Page 1 of 1
Frågor ang. turbokonvertering!
Posted: 29 Nov 2011, 22:07
by Medin30
Jag har lite frågor jag skulle varit jättetacksam om ni kunde svara på.
Jag har en e30 325:a alltså M20B25.
Lmm: ska jag ta elektroniken från min lmm och flytta över till 535:ans lmm?
Och hur gör man när man spänner upp lmm:en och ungefär hur mycket kan vara lagom så man vet?
Är det inte bättre att ha lmm:en på sugsidan än trycksidan?
Oljetillförseln: Hur grov slang skulle ni rekommendera att använda till oljetillförseln? Har man för grov så blir det väl svårt att få upp tryck?
Tryckrör: Det sista tryckröret där man ska göra en anslutning till tomgångsmotorn, hur ska man göra med den anslutningen som går till bromsservon. Det går ju en slang mellan insuget och bromsservon som är avgrenad in i insugningsslangen precis innan spjällhuset, vad är avgreningen till och hur gör man med den?
Hade även varit bra med lite bilder på detta om ni har!
Tack på förhand! MVH Rasmus
Re: Frågor ang. turbokonvertering!
Posted: 29 Nov 2011, 22:48
by engineer
Angående oljetillförseln tycker jag fyra mm invändigt räcker. För jag antar att det inte är någon monsterturbo du ska ha på?
När mercorna snikkonverteras är det populärt att sätta ett t-kort på tryckslangen till oljetrycksmätaren. Tjock som en vakumslang, inte rasar aggregaten för de.
Re: Frågor ang. turbokonvertering!
Posted: 30 Nov 2011, 01:20
by Medin30
Okej då kör jag på nåt sånt
nej den är god för 350 häst
Mvh
Re: Frågor ang. turbokonvertering!
Posted: 30 Nov 2011, 12:49
by fredrikwendt
Flytta över elektroniken från 325lmm till 535lmm!
Har turbochip lmm och spridare om du vill köpa
Mvh fredrik
Re: Frågor ang. turbokonvertering!
Posted: 30 Nov 2011, 18:11
by e30mattias
finns det inte redan tusen trådar om detta? men ifall du inte hittar så kan jag nog försöka hjälpa.
ja som engineer säger.
+ kring 16mm på returen.
och som fredrikwendt säger, ang. lmm så du spänner den genom att börja med låsa kugghjulet med ena fingret, tar första bästa näbbtång och böjer försiktit låset åt sidan och så e de bara att rotera. du ser ju på fjädern vilken väg du ska rotera för att spänna den men minns jag inte riktit fel så tror jag det är motsols. Det är nästan omöjligt att säga hur mycket du behöver spänna den just för ditt setup. Men lägg den och gå på tomgång och så pillar du med lmm på samma gång, du hör bra på motorgången när den går rent och fint. Så då e de bara att ta en testrunda och se hur den beter sig när den får lite andningshjälp.
Men bara så du vet på ett ungefär så skulle jag gissa att du säkert får spänna den upp mot 10 kuggar!
personligt rekommenderar jag lmm på sugsida. ifall det finns utrymme! men du måste förlänga lmm sladden, ca 50cm. eller flytta reläboxen. men går fint att förlänga sladden.
ang. slangarna till bromsservon så de e bara att ta bort förgreningen. räcker med att ha slangarna till spjällhuset.
hittade tillåme en bild från tidigare snik e30, där du ser exakt hur jag gjort med slangarna.
finns säkert andra alternativ men funkade finemang så också. Och lmm på sugsidan som du ser. Körde dock org. lmm, endast spänd.
MVH. Mattias
Re: Frågor ang. turbokonvertering!
Posted: 07 Dec 2011, 14:45
by Medin30
Mantacksr
får bli till att mixtra lite med de då!
Re: Frågor ang. turbokonvertering!
Posted: 08 Dec 2011, 07:20
by klipen
Köp en lc1 bredbandslambda i shopen billig investering.
Ett måste on du vill att grejerNa ska hålla.
Re: Frågor ang. turbokonvertering!
Posted: 02 Jan 2012, 11:31
by Medin30
Vad är det som ska flyttas över från 325ans lmm? Måste man flytta givaren och själva den delen som roterar i lmm:en? Eller räcker det att byta kontaktdelen och kretskortet?