Jag vill slänga i en v8 i min e36 coupe.
Vilken v8 borde man satsa på?
Ska bli en banräser men även reggad för gatan.
M60b40 verkar vara vanligast och finnas mest info om men M62b44 har ju lite större volym.
Den ska överladdas inom en inte allt för avlägsen framtid
Någon som har någon erfarenhet av dom?
Hållbarhet, lämpar sig för överladdning osv.
Kan bara uttala mig om M60B40 då jag själv har en sån motor.
Det går överladda dom, men det håller ju inte för några hårresande laddtryck då blocket är i alu. Gissar väl på att max laddtryck är runt 0,8 om du ska vara på säkra sidan.
Går ju fodra blocket, men det krävs att den som gör jobbet vet vad han sysslar med så inte fodren sjunker. Fodren måste med andra ord "vila" mot en kant i blocket.
Och dessutom kostar det ju en bra slant att fodra blocket. Räkna med minst 1000:- per foder plus arbete att montera i dom.
Allt hänger ju på vilken budget du har att röra dig med och vilka effektmål du har.
Detta är vad jag läst mig till och tagit reda på då jag gick i samma tankar innan jag bestämde mig för att bygga på M50 istället. Så ja reserverar mig för att nån med bättre koll kanske tillrättavisar min info.
Volvo 240 GLT- 89 M50B25 "Gottfrid"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
Gottfrid wrote:Kan bara uttala mig om M60B40 då jag själv har en sån motor.
Det går överladda dom, men det håller ju inte för några hårresande laddtryck då blocket är i alu. Gissar väl på att max laddtryck är runt 0,8 om du ska vara på säkra sidan.
Går ju fodra blocket, men det krävs att den som gör jobbet vet vad han sysslar med så inte fodren sjunker. Fodren måste med andra ord "vila" mot en kant i blocket.
Och dessutom kostar det ju en bra slant att fodra blocket. Räkna med minst 1000:- per foder plus arbete att montera i dom.
Allt hänger ju på vilken budget du har att röra dig med och vilka effektmål du har.
Detta är vad jag läst mig till och tagit reda på då jag gick i samma tankar innan jag bestämde mig för att bygga på M50 istället. Så ja reserverar mig för att nån med bättre koll kanske tillrättavisar min info.
Tack för alla inlägg.
Det blir en v8 då som överladdas "Lagom" mycket till en början
Någon som har någon erfarenhet av M60b44 ?
Krånglar vanosen till det vid överladdning?
Beemerhenke wrote:Tack för alla inlägg.
Det blir en v8 då som överladdas "Lagom" mycket till en början
Någon som har någon erfarenhet av M60b44 ?
Krånglar vanosen till det vid överladdning?
Det fins m62b44 utan vanos med.
Vill åka fort.
Sponsorer sökes
TRÄNING ÄR FÖR TALANGLÖSA
ragge_c wrote:hur e det ? är alusil/nickasil blocket bättre/sämre ?
har b44 tunnare väggar än b40 ?
Enligt infon jag läst lite här och var är alusil bättre! Nikasil blocket är känsligt mot lägre oktan som fräter och orsakar läckande ringar osv! B44 har tunnare väggar än b40 enligt nån snubbe från staterna! Har ej mätt själv!
m62b44 motorn är grunden för s62 motorn som ligger på 4,95L så att stroka med en sån vev kanske vore något?
man får inte fullt 4,95L med enbart mer slag då s62 även har större borr.
Det som vore bra att veta var ju om alla m60/m62 block delade samma yttre diameter på fodren, så man visste vilka som hade tjockast väggar.
Wikipedia wrote:The S62's V8 block shares the M62's basic architecture but with 94.0 mm (3.7 in) cylinder bores compared to the M62's 92.0. The stroke is increased from 82.7 mm to 89.0 mm (3.5 in) significantly improving torque.
38k är ju lite i överkant , finns en eller kanske nån fler motor med något större slag men det inte om det är värt det då det är marginellt.
Det krävs ju även borr för att uppnå samma volym.
M62B46
1997-2002 E39 Alpina B10
2002-2003 E53 X5 4.6is
stroke was increased from 82.7mm to 85.0mm while bore was increased from 92.0mm to 93.0mm, giving an effective displacement of 4619cc.