Page 1 of 2
Turbinhjul som kommer ut genom downpipen
Posted: 09 Nov 2011, 23:53
by RWHP
Re: Turbinhjul som kommer ut genom downpipen
Posted: 10 Nov 2011, 00:21
by KKR-Rille
hehe, snart blir det krav på sprängmatta runt turbon! såg ju lite läskigt ut iaf, jäkla fart och kraft på bitarna!
Re: Turbinhjul som kommer ut genom downpipen
Posted: 10 Nov 2011, 00:40
by RWHP
KKR-Rille wrote:hehe, snart blir det krav på sprängmatta runt turbon! såg ju lite läskigt ut iaf, jäkla fart och kraft på bitarna!
Kollar man Garrett och BorgWarner så utför dom tester så att när innanmätet exploderar så ska det stanna kvar i turbon, sånna tester gör inte Precision av det jag läst.
Re: Turbinhjul som kommer ut genom downpipen
Posted: 10 Nov 2011, 01:24
by Blöjan
Hehe, manligt
Tur att turbon sitter på passagerarsidam
Re: Turbinhjul som kommer ut genom downpipen
Posted: 10 Nov 2011, 09:43
by pro_mille
Var tydligen flera som skottade Precision ProMod agg på ADRL finalerna i Ennis TX.
Lillis sa att det var vid målgång tubinhjulen sprängdes, en husbil fick ett genom väggen.
Tur att ingen fick det på sej.
Re: Turbinhjul som kommer ut genom downpipen
Posted: 10 Nov 2011, 10:09
by Bmwandreas
Hur får man ett turbinhjul att stanna inne i turbon? Dummaste jag hört. Det är en regel med sprängkors i downpipen i vissa klasser så turbinhjulet inte kan komma ut, låter som en smart ide.
Ps, det är Garrett GT55 turbinhjul i Promod serien
Re: Turbinhjul som kommer ut genom downpipen
Posted: 10 Nov 2011, 22:32
by RWHP
Sound Performance wrote:I just talked to Precision about it. It seems that they got a bad batch of turbine wheels from Garrett and any promod turbo invoiced from 9/16/11 until early October is in question. Precision is beginning to manufacture their own turbine wheels and shafts now so that they will not have any more issues.
Harry (owner of PTE) has made it publicly known that we will take care of any turbos that maybe under suspiscion on PTE's dime.
Re: Turbinhjul som kommer ut genom downpipen
Posted: 11 Nov 2011, 01:24
by RWHP
Bmwandreas wrote:Hur får man ett turbinhjul att stanna inne i turbon? Dummaste jag hört. Det är en regel med sprängkors i downpipen i vissa klasser så turbinhjulet inte kan komma ut, låter som en smart ide.
Ps, det är Garrett GT55 turbinhjul i Promod serien
Vad är så dumt med de? Här ser grejerna ut att stanna kvar innuti och gör de enligt Holset.
http://www.youtube.com/watch?v=Za0DieZHMKc" onclick="window.open(this.href);return false;
Turbinhjul som kommer ut genom downpipen
Posted: 11 Nov 2011, 07:54
by Silverboy
"only buy a holset turbocharger or your children WILL GET KILLED!"
Re: Turbinhjul som kommer ut genom downpipen
Posted: 11 Nov 2011, 15:31
by Blöjan
Re: Turbinhjul som kommer ut genom downpipen
Posted: 19 Nov 2011, 12:43
by Dawe_A
Re: Turbinhjul som kommer ut genom downpipen
Posted: 06 Dec 2011, 21:15
by johankihl
RWHP wrote:KKR-Rille wrote:hehe, snart blir det krav på sprängmatta runt turbon! såg ju lite läskigt ut iaf, jäkla fart och kraft på bitarna!
Kollar man Garrett och BorgWarner så utför dom tester så att när innanmätet exploderar så ska det stanna kvar i turbon, sånna tester gör inte Precision av det jag läst.
Vill man köra fortast så är det fortfarande Precision som gäller, oavsett om kompressorkåpan går sönder vid explosion. Har man som självändamål att åka med en turbo som inte kan explodera kan man kanske nöja sig med lite sämre turbos som Borg Warner och Holset... konstig diskussion
Re: Turbinhjul som kommer ut genom downpipen
Posted: 12 Dec 2011, 23:30
by Cubee
Shiit vad läskigt
Re: Turbinhjul som kommer ut genom downpipen
Posted: 01 Feb 2012, 22:49
by peppe
johankihl wrote:RWHP wrote:KKR-Rille wrote:hehe, snart blir det krav på sprängmatta runt turbon! såg ju lite läskigt ut iaf, jäkla fart och kraft på bitarna!
Kollar man Garrett och BorgWarner så utför dom tester så att när innanmätet exploderar så ska det stanna kvar i turbon, sånna tester gör inte Precision av det jag läst.
Vill man köra fortast så är det fortfarande Precision som gäller, oavsett om kompressorkåpan går sönder vid explosion. Har man som självändamål att åka med en turbo som inte kan explodera kan man kanske nöja sig med lite sämre turbos som Borg Warner och Holset... konstig diskussion
Johan, tycker du för en konstig diskussion.
Bara för att precision inte utför tester, så väljer du att hoppa på både bw och holset. Det är för mig, en konstig taktik. Har du nog med kött på benen för att påstå att det ÄR precision man ska köra för att åka fortast, och samtidigt mena att både holset och bw är sämre?
Det kan bara du göra, nu tänker jag inte på 91mm turbos men då du inte väljer att peka på någon modell utan på tillverkarna så blir det ju lite öppet mål här, att glida in och fråga vad du tycker om precisions storsäljare, 6262.
Jag kan bespara dig ett utlägg, då jag tar förgivet att du gillar snurran med tanke på ditt utspel tidigare. Dock så ställer jag frågan till dig, eller folk som generellt sett är nöjd med sin 6262, vad är det ni gillar med tanke på:
Faktumet att kompressorhjulet är en kopia ev GT35r hjulet, fast korkat nog modifierat så det blir svagare?
Faktumet att lagerdel ink. kullager är en kopia på T04 prylar, förutom att lagret är klumpigare (slöare spool) och att lager kulorna är keramiska (som failar lättare).
Faktumet att det sitter turbonetics axel i den, Kina tillverkad.
Faktumet att turbinen också är Kina tillverkad av ett företag som heter worldturbocharger? Som för övrigt livnär sig på att tillverka kopierings produkter från bl.a. Holset, garrett, KKK m.f.
Om nu storsäljaren är byggd så här, då undrar man ju hur det ser ut i övriga ledet. Men detta övertygar iaf mig att snabbast inte behöver betyda bäst.
http://turbodirect.co.za/site/index.php ... &Itemid=21" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh en som gillar holset, och bevisligen varit med och kört semi fort med en.
Re: Turbinhjul som kommer ut genom downpipen
Posted: 01 Feb 2012, 23:16
by emil
Intressant att det verkar vara samma axlar som xs-power osv!
Förklarar ju att de inte kan sälja cores eller reservdelar från ett par år gamla aggregat, då antagligen kineserna inte kopierat dessa ännu.
När blev de av med Garrett-avtalet?
Re: Turbinhjul som kommer ut genom downpipen
Posted: 02 Feb 2012, 07:59
by Bmwandreas
Haha ni är för roliga
Re: Turbinhjul som kommer ut genom downpipen
Posted: 02 Feb 2012, 08:41
by Bäckis
Man ska inte tro allt man läser då det sällan är speciellt mkt sanning bakom.
Vi har en ganska känd superbilstillverkare i Sverige, de har testat allt i sitt motorlabb inklusive den "magiska" EFR turbo och de har fortfarande dubbla 5557 billet ball bearing då den var överlägsen alla andra turbos. De har testat Billet turbochargers, BW EFR mfl mfl. De ringde och undrade om vi ville köpa alla EFR turbos de hade köpt hem då de hade tänkt gå över till dem, men det var inte direkt av intresse.
Ni kan gilla BW och Holset bäst ni vill men ni behöver inte sitta och svära i kyrkan som Peppe själv skrev, det kan ni göra någon annastans.
Vi har sålt tusentals PTE turbos, jag tror vi har skickat tillbaka totalt 7st för reparation på 5 år. De tar alltid allt på garanti om det är något fel som man inte orsakat själv, försök få BW att göra det.
Vi säljer det vi använder, de produkter vi anser fungera bäst. Gillar man något annat så är det fritt fram, men sitt inte här och skriv massa skit.