Turbinhjul som kommer ut genom downpipen

Här lägger vi upp bilder och filmer på våra och andras fräna bilar mm.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

RWHP

Post by RWHP »

Haha de här är de sjukaste jag sett :shock: En Precision ProMod 91a som kastade in handduken.. Precision kör väl ingen R&D på sina aggregat som Garrett och BorgWarner gör, rätt fränt att se turboexplotioner :)

Image
Image
Image
Image
Image

1045whp Supra builder
KKR-Rille

Re: Turbinhjul som kommer ut genom downpipen

Post by KKR-Rille »

hehe, snart blir det krav på sprängmatta runt turbon! såg ju lite läskigt ut iaf, jäkla fart och kraft på bitarna!
E30 318is Isbilen 12.44/181km best topspeed 181km såld!!
E30 320 Silvermissilen 10.36/239km best topspeed 241km såld!!

Rille 0046-706569535
RWHP

Post by RWHP »

KKR-Rille wrote:hehe, snart blir det krav på sprängmatta runt turbon! såg ju lite läskigt ut iaf, jäkla fart och kraft på bitarna!
Kollar man Garrett och BorgWarner så utför dom tester så att när innanmätet exploderar så ska det stanna kvar i turbon, sånna tester gör inte Precision av det jag läst.

1045whp Supra builder
Blöjan

Post by Blöjan »

Hehe, manligt :D

Tur att turbon sitter på passagerarsidam :wink:
Image
-073-7266 822-

325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
pro_mille

Post by pro_mille »

Var tydligen flera som skottade Precision ProMod agg på ADRL finalerna i Ennis TX.
Lillis sa att det var vid målgång tubinhjulen sprängdes, en husbil fick ett genom väggen.
Tur att ingen fick det på sej.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

Hur får man ett turbinhjul att stanna inne i turbon? Dummaste jag hört. Det är en regel med sprängkors i downpipen i vissa klasser så turbinhjulet inte kan komma ut, låter som en smart ide.

Ps, det är Garrett GT55 turbinhjul i Promod serien :D
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
RWHP

Post by RWHP »

Sound Performance wrote:I just talked to Precision about it. It seems that they got a bad batch of turbine wheels from Garrett and any promod turbo invoiced from 9/16/11 until early October is in question. Precision is beginning to manufacture their own turbine wheels and shafts now so that they will not have any more issues.

Harry (owner of PTE) has made it publicly known that we will take care of any turbos that maybe under suspiscion on PTE's dime.

1045whp Supra builder
RWHP

Post by RWHP »

Bmwandreas wrote:Hur får man ett turbinhjul att stanna inne i turbon? Dummaste jag hört. Det är en regel med sprängkors i downpipen i vissa klasser så turbinhjulet inte kan komma ut, låter som en smart ide.

Ps, det är Garrett GT55 turbinhjul i Promod serien :D
Vad är så dumt med de? Här ser grejerna ut att stanna kvar innuti och gör de enligt Holset.

http://www.youtube.com/watch?v=Za0DieZHMKc" onclick="window.open(this.href);return false;

1045whp Supra builder
Silverboy

Post by Silverboy »

"only buy a holset turbocharger or your children WILL GET KILLED!"
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
Blöjan

Post by Blöjan »

"If it doesn´t say Holset on the turbocharger its not a Holset"....

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Image
-073-7266 822-

325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
Dawe_A

Post by Dawe_A »

:lol: :lol: :lol:
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
johankihl
Admin

Post by johankihl »

RWHP wrote:
KKR-Rille wrote:hehe, snart blir det krav på sprängmatta runt turbon! såg ju lite läskigt ut iaf, jäkla fart och kraft på bitarna!
Kollar man Garrett och BorgWarner så utför dom tester så att när innanmätet exploderar så ska det stanna kvar i turbon, sånna tester gör inte Precision av det jag läst.
Vill man köra fortast så är det fortfarande Precision som gäller, oavsett om kompressorkåpan går sönder vid explosion. Har man som självändamål att åka med en turbo som inte kan explodera kan man kanske nöja sig med lite sämre turbos som Borg Warner och Holset... konstig diskussion
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
Cubee

Post by Cubee »

Shiit vad läskigt
peppe
Moderator

Post by peppe »

johankihl wrote:
RWHP wrote:
Vill man köra fortast så är det fortfarande Precision som gäller, oavsett om kompressorkåpan går sönder vid explosion. Har man som självändamål att åka med en turbo som inte kan explodera kan man kanske nöja sig med lite sämre turbos som Borg Warner och Holset... konstig diskussion
Johan, tycker du för en konstig diskussion.

Bara för att precision inte utför tester, så väljer du att hoppa på både bw och holset. Det är för mig, en konstig taktik. Har du nog med kött på benen för att påstå att det ÄR precision man ska köra för att åka fortast, och samtidigt mena att både holset och bw är sämre?

Det kan bara du göra, nu tänker jag inte på 91mm turbos men då du inte väljer att peka på någon modell utan på tillverkarna så blir det ju lite öppet mål här, att glida in och fråga vad du tycker om precisions storsäljare, 6262.

Jag kan bespara dig ett utlägg, då jag tar förgivet att du gillar snurran med tanke på ditt utspel tidigare. Dock så ställer jag frågan till dig, eller folk som generellt sett är nöjd med sin 6262, vad är det ni gillar med tanke på:

Faktumet att kompressorhjulet är en kopia ev GT35r hjulet, fast korkat nog modifierat så det blir svagare?

Faktumet att lagerdel ink. kullager är en kopia på T04 prylar, förutom att lagret är klumpigare (slöare spool) och att lager kulorna är keramiska (som failar lättare).

Faktumet att det sitter turbonetics axel i den, Kina tillverkad.

Faktumet att turbinen också är Kina tillverkad av ett företag som heter worldturbocharger? Som för övrigt livnär sig på att tillverka kopierings produkter från bl.a. Holset, garrett, KKK m.f.

Om nu storsäljaren är byggd så här, då undrar man ju hur det ser ut i övriga ledet. Men detta övertygar iaf mig att snabbast inte behöver betyda bäst.

http://turbodirect.co.za/site/index.php ... &Itemid=21" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh en som gillar holset, och bevisligen varit med och kört semi fort med en.
emil

Post by emil »

Intressant att det verkar vara samma axlar som xs-power osv!

Förklarar ju att de inte kan sälja cores eller reservdelar från ett par år gamla aggregat, då antagligen kineserna inte kopierat dessa ännu.
När blev de av med Garrett-avtalet?
0735750400
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

Haha ni är för roliga :mrgreen:
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

Man ska inte tro allt man läser då det sällan är speciellt mkt sanning bakom.

Vi har en ganska känd superbilstillverkare i Sverige, de har testat allt i sitt motorlabb inklusive den "magiska" EFR turbo och de har fortfarande dubbla 5557 billet ball bearing då den var överlägsen alla andra turbos. De har testat Billet turbochargers, BW EFR mfl mfl. De ringde och undrade om vi ville köpa alla EFR turbos de hade köpt hem då de hade tänkt gå över till dem, men det var inte direkt av intresse.

Ni kan gilla BW och Holset bäst ni vill men ni behöver inte sitta och svära i kyrkan som Peppe själv skrev, det kan ni göra någon annastans.

Vi har sålt tusentals PTE turbos, jag tror vi har skickat tillbaka totalt 7st för reparation på 5 år. De tar alltid allt på garanti om det är något fel som man inte orsakat själv, försök få BW att göra det.

Vi säljer det vi använder, de produkter vi anser fungera bäst. Gillar man något annat så är det fritt fram, men sitt inte här och skriv massa skit.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Post Reply