v8 eller V8? M62b44/M60b40

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Beemerhenke
Posts: 29
Joined: 24 Jul 2010, 12:19
Location: Ruda

v8 eller V8? M62b44/M60b40

Post by Beemerhenke »

Jag vill slänga i en v8 i min e36 coupe.
Vilken v8 borde man satsa på?
Ska bli en banräser men även reggad för gatan.
M60b40 verkar vara vanligast och finnas mest info om men M62b44 har ju lite större volym.
Den ska överladdas inom en inte allt för avlägsen framtid :D
Någon som har någon erfarenhet av dom?
Hållbarhet, lämpar sig för överladdning osv.

tacksam för alla tankar och inlägg jag kan få.


Mvh Henrik
Henke Blomberg 0704-242480
User avatar
Gottfrid
Posts: 90
Joined: 28 Sep 2011, 14:04
Location: Karlstad

Re: v8 eller V8? M62b44/M60b40

Post by Gottfrid »

Kan bara uttala mig om M60B40 då jag själv har en sån motor.
Det går överladda dom, men det håller ju inte för några hårresande laddtryck då blocket är i alu. Gissar väl på att max laddtryck är runt 0,8 om du ska vara på säkra sidan.
Går ju fodra blocket, men det krävs att den som gör jobbet vet vad han sysslar med så inte fodren sjunker. Fodren måste med andra ord "vila" mot en kant i blocket.
Och dessutom kostar det ju en bra slant att fodra blocket. Räkna med minst 1000:- per foder plus arbete att montera i dom.
Allt hänger ju på vilken budget du har att röra dig med och vilka effektmål du har.
Detta är vad jag läst mig till och tagit reda på då jag gick i samma tankar innan jag bestämde mig för att bygga på M50 istället. Så ja reserverar mig för att nån med bättre koll kanske tillrättavisar min info.
Volvo 240 GLT- 89 M50B25 "Gottfrid"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Re: v8 eller V8? M62b44/M60b40

Post by s2_i_e30 »

varför inte en LS1 motor? dom verkar tåla spö och e med i alu har ja för mig
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
Xanadu
Posts: 139
Joined: 10 Jul 2009, 20:06
Location: Sundsvall

Re: v8 eller V8? M62b44/M60b40

Post by Xanadu »

Gottfrid wrote:Kan bara uttala mig om M60B40 då jag själv har en sån motor.
Det går överladda dom, men det håller ju inte för några hårresande laddtryck då blocket är i alu. Gissar väl på att max laddtryck är runt 0,8 om du ska vara på säkra sidan.
Går ju fodra blocket, men det krävs att den som gör jobbet vet vad han sysslar med så inte fodren sjunker. Fodren måste med andra ord "vila" mot en kant i blocket.
Och dessutom kostar det ju en bra slant att fodra blocket. Räkna med minst 1000:- per foder plus arbete att montera i dom.
Allt hänger ju på vilken budget du har att röra dig med och vilka effektmål du har.
Detta är vad jag läst mig till och tagit reda på då jag gick i samma tankar innan jag bestämde mig för att bygga på M50 istället. Så ja reserverar mig för att nån med bättre koll kanske tillrättavisar min info.

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... t=spricker" onclick="window.open(this.href);return false; uppenbarligen kan de fungera alldeles utmärkt att köra med överladd utan foder : p
Beemerhenke
Posts: 29
Joined: 24 Jul 2010, 12:19
Location: Ruda

Re: v8 eller V8? M62b44/M60b40

Post by Beemerhenke »

Tack för alla inlägg. :)
Det blir en v8 då som överladdas "Lagom" mycket till en början :D
Någon som har någon erfarenhet av M60b44 ?
Krånglar vanosen till det vid överladdning?
Henke Blomberg 0704-242480
User avatar
ragge_c
Posts: 877
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Skövde
Contact:

Re: v8 eller V8? M62b44/M60b40

Post by ragge_c »

hur e det ? är alusil/nickasil blocket bättre/sämre ?
har b44 tunnare väggar än b40 ?
User avatar
PiLlEvAn
Posts: 654
Joined: 20 Feb 2006, 21:24
Location: Avesta

v8 eller V8? M62b44/M60b40

Post by PiLlEvAn »

Beemerhenke wrote:Tack för alla inlägg. :)
Det blir en v8 då som överladdas "Lagom" mycket till en början :D
Någon som har någon erfarenhet av M60b44 ?
Krånglar vanosen till det vid överladdning?
Det fins m62b44 utan vanos med.
Vill åka fort.
Sponsorer sökes
TRÄNING ÄR FÖR TALANGLÖSA
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: v8 eller V8? M62b44/M60b40

Post by Carlsson »

ska du köra torrsump eller hur löser du olje tråget???
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
User avatar
ragge_c
Posts: 877
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Skövde
Contact:

Re: v8 eller V8? M62b44/M60b40

Post by ragge_c »

Carlsson wrote:ska du köra torrsump eller hur löser du olje tråget???

går att svetsa om :)
e30_dude
Posts: 106
Joined: 10 Aug 2010, 11:39
Location: Göteborg

Re: v8 eller V8? M62b44/M60b40

Post by e30_dude »

ragge_c wrote:hur e det ? är alusil/nickasil blocket bättre/sämre ?
har b44 tunnare väggar än b40 ?
Enligt infon jag läst lite här och var är alusil bättre! Nikasil blocket är känsligt mot lägre oktan som fräter och orsakar läckande ringar osv! B44 har tunnare väggar än b40 enligt nån snubbe från staterna! Har ej mätt själv!
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Re: v8 eller V8? M62b44/M60b40

Post by Jens92 »

m62b44 motorn är grunden för s62 motorn som ligger på 4,95L så att stroka med en sån vev kanske vore något?
man får inte fullt 4,95L med enbart mer slag då s62 även har större borr.
Det som vore bra att veta var ju om alla m60/m62 block delade samma yttre diameter på fodren, så man visste vilka som hade tjockast väggar.

M60B40 89mm borr 80mm slag
M62B44 92mm borr 82,7mm slag
S62B50 94mm borr 89mm slag
Wikipedia wrote:The S62's V8 block shares the M62's basic architecture but with 94.0 mm (3.7 in) cylinder bores compared to the M62's 92.0. The stroke is increased from 82.7 mm to 89.0 mm (3.5 in) significantly improving torque.
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M62" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns mkt att läsa om bmw's motorer på wikipedia :D
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

Re: v8 eller V8? M62b44/M60b40

Post by BmWkrille »

Det jobbiga är att få tag i en s62 vev. jag kolla vad den kosta ny på bmw, 38000 riksdaler :shock:
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Re: v8 eller V8? M62b44/M60b40

Post by Jens92 »

38k är ju lite i överkant :? , finns en eller kanske nån fler motor med något större slag men det inte om det är värt det då det är marginellt.
Det krävs ju även borr för att uppnå samma volym.

M62B46
1997-2002 E39 Alpina B10
2002-2003 E53 X5 4.6is
stroke was increased from 82.7mm to 85.0mm while bore was increased from 92.0mm to 93.0mm, giving an effective displacement of 4619cc.
User avatar
kungen12321
Posts: 435
Joined: 23 Jan 2011, 15:41
Location: Jönköping

Re: v8 eller V8? M62b44/M60b40

Post by kungen12321 »

Någon som vet för/nackdelar med m62b44 jämtemot m60b40????

Fyller på med några funderingar:)

Har ALLA m62b44 motorer alusil cylinderväggar???

Tunnare cylinderväggar m62b44???

m62b44 finns ju med vanos/icke vanos

1996-98 icke vanos

1998-2005 vanos

Vilken variant är att föredra vid turbobygge?????

m60 eller m62, vassate kamaxlarna????

m.m

Vore roligt om folk ville dela med sig av sina erfarenheter gällande dessa motorer:)
2013: M50B28 525hk/658nm

2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
Jepp-e
Posts: 61
Joined: 25 Sep 2011, 21:23
Location: Varberg

Re: v8 eller V8? M62b44/M60b40

Post by Jepp-e »

M60 har vassare kammar än m62
Post Reply