Page 1 of 1

Nytt supertändstift

Posted: 06 Oct 2011, 17:37
by Franzén
Jahopp...

Kan detta vara något nytt och revolutionerande eller kanske bara något man lägger miljoner på för att sedan rinna ut i sanden.. ?

Vad tror ni som både kan och vet?

http://www.bytbil.com/nyheter/fvy6rkyg/?cmpid=37

Personligen tittar jag på ett tändstift och tänker... "Allt annat har ju utvecklats, varför har inte gasantändningen gjort det?"
Det är kanske dags nu då?

Re: Nytt supertändstift

Posted: 06 Oct 2011, 22:07
by pro_mille
Man vet ju aldrig men jag själv är skeptisk till "specialtändstift"
Kom ju för länge sedan nya stift som hette Brisk, helt utan sidoelektråd.
Skulle vara så himla bra, en polare körde med sånna varav mittelektråden släppte och repade sönder blocket.
Men tur nog så pröjsade "Brix" nytt block mm..

Sedan kom ju någe stift som hette "Halo" med tre ben och sedan en rund ring över mitt elektråden,
skulle oxå vara bra men vart ingen hit. Kanske hållbarare än vanliga men inget för racebruk.

Själv kör jag helst vanliga NKG med lämpligt värmetal och kort sidoelektråd vid högre effektuttag.

Re: Nytt supertändstift

Posted: 07 Oct 2011, 08:45
by Bäckis
Om Federal Mogul och "minst två biltillverkare"(GM och Ford kan man ju gissa) slösar pengar på detta så kan det säkert vara bra.

Re: Nytt supertändstift

Posted: 07 Oct 2011, 17:46
by Franzén
Vi satt här och vände och vred på tankarna och då dök det upp en fråga, hur skulle detta stiftet fungera i ett "konventionellt" förbränningsrum?
Antändning och flamfront torde ju bli ganska konstig jämfört med ett tändstift av dagens modell.

Eller?

Re: Nytt supertändstift

Posted: 07 Oct 2011, 18:02
by Jens92
Det känns som att det skulle kunna vara en bra pryl för 2t motorer med helt sfäriska förbränningsrum.
I en 4t kan man tänka sig att det blir lite konstigt när man förändrar förutsättningarna en del...

Men vad vet jag :D

Re: Nytt supertändstift

Posted: 07 Oct 2011, 18:57
by Franzén
Jag tänkte direkt att i ett hemisfäriskt förbränningsrum skulle det kanske kunna funka...
Asymmetriska förbränningsrum har ju den formen av en anledning, inte för att det är snyggt eller tar mindre plats etc.
Skulle man då fippla till det med ett tändstift som går fullständigt bananas på färskgaserna så borde det skapa rätt konstiga fenomen.

Jag är helt med på att om man anpassar motorns förbränning efter denna typen av antändning så blir resultaten mycket lovande, förbrukning och värmeutveckling mm.