Erfarenheter av Escort Cosworth
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Erfarenheter av Escort Cosworth
Hej alla på forumet, jag går i funderingar på att köpa en Ford Escort Cosworth. Jag vet att dom flesta här kör BMW (även jag) men någon kanske har haft en eller vet en del för och nackdelar med dessa bilar?
mvh/Jens
mvh/Jens
min kompis kör 600+ hk men drivaxlarna sprutade åt alla håll hela tiden då han hade 4-hjulsdrift...men han har köpt wrc grejjor nu så siktas säkert på 700+ så får se då....Jesse wrote:jag har hört något om att det skiljer på sprutet också???
Men undrar ifall originallådan klarar 330hk kittet utan att ta för mkt stryk.
mvh
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
Tel:+358504210611
- Kim Frederiksen
- Posts: 280
- Joined: 21 Nov 2005, 19:41
- Location: Malmö
Allt över 350 hk då går vxl- och fördelingslådan åt skogen!!
dom är skitdyre att göra nånting på, då ALLT är Cosworth grejor och inte normala ford!!
och på dom nyaste modellerne är det krångligt att få ut över 330 hk tror jag det var, pga nånting me sprutet!
dom är skitdyre att göra nånting på, då ALLT är Cosworth grejor och inte normala ford!!
och på dom nyaste modellerne är det krångligt att få ut över 330 hk tror jag det var, pga nånting me sprutet!
buy it, turbo it, streetrace it, wreck it, fix it, race it!
------------------------------------------------
Kim2770@gmail.com - Köpenhamn!! ...saknar malmö..
------------------------------------------------
Kim2770@gmail.com - Köpenhamn!! ...saknar malmö..
jag sålde min cosworth (sierra) för några månader sedan, jag valde att sattsa allt på bmw projeket.
Cossie folket har tappat uppfattningen om priser, helt sjuka priser på allt.
Diffen paja för mig (körde 330kit rwd) då tänkte jag passa på att byta bultarna till drivaxlarna. Givetvis var det special. tror gängen hette zf1 eller något. ingen firma i stan hade bultarna, inget kunde beställa.
Till slut fick jag hjälp av en annan cossie entusiast.
det är viscositets diffar i bilarna och dom bör packas om då och då, tacka vet jag bmw lamelldiffar.
håll dig till det ända rätta, Bmw (Turbo)
Cossie folket har tappat uppfattningen om priser, helt sjuka priser på allt.
Diffen paja för mig (körde 330kit rwd) då tänkte jag passa på att byta bultarna till drivaxlarna. Givetvis var det special. tror gängen hette zf1 eller något. ingen firma i stan hade bultarna, inget kunde beställa.
Till slut fick jag hjälp av en annan cossie entusiast.
det är viscositets diffar i bilarna och dom bör packas om då och då, tacka vet jag bmw lamelldiffar.
håll dig till det ända rätta, Bmw (Turbo)
-
- Posts: 136
- Joined: 20 Nov 2005, 16:56
- Location: Örebro
Ja kan inte rekomendera någon att köpa en escort cosworth!!! Som johan skrev så rasa växellådan, men det är absolut inget konstigt med det, dom är kända för att vara en svag del. Men det räckte inte med lådan för mig, det första som rasa va hjullagret, vilket gjorde att yttredrivknuten gick rakt av ute vid bulten! Efter att ha bytt hjullager och drivknut så rasade som sagt lådan. En drevsats kostar inte 60 och ca 30 tusen kronor och är då en Fixit sats. Ja fick tag i en förstärkt och renoverad orginal låda, efter ca 1 månads letande
Men det blev inte många mil innan hjullagret rasa igen. Troligtvis så va lagerbanan i spindeln dålig, det bara spruta hjullager när ja rev isär navet osv... Sen stog bilen ca 1 månad igen innan jag hitta en spindel med hjullager, fick beställa av en gubbe i norge eftersom ja inte kunde hitta några delar här, och det gick inte att beställa nya delar då dom ej tillverkas längre
Motorn har dock fungerat utan problem...
Escort cosworth är en grym bil och riktigt rolig, men det är inte skoj när det blir som för mig... Min är till salu nu och det blir troligtvis en bmw igen....
Ingen ford på våran gård


Motorn har dock fungerat utan problem...
Escort cosworth är en grym bil och riktigt rolig, men det är inte skoj när det blir som för mig... Min är till salu nu och det blir troligtvis en bmw igen....
Ingen ford på våran gård

-
- Posts: 136
- Joined: 20 Nov 2005, 16:56
- Location: Örebro
Här finns en länk till garaget.org- den är till salu som sagt ifall nån är sugen

http://www.garaget.org/?car=23428


http://www.garaget.org/?car=23428
Men helt klart en riktigt snygg bil
Men varför köra ford när det finns bmw?
ford är som mercedes. lätt för att rosta.

Men varför köra ford när det finns bmw?
ford är som mercedes. lätt för att rosta.
------------------------------------
www.lyckselebildemontering.se
www.lyckselebildemontering.se
gearkasse cosworth
hei
skal dere ha cosworth kasser som tåler juling så må dere kontakte martin schanke(vår gamle rally konge).han bygger for kunde
skal dere ha cosworth kasser som tåler juling så må dere kontakte martin schanke(vår gamle rally konge).han bygger for kunde
om ni köper cosworth så finns det en kille på fmcs forumet som heter speeder eller nåt och han vet jävligt mkt om cosworth vad jag förstått...inget dumt mot tg racing men jan verkar vara underlägsen då det gäller cosworth...men som sagt...jäävligt kul bil är det och dom har fint stuuk på dom...men ganska dyra tyvärr
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
Tel:+358504210611
"speeder" är inte det en av rimbofolket? typ anhängare till cosworthcenter etc?Fido85 wrote:om ni köper cosworth så finns det en kille på fmcs forumet som heter speeder eller nåt och han vet jävligt mkt om cosworth vad jag förstått...inget dumt mot tg racing men jan verkar vara underlägsen då det gäller cosworth...men som sagt...jäävligt kul bil är det och dom har fint stuuk på dom...men ganska dyra tyvärr
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
ja du om rimbofolket kan jag inte uttala mig allsExtreme wrote:Jo skulle skulle inte rekomedera "speeder" eller defetivt inte rimbo folket på cosworth center.Har mycket att berätta men jag ska inte smutskasta nån nu,speeder är duktig inget snack där men Tomas Gustavsson TG-Racing är det inte många som slår på fingrarna.Ang escort cosworth så har jag haft 2 st......hmmm de är fina bilar.....ibland! motor är som sakt en bra maskin med 200block i finns 205 block som är svagare,elen är en KATASTROF på bilarna och man kan bli galen.lådorna är gjorda av porslin och håller ca för ett 330kit utan massor med varvstopps starter.Fixit satserna kostar ca 30k+montering o lager mm mm men de håller bra iaf.......om björn får fram några på fixit.Delarna är inte billiga eller lätttillgängliga på ford men då finns ju TG och england.Annars är de ju de vanliga med 4wd och hålla koll på vid ev köp drivlina diffar låda mm,även motorkuddar främst på turbo sidan bör ses över då org pajjar av belastningen av ett 330kit och lyfter motorn så drivaxeln rasar,toppen har dåligt flöde och höga laddtryck behövs ofta och toppackningen är ett problem med.Lite av mina erfarenheter.........är sugen igenFear This wrote:"speeder" är inte det en av rimbofolket? typ anhängare till cosworthcenter etc?Fido85 wrote:om ni köper cosworth så finns det en kille på fmcs forumet som heter speeder eller nåt och han vet jävligt mkt om cosworth vad jag förstått...inget dumt mot tg racing men jan verkar vara underlägsen då det gäller cosworth...men som sagt...jäävligt kul bil är det och dom har fint stuuk på dom...men ganska dyra tyvärr





Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
Tel:+358504210611