Hej!
Jag undrar ifall det är möjligt att flytta över kammar och vanos till en ickevanos topp? Eller är det helt uteslutet? Någon som provat sig på detta förut?
Mvh!
Ickevanos till Vanos?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Re: Ickevanos till Vanos?
Fullt möjligt, jag har själv gjort det. Är nog ett år sedan nu och bilen användsfortfarande. Finns fördelar med det också, kraftigare ventilskaft och dubbla ventilfjädrar med mer inspänning
Det du måste göra är att ta bort lite av godset fram på toppen så att vanos enheten går in. Vi gjorde det med en bågfil...

Lägga packningen emot så ser du direkt vad som ska bort
Mvh

Det du måste göra är att ta bort lite av godset fram på toppen så att vanos enheten går in. Vi gjorde det med en bågfil...

Lägga packningen emot så ser du direkt vad som ska bort

Mvh
Niclas Nirvin
0703-782061
Malmö, Skåne
BMW E28 528i -85
0703-782061
Malmö, Skåne
BMW E28 528i -85
Tusen tack för svaret 

Måste fråga en sak, vad använde du för delar från respektive topp?
Mvh!
Mvh!
Behöll kambryggorna och överfallen till respektive kam. Alltså blanda inte, eftersom det troligtvis har slitats in lite gran så är det bäst att kammen får fortsätta snurra i samma banor.
Den motorn vi byggde på var ju en vanos från början, som din antar jag? Vi köpte en hel iv topp så vi tog och svarvade den insugskammen till att passa som avgaskam. Så insugskammen var är från vanos och avgas är en svarvad iv insugskam.
Dreven på avgas är samma mellan iv och vanors så där spelar det nog ingen roll vilka du väljer. Kör med det som suttit i motorn innan.
Men om du inte har möjlighet till svarvad iv insugskam så använd vanos avgaskammen. Men har 0,2 mer lyft än iv avgas.
Mvh
Den motorn vi byggde på var ju en vanos från början, som din antar jag? Vi köpte en hel iv topp så vi tog och svarvade den insugskammen till att passa som avgaskam. Så insugskammen var är från vanos och avgas är en svarvad iv insugskam.
Dreven på avgas är samma mellan iv och vanors så där spelar det nog ingen roll vilka du väljer. Kör med det som suttit i motorn innan.
Men om du inte har möjlighet till svarvad iv insugskam så använd vanos avgaskammen. Men har 0,2 mer lyft än iv avgas.
Mvh
Niclas Nirvin
0703-782061
Malmö, Skåne
BMW E28 528i -85
0703-782061
Malmö, Skåne
BMW E28 528i -85