint.

( Halkigt? Ja rulla inte igenom vattnet nästa gång iddi )

Åkte till depån för att snacka med min Chefs tuner Mattias över telefon. Slutfarten skvallrade om lite pulver iaf, 208km/t.

Får senare SMS från läktaren att Micke (flp) åkt 11.38 sec första repan ut. Det kan inte vara sant tänker jag? Samtidigt som det inträffar får jag veta att vi inte skulle hinna mer än 1 repa till innan det var dags för kvälla.

Med Mickes 11.38 surrandes i huvve så drog jag på mig min drag race out fit. Svarta jeans och en långärmad t-shirt. Och rullade mot lineupen.

Hade någon jänk bredvid mig och solen i ögonen så jag inte kunde se g-techen som agerade shift light då sådant hightech saknades, varvräkare ägde jag ingen.

Med dom två faktorerna + Mickes fina tid surrandes i huvudet så var det bara att rulla mot vattnet, smeka i 2:an och bjuda pungen. Och värmdes gjorde det.

Rullade in i stage och började hammra på launchen rätt tidigt, fick grönt. Eftersom att jag har reaktions tid som en gubbe så ser jag att camaron är på väg bort som ett skott.

Kliver av... Det spinner? Jag short shiftar 2:an och ångar ut. 3:an nu jävlar börjar det gå undan. 4:an satan vad fort..... Mål.

Möter upp min Chefs mekaniker Ecke och PR ansvariga lillebror Mikael i depån.

Ecke bjuder på världens största smajl. "En blank 11:a..."

Jag vet inte vad jag svarar men jag är rätt mål lös. Trodde inte det skulle vara möjligt med tanke på förutsättningarna. Men det hände. Att vi sedan var så säkra på att knipa 10:an efter lite mappning på natten dagen efter fick vi äta upp.

Film från Piteå, i slutet på filmen finns våran 11sec repa. Ser ut som att det ska gå en hög 12:a men det ångar på bra på slutet:
http://media.savarturbo.se/peppe/peppe_ ... tea_06.avi

Vill passa på och säga miljoners tack till alla inblandade. Utan er hade denna sommar ALDRIG varit så här rolig och så här pass snabb.

Mattias Sandgren , Ecke, Micke, Pappa, Micke (flp) , Worre, André, Tomas på Bil och Trim, PPF, Hela www.savarturbo.se gänget och resten av alla eldsjälar där ute.

Men det är väll där det började antar jag? Blev så sjukt inbiten på att åka drag race så att jag skrotade planerna för 'Old Dirty' och började spawna på nya saker.

Detta är väll vad vi har listat ut hitils:

BILEN: BMW E30 318i '88

Interiör / Säkerhet:

# Full dragrace bur från Svets & Smide + 7 meter rör extra.
# Sparco EVO stolar.
# Sabelt 4-punkts bälten.
# Flockad instrumentpanel.

Exteriör:

# Glasfiber: Huv, framskärmar, baklucka & tak.
# Tonade lexan rutor.
# Färg.
# Fälgar.
# "Special breddad" - Bred på riktigt :)
# Alpina fronten från helvetet.

Framvagn:

# Special från en kompis företag i Estland, yes ni läste rätt.

Bakvagn / drivlina:

# Egen tillverkad bakvagnsbrygga.
# M5 bärarmar som fått länklager och en aborrning samt fullt justerbar.
# M5 kardan som blir kortad.
# M5 drivaxlar & knutar.
# TDS / M3 växelåda.
# 4 puckad sinter.
# Sacsh 618 tryckplatta.
# Kardan ring.

# 26.0/10.5x15" ET STREET för gata och EDPS.
# 26.0/10.0x15" ET DRAG för strippen.

M5 bakvagnen är tillverkad av http://www.wolverineracing.com , dom bygger efter nya ideér så jag fick "ärva".

Detta är väll i stora drag, antar att planerna lär väll ändras och delar kommer väll som vanligt att ändras också :)

MOTORN: M20B27 '88

Toppen:

# PPF svetsad 320i topp.
# 325 ventiler special mirning av Tomas Karlsson.
# Amatör portad av mig, final toutch av Antes Motor Racing.
# BMW orginal vippor.
# Z58 kamaxel.
# Värre ventilfjädrar & titan retrainers.
# Justerbart kamdrev.
# ARP bultar.
# O-ringat här också.

Bottendelen:

# Balanserad diesel vevaxel.
# Deckat med o-ringar.
# Borrat.
# Balancerade & vägda H-profils stakar.
# Wiseco smidda kolvar.


Bränsle / Turbo / Motorstyr system e.t.c:

# Johan Kihl's gammla soppa system.
# 720 cc spridare.
# PPF fuelrail.
# Hemma pysslat monster grenrör.
# PPF 60mm wg.
# HX50 16cm^2 / 20cm^2
# V.E.M.S V3.2
# Wastefire med MSD spolar och AEM tänsteg.
# Davies Craig elektrisk vattenpump.
# Griffin kylare.
# Oljekylare.

Ptja, listan kan säkert göras längre. Men det dyker väll upp i tråden eftersom. Nu ska jag sluta svammla, räckte väll med historian antar jag? Hehe.

Har ett par bilder, inte mycket att hänga i granen:



Image
Denna bilen skulle ha gått Fyndbörsen BMW cup, men ägaren rostlagade allt och sålde vidare, jag hade tur som fick tag på denna. Dock inte utav ägaren utan en vänlig själ :)

Image
Det mesta är riktigt fräscht på detta karossen.

Image

Image

Image
Old dirty som ska få en smärre updatering och en lagning efter kolvhaveriet i Piteå.

Kommer stå still i någon vecka till, väntar på att få börja kapa. Ska laga och sälja en E30 325 4 dörrars nu först.

Om detta nu kvalar som en raktfram åkar bil vet jag inte? Tanken med att behålla delad bakvagn är väll för att det är lite små kul samtidigt så blev det väll "rätt" smidigt då jag fick ärva av Micke och hans team.

Nu ska jag, min chefs mek Ecke & lillebror och givetvis chefs tunern Mattias smida vidare. Ses sommaren 2020 om allt går som det ska ;)

På återseende, om någon vill köpa den finaste E30 325:an som jag sett hör av er.

Mvh PJ
Last edited by peppe on 24 Feb 2007, 19:45, edited 4 times in total.
User avatar
Ecke
Posts: 37
Joined: 21 Nov 2005, 09:06
Contact:

Post by Ecke »

var nervös och skitnödig då efter jag rullat in i stage.





Haha Bra läsning, Synd att du var skitnödig skulle nog kapa lite vikt där och åkt en hög 10:a istället om du sket innan:D haha Vad Bra man är på att skämta. *NOT*
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Ja, hade jag bantat lite hårdare och gjort det jag skulle innan kanske 10:an suttit.

Men det är väll bra att ha något "mänskligt" delmål med nya chassiet också? :)
User avatar
_Kalle_
Posts: 1151
Joined: 26 Dec 2005, 20:14
Location: Norrtälje

Post by _Kalle_ »

rolig läsning Peppe :) kul att det kom upp en ny tråd, ska bli kul att följa =D
User avatar
SoreuQ
Posts: 655
Joined: 20 Nov 2005, 20:28
Location: Kalmar
Contact:

Post by SoreuQ »

Härligt med ny tråd peppe!

Kul med en liten historia också :)
Tommy Nauclér
BMW 325 Turbo - Powered by PPF
BMW 335D - Powered by Vtech
Burn0ut
Posts: 452
Joined: 20 Nov 2005, 14:11
Location: Kågeröd
Contact:

Post by Burn0ut »

Ditt projekt brukar vara roligast att följa :lol: Lycka till!
Porsche 996 GT2
BMW 1602
BMW 2002
Mazda RX-4
Volvo 245 med V8 :P
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Tackar och kul att höra grabbar!

Får väll jaga Ecke med blåslampan så vi börjar kapa på riktigt snart, och börjar vara kreativa. Samt inte glömma ta bilder.

Nåväl, hoppas bara att vi kan ro iland detta projekt men det brukar lösa sig på vägen.

:)
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Burn0ut wrote:Ditt projekt brukar vara roligast att följa :lol: Lycka till!


Jo, mest för att skadeglädjen är den enda sanna glädjen :lol:

Nejdå, lycka till med den här nya nu, för det lär ju iaf inte kunna jävlas mer än med den andra.

Mvh
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Bäckis wrote:
Burn0ut wrote:Ditt projekt brukar vara roligast att följa :lol: Lycka till!


Jo, mest för att skadeglädjen är den enda sanna glädjen :lol:

Nejdå, lycka till med den här nya nu, för det lär ju iaf inte kunna jävlas mer än med den andra.

Mvh


Tackar Bäckis, du är så go så vore du här skulle jag krama dig... :)
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

peppe wrote:
Bäckis wrote:
Burn0ut wrote:Ditt projekt brukar vara roligast att följa :lol: Lycka till!


Jo, mest för att skadeglädjen är den enda sanna glädjen :lol:

Nejdå, lycka till med den här nya nu, för det lär ju iaf inte kunna jävlas mer än med den andra.

Mvh


Tackar Bäckis, du är så go så vore du här skulle jag krama dig... :)


I know. Kör hårt nu, vintern är kort.
Burn0ut
Posts: 452
Joined: 20 Nov 2005, 14:11
Location: Kågeröd
Contact:

Post by Burn0ut »

Bäckis wrote:
Burn0ut wrote:Ditt projekt brukar vara roligast att följa :lol: Lycka till!


Jo, mest för att skadeglädjen är den enda sanna glädjen :lol:

Nejdå, lycka till med den här nya nu, för det lär ju iaf inte kunna jävlas mer än med den andra.

Mvh


Haha, du tog orden ur munnen på mig :lol: nej då :)
Porsche 996 GT2
BMW 1602
BMW 2002
Mazda RX-4
Volvo 245 med V8 :P
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Lugna dig lite peppe. Det är ju inte uppsatstävling du vet :lol:

Nämen seriöst önskar jag dig verkligen lycka till nästa sommar, men som tidigare talare sagt är den inte lika långt bort som man kan tro.
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Ska du köra med orginalkolvar igen? Kosta åtminstone på smidda kolvar och M50 stakar så du kan krana på lite utan att det havererar.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Ximon:

Bah, kände för att skriva av mig lite då jag lix var på gång. Japp, vintern är otroligt kort, men jag har redan nu accepterat avbytar bänken och shoot gun i Mickes E30 turbo. Han kommer trösta mig så bra så ;)

Tysken:

Japp det blir fortfarande orginal kolvar, det kostar nog med pengar att bara få ihop chassiet och alla saker runt omkring. Nästa vinter är det motorns tur.

Krana på ska vi göra...
User avatar
Tingsdalsracer
Posts: 1104
Joined: 10 Oct 2006, 08:00
Location: Patrik Axelsson Tingsdal, Lycksele, Västerbotten

Post by Tingsdalsracer »

Kul att se en tråd äntligen komma upp, hoppas det flyter på bra för er i vinter så att du får knäcka 10:an till sommaren. Med ett bra chassie så går det knapra tid.
Patrik Axelsson Mobnr. 070-6755009
User avatar
Fanzy
Posts: 278
Joined: 29 Nov 2005, 14:04
Location: Lycksele

Post by Fanzy »

Detta ska bli skoj att följa. :)
lycka till gubbs 8)
------------------------------------
www.lyckselebildemontering.se
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

ska ta å lägga över lite bilder på old dirty ikväll om ja kommer ihåg. den var fan porrig :D du får komma å hämta dieselveven någon helg framöver!

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
Post Reply