Hoppas det är ok.
ButterflyRacing wrote:Vi ska börja testa att åka BMW diesel i en av tävlingsbilarna.
Det jag har sett är att e34 diesel ligger på 143 hk. (enl. AutoPowes modellguide)
Finns det olika generationer av e34 dieslarna i e34 ?
Jag har sett anonnser på e34or där effekten anges till 174 hk. Vad är det för motorer ?
Vi behöver undefär 200 - 210 hk.
Hur ska man gå till väga, utan att den ryker ?
///Peter wrote:Till e34an finns det 2 motorer; TD som kom var gamla 524td (M21) som aldrig såldes i Sverige, samt TDS (M51). TDS hade 143 hästar och jag tror det ända som ändrades var att det blev plastinsug på sista årsmodellen (-95-96) samt en mer tillförlitlig pump (samma motor användes även i e39 fram tills 530d kom). 174 hästar stämmer inte på en orginalmotor men det är ungefär vad man får med chip (blir stor skillnad, dom 143 orginalhåstarna är väldigt trötta...) Jag hade en 525tds med Hartge chip och den flyttade på sig rätt duktigt. Chip är duktigt mkt bättre än en kcr-box eller dylikt som bara sotar. Har för mig att man måste byta till mekanisk dieselpump om man ska över 190 häst, det och den minimala turbon är väl flaskhalsen.
Fredro wrote:tror det blir bra svårt att få ut över 200 dieselhästar ur M51 utan att det ska kola!
turbon räcker till ca 180-190
och pumpen något liknande max!
Mekanisk pump från M21 E28 524td
paras ihop med div delar från org pumpen så räcker det för ca 230-240 häst (dieselmeken aneby)
Fyll på här med era erfarenheter om allt från rena sniktrimmningar till mer seriösa satsningar...