Jahopp...
Kan detta vara något nytt och revolutionerande eller kanske bara något man lägger miljoner på för att sedan rinna ut i sanden.. ?
Vad tror ni som både kan och vet?
http://www.bytbil.com/nyheter/fvy6rkyg/?cmpid=37
Personligen tittar jag på ett tändstift och tänker... "Allt annat har ju utvecklats, varför har inte gasantändningen gjort det?"
Det är kanske dags nu då?
Nytt supertändstift
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Nytt supertändstift
Grr!
0706-419608
0706-419608
Re: Nytt supertändstift
Man vet ju aldrig men jag själv är skeptisk till "specialtändstift"
Kom ju för länge sedan nya stift som hette Brisk, helt utan sidoelektråd.
Skulle vara så himla bra, en polare körde med sånna varav mittelektråden släppte och repade sönder blocket.
Men tur nog så pröjsade "Brix" nytt block mm..
Sedan kom ju någe stift som hette "Halo" med tre ben och sedan en rund ring över mitt elektråden,
skulle oxå vara bra men vart ingen hit. Kanske hållbarare än vanliga men inget för racebruk.
Själv kör jag helst vanliga NKG med lämpligt värmetal och kort sidoelektråd vid högre effektuttag.
Kom ju för länge sedan nya stift som hette Brisk, helt utan sidoelektråd.
Skulle vara så himla bra, en polare körde med sånna varav mittelektråden släppte och repade sönder blocket.
Men tur nog så pröjsade "Brix" nytt block mm..
Sedan kom ju någe stift som hette "Halo" med tre ben och sedan en rund ring över mitt elektråden,
skulle oxå vara bra men vart ingen hit. Kanske hållbarare än vanliga men inget för racebruk.
Själv kör jag helst vanliga NKG med lämpligt värmetal och kort sidoelektråd vid högre effektuttag.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Nytt supertändstift
Om Federal Mogul och "minst två biltillverkare"(GM och Ford kan man ju gissa) slösar pengar på detta så kan det säkert vara bra.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
Re: Nytt supertändstift
Vi satt här och vände och vred på tankarna och då dök det upp en fråga, hur skulle detta stiftet fungera i ett "konventionellt" förbränningsrum?
Antändning och flamfront torde ju bli ganska konstig jämfört med ett tändstift av dagens modell.
Eller?
Antändning och flamfront torde ju bli ganska konstig jämfört med ett tändstift av dagens modell.
Eller?
Grr!
0706-419608
0706-419608
Re: Nytt supertändstift
Det känns som att det skulle kunna vara en bra pryl för 2t motorer med helt sfäriska förbränningsrum.
I en 4t kan man tänka sig att det blir lite konstigt när man förändrar förutsättningarna en del...
Men vad vet jag
I en 4t kan man tänka sig att det blir lite konstigt när man förändrar förutsättningarna en del...
Men vad vet jag
Re: Nytt supertändstift
Jag tänkte direkt att i ett hemisfäriskt förbränningsrum skulle det kanske kunna funka...
Asymmetriska förbränningsrum har ju den formen av en anledning, inte för att det är snyggt eller tar mindre plats etc.
Skulle man då fippla till det med ett tändstift som går fullständigt bananas på färskgaserna så borde det skapa rätt konstiga fenomen.
Jag är helt med på att om man anpassar motorns förbränning efter denna typen av antändning så blir resultaten mycket lovande, förbrukning och värmeutveckling mm.
Asymmetriska förbränningsrum har ju den formen av en anledning, inte för att det är snyggt eller tar mindre plats etc.
Skulle man då fippla till det med ett tändstift som går fullständigt bananas på färskgaserna så borde det skapa rätt konstiga fenomen.
Jag är helt med på att om man anpassar motorns förbränning efter denna typen av antändning så blir resultaten mycket lovande, förbrukning och värmeutveckling mm.
Grr!
0706-419608
0706-419608