Trimma BMW-Dieselmotor..tips ?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
ButterflyRacing

Trimma BMW-Dieselmotor..tips ?

Post by ButterflyRacing »

Jag tar mej friheten att citera lite från en annan tråd, för att få en tråd om trix och fix när det gäller trimmning av BMW Dieselmotorer.

Hoppas det är ok.

ButterflyRacing wrote:Vi ska börja testa att åka BMW diesel i en av tävlingsbilarna.

Det jag har sett är att e34 diesel ligger på 143 hk. (enl. AutoPowes modellguide)
Finns det olika generationer av e34 dieslarna i e34 ?

Jag har sett anonnser på e34or där effekten anges till 174 hk. Vad är det för motorer ?

Vi behöver undefär 200 - 210 hk.
Hur ska man gå till väga, utan att den ryker ?
///Peter wrote:Till e34an finns det 2 motorer; TD som kom var gamla 524td (M21) som aldrig såldes i Sverige, samt TDS (M51). TDS hade 143 hästar och jag tror det ända som ändrades var att det blev plastinsug på sista årsmodellen (-95-96) samt en mer tillförlitlig pump (samma motor användes även i e39 fram tills 530d kom). 174 hästar stämmer inte på en orginalmotor men det är ungefär vad man får med chip (blir stor skillnad, dom 143 orginalhåstarna är väldigt trötta...) Jag hade en 525tds med Hartge chip och den flyttade på sig rätt duktigt. Chip är duktigt mkt bättre än en kcr-box eller dylikt som bara sotar. Har för mig att man måste byta till mekanisk dieselpump om man ska över 190 häst, det och den minimala turbon är väl flaskhalsen.
Fredro wrote:tror det blir bra svårt att få ut över 200 dieselhästar ur M51 utan att det ska kola!

turbon räcker till ca 180-190

och pumpen något liknande max!

Mekanisk pump från M21 E28 524td

paras ihop med div delar från org pumpen så räcker det för ca 230-240 häst (dieselmeken aneby)

Fyll på här med era erfarenheter om allt från rena sniktrimmningar till mer seriösa satsningar... :D
Håkan Carlsson
070-57 323 57
bmw_fredde

Re: Trimma BMW-Dieselmotor..tips ?

Post by bmw_fredde »

skicka ett pm till elias här på forumet han har bra koll på trim av dom där oljebrännarna :wink:
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
Jim_k

Post by Jim_k »

Jag skulle tro att en lätt modifierad mekanisk dieselpump från 524td tillsammans med en så liten å snabbspolad turbo som möjligt för den effekten som krävs så kan man få det att fungera utan rök.

Finns en hel del att justera på pumpen för att få det att funka som man vill. Det som kan bli lidande om man inte kan tillåta någon synlig rök är att laddtrycket kommer lite senare samt att den kommer bli ganska slö innan laddtryck. Borde dock inte vara något problem på en tävlingsbil där man kan hålla sig på högre varv där laddtryck finns.
Jag kan rekomendera att inte bygga om pumpen så den klarar onödigt hög effekt då det kommer bli mycket svårare att justera in pumpen så man slipper rök, kan tillochmed bli omöjligt att helt komma från rök. 230hk ska dock inte vara några problem att åka rökfritt tror jag.
Nemesis_turbo

Post by Nemesis_turbo »

ska ta och diskutera lite med min garage granne han har en ganksa så snabb 94.as passat diesel saker jag vet är gjort åt den är turbo bytt till en vnt modell för o ge ladd snabbare och räcka längre utbytt "skiva" i pumpen och andra spridare den svartrycker dock endel när den saknar ladd men sedan går den som ett skott och laddar 2.5 kilo inget man hängde på iaf med 535:an
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Varför inte ta motor och bränslesystem från en x20d och bara "chippa"? Borde bli en lättare och smidigare konstruktion i en racebil.
ButterflyRacing

M3JONAS wrote:Varför inte ta motor och bränslesystem från en x20d och bara "chippa"? Borde bli en lättare och smidigare konstruktion i en racebil.
Vad menar du..?
Håkan Carlsson
070-57 323 57
FekZen

Post by FekZen »

Jo håller med Jonas, en motor från tex 330d eller 530d (eller 320d, 520d typ 00,01 beroende på vad man vill ha) har dessutom mycket bättre styrsystem så man kan göra mycket mer i programmet. Kan styra laddtryck osv samt justera momentbegränsningen utöver varvtalskurvan som man vill ha det.

Jag ordnar chip till dessa , även till de tidigare. Så bara dra ett PM till mig om det skulle vara av intresse sen.
Ska du i med en sådan motor i tex en E30 så kan jag förmedla kontakt till en som gjort precis det bygget. Som kör med ett av mina extra vässade program nu, så ligger på runt 220-230 hk iaf.

Mvh//
A.Fekzen
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Jag menade att om du tar dieselmaskinen från en e46 eller framåt så kan man "nöja" sig med att åka oöppnad 2 litersfyra och ändå hamna på 200hk. Den motorn bör vara bra mycket lättare och smidigare än 6:orna.
ButterflyRacing

FekZen wrote:Jo håller med Jonas, en motor från tex 330d eller 530d (eller 320d, 520d typ 00,01 beroende på vad man vill ha) har dessutom mycket bättre styrsystem så man kan göra mycket mer i programmet. Kan styra laddtryck osv samt justera momentbegränsningen utöver varvtalskurvan som man vill ha det.

Jag ordnar chip till dessa , även till de tidigare. Så bara dra ett PM till mig om det skulle vara av intresse sen.
Ska du i med en sådan motor i tex en E30 så kan jag förmedla kontakt till en som gjort precis det bygget. Som kör med ett av mina extra vässade program nu, så ligger på runt 220-230 hk iaf.

Mvh//
A.Fekzen

M3JONAS wrote:Jag menade att om du tar dieselmaskinen från en e46 eller framåt så kan man "nöja" sig med att åka oöppnad 2 litersfyra och ändå hamna på 200hk. Den motorn bör vara bra mycket lättare och smidigare än 6:orna.

Ni har absolut rätt.
Men i den bil vi planerar denna gång....finns varken pengarna eller utrymme i reglementet för att köra nyare motorer.
Så för detta prodjekt får det bli en gammal spis.

Tankar finns dock att gå vidare när reglerna rättas till....och köra en nyare bil och motor.
Då kan vi även köra några race i europa.
Men än är det en bit dit. Vi måste få förarna beroende av vårt team först... 8)

Men...Jag vill att denna tråd ska handla om diesel-trimm i allmenhet så alla tips är välkommna :D

Chip till diesel är mycket intresant......och även till befintlig 2,5 M50.
Vi åker MororNord-chip idag och får ut 158hk på hjulen ur en helt standardmotor med M3-grenrör.
Skulle vara kul att prova något annat chip.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Förklaring till klassen vi åker:
Klassen är en "5000:- klass"....med en massa fritt, som tex bromsar och säkerhet.
Man kan byta motorer och sånnt, men bör då komma från bilar som går att köpa för ca 5000:-. Max 2,5 liter.
Kostar man på eller trimmar för mytcket, får man straffpoäng...och får varvavdrag.
Så...att ta i för hårt är att skjuta sig själv i foten.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Jens92

Post by Jens92 »

Nu har jag inte koll på vad en gammal merca diesel kostar i inköp men annars är ju den motorn ett alternativ kanske?
tänker på om606 / om605 motorerna. Ska enligt utsago vara pålitliga motorer.

Angående att trimma så är det inget jag gett mig på att prova.
Mats Ivarson

Post by Mats Ivarson »

På ett fåtal ställen i Sverige jobbas det mer professionellt med dieselmotorer på en nivå högre än chip och avgassystemsbyte.

http://www.youtube.com/watch?v=_FhIPz_dqbY

I detta fallet är det en modifierad Volvo D5 med vnt singelturbo och 38mm restriktor som Pewano fått hjälp med.

Krävs annan kompetens och mätutrustning än vad tuningbranschen i Sverige än så länge sitter på. Men det ändras med tiden kanske. Det är långt mer komplicerat att lyckas med Diesel än Ottomotorer.

Mats
Mr EmCom

Post by Mr EmCom »

Väcker liv i den här tråden då jag är i farten med min e23 tds.
Hur gick det för er?
David Levin
0736807188
Örebro

e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
Post Reply