BMW E30 DRAG - "BSR - Bra Snyt Racing"
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
BMW E30 DRAG - "BSR - Bra Snyt Racing"
HISTORIA
Efter ca 2 års slit och mycket rappel så kom 'Old dirty' oranga faran till Piteå för att göra premiär.
Bilen var testat på oklistrat under BlackRace i Åmsele. 1kg laddtryck och tider som liknade, ja vad ska man säga? Skit.
En film från eventet, vi hade kul men inga tider: http://media.savarturbo.se/mats/peppe.avi
Med det i bagaget så hade vi förhoppningar på att åka lite snabbare men först och främst lösa dragrace licens.
Men bilen var preppad så gott det gick, med enkla medel:
1.3kg laddtryck.
M&H 235/60-14.
FK 40 dämpare och fjädrar bak.
Lite slappare 40 dämpare av okänt märke fram.
Framför allt så hade vi ju lastat med ett gött humör, vi skulle ju umgås med Pite pojka Micke & Worre m.f.
Helgen kunde inte misslyckas kort sagt.
Efter att ha upprättat en depå platts med obligatoriskt party tält och stolar med parasol:
Så var det time för förarmöte, kanske inte så intressant med tanke på att det regnade och vi hade kört en bra bit för att få snyta på riktigt.
Men glad i hågen så var det teori. Teorin gick smidigt kan man gott säga. Efter det så var det dags att börja köra upp.
Eftersom att jag anmält mig i Bracket klassen för att vara med i tävlingen direkt efter uppkörningen så fick jag hoppa direkt in i tävlingen.
"Hur fort får jag köra då, det är väll ändå uppkörning?"
"Vad är det för bil, hur fort går den?"
"BMW E30, jag vet inte hur fort men aldrig en 10:a"
"Kör fullt ut då"
Efter att vi väntat i en evighet så upphörde regnet och det våran tur . Som vanligt så var jag skrajj för att pajja något så jag rullade bara igenom vattnet, var nervös och skitnödig då efter jag rullat in i stage.
Det blev grönt och mördar instinkterna lirkade sig fram. Förutom att det var halkigt ända upp till 3:an så var det väll spännande. Det sköt på fint.
( Halkigt? Ja rulla inte igenom vattnet nästa gång iddi )
Åkte till depån för att snacka med min Chefs tuner Mattias över telefon. Slutfarten skvallrade om lite pulver iaf, 208km/t.
Får senare SMS från läktaren att Micke (flp) åkt 11.38 sec första repan ut. Det kan inte vara sant tänker jag? Samtidigt som det inträffar får jag veta att vi inte skulle hinna mer än 1 repa till innan det var dags för kvälla.
Med Mickes 11.38 surrandes i huvve så drog jag på mig min drag race out fit. Svarta jeans och en långärmad t-shirt. Och rullade mot lineupen.
Hade någon jänk bredvid mig och solen i ögonen så jag inte kunde se g-techen som agerade shift light då sådant hightech saknades, varvräkare ägde jag ingen.
Med dom två faktorerna + Mickes fina tid surrandes i huvudet så var det bara att rulla mot vattnet, smeka i 2:an och bjuda pungen. Och värmdes gjorde det.
Rullade in i stage och började hammra på launchen rätt tidigt, fick grönt. Eftersom att jag har reaktions tid som en gubbe så ser jag att camaron är på väg bort som ett skott.
Kliver av... Det spinner? Jag short shiftar 2:an och ångar ut. 3:an nu jävlar börjar det gå undan. 4:an satan vad fort..... Mål.
Möter upp min Chefs mekaniker Ecke och PR ansvariga lillebror Mikael i depån.
Ecke bjuder på världens största smajl. "En blank 11:a..."
Jag vet inte vad jag svarar men jag är rätt mål lös. Trodde inte det skulle vara möjligt med tanke på förutsättningarna. Men det hände. Att vi sedan var så säkra på att knipa 10:an efter lite mappning på natten dagen efter fick vi äta upp.
Film från Piteå, i slutet på filmen finns våran 11sec repa. Ser ut som att det ska gå en hög 12:a men det ångar på bra på slutet:
http://media.savarturbo.se/peppe/peppe_ ... tea_06.avi
Vill passa på och säga miljoners tack till alla inblandade. Utan er hade denna sommar ALDRIG varit så här rolig och så här pass snabb.
Mattias Sandgren , Ecke, Micke, Pappa, Micke (flp) , Worre, André, Tomas på Bil och Trim, PPF, Hela www.savarturbo.se gänget och resten av alla eldsjälar där ute.
Men det är väll där det började antar jag? Blev så sjukt inbiten på att åka drag race så att jag skrotade planerna för 'Old Dirty' och började spawna på nya saker.
Detta är väll vad vi har listat ut hitils:
BILEN: BMW E30 318i '88
Interiör / Säkerhet:
# Full dragrace bur från Svets & Smide + 7 meter rör extra.
# Sparco EVO stolar.
# Sabelt 4-punkts bälten.
# Flockad instrumentpanel.
Exteriör:
# Glasfiber: Huv, framskärmar, baklucka & tak.
# Tonade lexan rutor.
# Färg.
# Fälgar.
# "Special breddad" - Bred på riktigt
# Alpina fronten från helvetet.
Framvagn:
# Special från en kompis företag i Estland, yes ni läste rätt.
Bakvagn / drivlina:
# Egen tillverkad bakvagnsbrygga.
# M5 bärarmar som fått länklager och en aborrning samt fullt justerbar.
# M5 kardan som blir kortad.
# M5 drivaxlar & knutar.
# TDS / M3 växelåda.
# 4 puckad sinter.
# Sacsh 618 tryckplatta.
# Kardan ring.
# 26.0/10.5x15" ET STREET för gata och EDPS.
# 26.0/10.0x15" ET DRAG för strippen.
M5 bakvagnen är tillverkad av http://www.wolverineracing.com , dom bygger efter nya ideér så jag fick "ärva".
Detta är väll i stora drag, antar att planerna lär väll ändras och delar kommer väll som vanligt att ändras också
MOTORN: M20B27 '88
Toppen:
# PPF svetsad 320i topp.
# 325 ventiler special mirning av Tomas Karlsson.
# Amatör portad av mig, final toutch av Antes Motor Racing.
# BMW orginal vippor.
# Z58 kamaxel.
# Värre ventilfjädrar & titan retrainers.
# Justerbart kamdrev.
# ARP bultar.
# O-ringat här också.
Bottendelen:
# Balanserad diesel vevaxel.
# Deckat med o-ringar.
# Borrat.
# Balancerade & vägda H-profils stakar.
# Wiseco smidda kolvar.
Bränsle / Turbo / Motorstyr system e.t.c:
# Johan Kihl's gammla soppa system.
# 720 cc spridare.
# PPF fuelrail.
# Hemma pysslat monster grenrör.
# PPF 60mm wg.
# HX50 16cm^2 / 20cm^2
# V.E.M.S V3.2
# Wastefire med MSD spolar och AEM tänsteg.
# Davies Craig elektrisk vattenpump.
# Griffin kylare.
# Oljekylare.
Ptja, listan kan säkert göras längre. Men det dyker väll upp i tråden eftersom. Nu ska jag sluta svammla, räckte väll med historian antar jag? Hehe.
Har ett par bilder, inte mycket att hänga i granen:
Denna bilen skulle ha gått Fyndbörsen BMW cup, men ägaren rostlagade allt och sålde vidare, jag hade tur som fick tag på denna. Dock inte utav ägaren utan en vänlig själ
Det mesta är riktigt fräscht på detta karossen.
Old dirty som ska få en smärre updatering och en lagning efter kolvhaveriet i Piteå.
Kommer stå still i någon vecka till, väntar på att få börja kapa. Ska laga och sälja en E30 325 4 dörrars nu först.
Om detta nu kvalar som en raktfram åkar bil vet jag inte? Tanken med att behålla delad bakvagn är väll för att det är lite små kul samtidigt så blev det väll "rätt" smidigt då jag fick ärva av Micke och hans team.
Nu ska jag, min chefs mek Ecke & lillebror och givetvis chefs tunern Mattias smida vidare. Ses sommaren 2020 om allt går som det ska
På återseende, om någon vill köpa den finaste E30 325:an som jag sett hör av er.
Mvh PJ
Efter ca 2 års slit och mycket rappel så kom 'Old dirty' oranga faran till Piteå för att göra premiär.
Bilen var testat på oklistrat under BlackRace i Åmsele. 1kg laddtryck och tider som liknade, ja vad ska man säga? Skit.
En film från eventet, vi hade kul men inga tider: http://media.savarturbo.se/mats/peppe.avi
Med det i bagaget så hade vi förhoppningar på att åka lite snabbare men först och främst lösa dragrace licens.
Men bilen var preppad så gott det gick, med enkla medel:
1.3kg laddtryck.
M&H 235/60-14.
FK 40 dämpare och fjädrar bak.
Lite slappare 40 dämpare av okänt märke fram.
Framför allt så hade vi ju lastat med ett gött humör, vi skulle ju umgås med Pite pojka Micke & Worre m.f.
Helgen kunde inte misslyckas kort sagt.
Efter att ha upprättat en depå platts med obligatoriskt party tält och stolar med parasol:
Så var det time för förarmöte, kanske inte så intressant med tanke på att det regnade och vi hade kört en bra bit för att få snyta på riktigt.
Men glad i hågen så var det teori. Teorin gick smidigt kan man gott säga. Efter det så var det dags att börja köra upp.
Eftersom att jag anmält mig i Bracket klassen för att vara med i tävlingen direkt efter uppkörningen så fick jag hoppa direkt in i tävlingen.
"Hur fort får jag köra då, det är väll ändå uppkörning?"
"Vad är det för bil, hur fort går den?"
"BMW E30, jag vet inte hur fort men aldrig en 10:a"
"Kör fullt ut då"
Efter att vi väntat i en evighet så upphörde regnet och det våran tur . Som vanligt så var jag skrajj för att pajja något så jag rullade bara igenom vattnet, var nervös och skitnödig då efter jag rullat in i stage.
Det blev grönt och mördar instinkterna lirkade sig fram. Förutom att det var halkigt ända upp till 3:an så var det väll spännande. Det sköt på fint.
( Halkigt? Ja rulla inte igenom vattnet nästa gång iddi )
Åkte till depån för att snacka med min Chefs tuner Mattias över telefon. Slutfarten skvallrade om lite pulver iaf, 208km/t.
Får senare SMS från läktaren att Micke (flp) åkt 11.38 sec första repan ut. Det kan inte vara sant tänker jag? Samtidigt som det inträffar får jag veta att vi inte skulle hinna mer än 1 repa till innan det var dags för kvälla.
Med Mickes 11.38 surrandes i huvve så drog jag på mig min drag race out fit. Svarta jeans och en långärmad t-shirt. Och rullade mot lineupen.
Hade någon jänk bredvid mig och solen i ögonen så jag inte kunde se g-techen som agerade shift light då sådant hightech saknades, varvräkare ägde jag ingen.
Med dom två faktorerna + Mickes fina tid surrandes i huvudet så var det bara att rulla mot vattnet, smeka i 2:an och bjuda pungen. Och värmdes gjorde det.
Rullade in i stage och började hammra på launchen rätt tidigt, fick grönt. Eftersom att jag har reaktions tid som en gubbe så ser jag att camaron är på väg bort som ett skott.
Kliver av... Det spinner? Jag short shiftar 2:an och ångar ut. 3:an nu jävlar börjar det gå undan. 4:an satan vad fort..... Mål.
Möter upp min Chefs mekaniker Ecke och PR ansvariga lillebror Mikael i depån.
Ecke bjuder på världens största smajl. "En blank 11:a..."
Jag vet inte vad jag svarar men jag är rätt mål lös. Trodde inte det skulle vara möjligt med tanke på förutsättningarna. Men det hände. Att vi sedan var så säkra på att knipa 10:an efter lite mappning på natten dagen efter fick vi äta upp.
Film från Piteå, i slutet på filmen finns våran 11sec repa. Ser ut som att det ska gå en hög 12:a men det ångar på bra på slutet:
http://media.savarturbo.se/peppe/peppe_ ... tea_06.avi
Vill passa på och säga miljoners tack till alla inblandade. Utan er hade denna sommar ALDRIG varit så här rolig och så här pass snabb.
Mattias Sandgren , Ecke, Micke, Pappa, Micke (flp) , Worre, André, Tomas på Bil och Trim, PPF, Hela www.savarturbo.se gänget och resten av alla eldsjälar där ute.
Men det är väll där det började antar jag? Blev så sjukt inbiten på att åka drag race så att jag skrotade planerna för 'Old Dirty' och började spawna på nya saker.
Detta är väll vad vi har listat ut hitils:
BILEN: BMW E30 318i '88
Interiör / Säkerhet:
# Full dragrace bur från Svets & Smide + 7 meter rör extra.
# Sparco EVO stolar.
# Sabelt 4-punkts bälten.
# Flockad instrumentpanel.
Exteriör:
# Glasfiber: Huv, framskärmar, baklucka & tak.
# Tonade lexan rutor.
# Färg.
# Fälgar.
# "Special breddad" - Bred på riktigt
# Alpina fronten från helvetet.
Framvagn:
# Special från en kompis företag i Estland, yes ni läste rätt.
Bakvagn / drivlina:
# Egen tillverkad bakvagnsbrygga.
# M5 bärarmar som fått länklager och en aborrning samt fullt justerbar.
# M5 kardan som blir kortad.
# M5 drivaxlar & knutar.
# TDS / M3 växelåda.
# 4 puckad sinter.
# Sacsh 618 tryckplatta.
# Kardan ring.
# 26.0/10.5x15" ET STREET för gata och EDPS.
# 26.0/10.0x15" ET DRAG för strippen.
M5 bakvagnen är tillverkad av http://www.wolverineracing.com , dom bygger efter nya ideér så jag fick "ärva".
Detta är väll i stora drag, antar att planerna lär väll ändras och delar kommer väll som vanligt att ändras också
MOTORN: M20B27 '88
Toppen:
# PPF svetsad 320i topp.
# 325 ventiler special mirning av Tomas Karlsson.
# Amatör portad av mig, final toutch av Antes Motor Racing.
# BMW orginal vippor.
# Z58 kamaxel.
# Värre ventilfjädrar & titan retrainers.
# Justerbart kamdrev.
# ARP bultar.
# O-ringat här också.
Bottendelen:
# Balanserad diesel vevaxel.
# Deckat med o-ringar.
# Borrat.
# Balancerade & vägda H-profils stakar.
# Wiseco smidda kolvar.
Bränsle / Turbo / Motorstyr system e.t.c:
# Johan Kihl's gammla soppa system.
# 720 cc spridare.
# PPF fuelrail.
# Hemma pysslat monster grenrör.
# PPF 60mm wg.
# HX50 16cm^2 / 20cm^2
# V.E.M.S V3.2
# Wastefire med MSD spolar och AEM tänsteg.
# Davies Craig elektrisk vattenpump.
# Griffin kylare.
# Oljekylare.
Ptja, listan kan säkert göras längre. Men det dyker väll upp i tråden eftersom. Nu ska jag sluta svammla, räckte väll med historian antar jag? Hehe.
Har ett par bilder, inte mycket att hänga i granen:
Denna bilen skulle ha gått Fyndbörsen BMW cup, men ägaren rostlagade allt och sålde vidare, jag hade tur som fick tag på denna. Dock inte utav ägaren utan en vänlig själ
Det mesta är riktigt fräscht på detta karossen.
Old dirty som ska få en smärre updatering och en lagning efter kolvhaveriet i Piteå.
Kommer stå still i någon vecka till, väntar på att få börja kapa. Ska laga och sälja en E30 325 4 dörrars nu först.
Om detta nu kvalar som en raktfram åkar bil vet jag inte? Tanken med att behålla delad bakvagn är väll för att det är lite små kul samtidigt så blev det väll "rätt" smidigt då jag fick ärva av Micke och hans team.
Nu ska jag, min chefs mek Ecke & lillebror och givetvis chefs tunern Mattias smida vidare. Ses sommaren 2020 om allt går som det ska
På återseende, om någon vill köpa den finaste E30 325:an som jag sett hör av er.
Mvh PJ
Last edited by peppe on 24 Feb 2007, 19:45, edited 4 times in total.
Bäckis wrote:Burn0ut wrote:Ditt projekt brukar vara roligast att följa Lycka till!
Jo, mest för att skadeglädjen är den enda sanna glädjen
Nejdå, lycka till med den här nya nu, för det lär ju iaf inte kunna jävlas mer än med den andra.
Mvh
Tackar Bäckis, du är så go så vore du här skulle jag krama dig...
peppe wrote:Bäckis wrote:Burn0ut wrote:Ditt projekt brukar vara roligast att följa Lycka till!
Jo, mest för att skadeglädjen är den enda sanna glädjen
Nejdå, lycka till med den här nya nu, för det lär ju iaf inte kunna jävlas mer än med den andra.
Mvh
Tackar Bäckis, du är så go så vore du här skulle jag krama dig...
I know. Kör hårt nu, vintern är kort.
Bäckis wrote:Burn0ut wrote:Ditt projekt brukar vara roligast att följa Lycka till!
Jo, mest för att skadeglädjen är den enda sanna glädjen
Nejdå, lycka till med den här nya nu, för det lär ju iaf inte kunna jävlas mer än med den andra.
Mvh
Haha, du tog orden ur munnen på mig nej då
Porsche 996 GT2
BMW 1602
BMW 2002
Mazda RX-4
Volvo 245 med V8
BMW 1602
BMW 2002
Mazda RX-4
Volvo 245 med V8
Lugna dig lite peppe. Det är ju inte uppsatstävling du vet
Nämen seriöst önskar jag dig verkligen lycka till nästa sommar, men som tidigare talare sagt är den inte lika långt bort som man kan tro.
Nämen seriöst önskar jag dig verkligen lycka till nästa sommar, men som tidigare talare sagt är den inte lika långt bort som man kan tro.
Simon Markström 072-233 04 11
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Ximon:
Bah, kände för att skriva av mig lite då jag lix var på gång. Japp, vintern är otroligt kort, men jag har redan nu accepterat avbytar bänken och shoot gun i Mickes E30 turbo. Han kommer trösta mig så bra så
Tysken:
Japp det blir fortfarande orginal kolvar, det kostar nog med pengar att bara få ihop chassiet och alla saker runt omkring. Nästa vinter är det motorns tur.
Krana på ska vi göra...
Bah, kände för att skriva av mig lite då jag lix var på gång. Japp, vintern är otroligt kort, men jag har redan nu accepterat avbytar bänken och shoot gun i Mickes E30 turbo. Han kommer trösta mig så bra så
Tysken:
Japp det blir fortfarande orginal kolvar, det kostar nog med pengar att bara få ihop chassiet och alla saker runt omkring. Nästa vinter är det motorns tur.
Krana på ska vi göra...
- Tingsdalsracer
- Posts: 1104
- Joined: 10 Oct 2006, 08:00
- Location: Patrik Axelsson Tingsdal, Lycksele, Västerbotten
Detta ska bli skoj att följa.
lycka till gubbs
lycka till gubbs
------------------------------------
www.lyckselebildemontering.se
www.lyckselebildemontering.se
ska ta å lägga över lite bilder på old dirty ikväll om ja kommer ihåg. den var fan porrig du får komma å hämta dieselveven någon helg framöver!
MVH Micke
MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h