Arp 0 coopering till m54

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Arp 0 coopering till m54

Post by jorgen »

Har ni fått något datum när de kommer in?
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: Arp 0 coopering till m54

Post by Bäckis »

Nej, ca 3 månader minst.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Re: Arp 0 coopering till m54

Post by jorgen »

Sjukt lång tid för att ta fram enbart en packning :shock:
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: Arp 0 coopering till m54

Post by Bäckis »

Det är inte så bara som du tycks tro att tillverka en topplockspackning. Det tar 3 månader minst och vill man inte vänta får man hitta på en annan lösning för det finns inget att göra åt det.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Re: Arp 0 coopering till m54

Post by jorgen »

Ringarna finns ju redan. De programerar 2st skärmaskiner. En för hålen o en för siliconet. Problemet är att när det gällde m30 så sa du 3månader minst o det tog över 7 månader vilket skulle bli maj:( hur är det med bulten då?
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: Arp 0 coopering till m54

Post by Bäckis »

Tycker du packningen ser skuren ut? Titta igen isf.

Ringarna är inte problemet.

ARP är beställt, har ingen aning om hur snabbt de gör dem men de är amerikaner så snabbt lär det inte gå.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Re: Arp 0 coopering till m54

Post by jorgen »

Hört något mer om bulten? Kan det gå att få till med några andra bult eller är det originalbult o dubbla spänband som gäller om man vill sätta ihop den ganska omg?
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Arp 0 coopering till m54

Post by Bmwandreas »

Jag hade vanlig M50 ARP i min M54. Man fick skruva upp bultarna 5mm ur blocket bara. Det höll då när jag drog åt iaf :D
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Re: Arp 0 coopering till m54

Post by jorgen »

Hur hårt drog du dom?
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Arp 0 coopering till m54

Post by Bmwandreas »

82nm med fett
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Re: Arp 0 coopering till m54

Post by Tysken »

No offence till Andreas. Det höll säkert bra just då för honom. Men i ditt andra inlägg på turboforumet ratades 12.9 bultar (med rätt längd förmodar jag) just pga. alublocket vill gå sönder. Om jag vore du skulle jag vänta tills det kommer ARP-bultar av rätt längd.
Lars 0708-520373

E34 M5 Touring

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Arp 0 coopering till m54

Post by Bmwandreas »

Jävla skillnad på pinnbult och bultar där man belastar gängar när man drar ner dem i block.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Ante Karlsson
Posts: 43
Joined: 30 Nov 2005, 18:56
Location: Arvika
Contact:

Arp 0 coopering till m54

Post by Ante Karlsson »

Går ju att använda vanliga 12.9 pinnbult.(eller är det någon udda dimension?) Då blir ju inte blocket belastat något annorlunda gentemot arp.
Enda skillnaden blir ju då klämkraften som kanske blir lite bättre med Arp.

/Ante
Pir4t
Posts: 12
Joined: 28 Apr 2009, 20:32
Location: Gävle

Re: Arp 0 coopering till m54

Post by Pir4t »

Äntligen lite M54 :)

Själv kör jag på raceware's bultar som är gjorda för M54'an,S54 lagerbultar(m50 blir för kort här med)
http://store.vacmotorsports.com/arp---m ... -p115.aspx

ARP bultarna har många amerikaner försökt med men har bara hört om misär då dom är för stela för aluminiumet.

PPF, har ni planer på att ta in dom uppgraderade oljepumparna till S52/M54(nu har jag redan en men kan ju vara trevligt att varna dom som kör dessa motorer) ?
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=833891
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Arp 0 coopering till m54

Post by Bmwandreas »

Finns ingen som kört med arp till m54 då det inte funnits rätt längd. Raceware ger mycket sämre klämkraft än orig så då skulle jag kört standard. De oljepumpsaxlarna körde vi med för 6 år sedan men det är säkrare med en punktad orig.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: Arp 0 coopering till m54

Post by Bäckis »

Muttern är ju bara att svetsa, totalt slöseri på pengar att byta axeln. Vigjorde det för många år sedan på M50 men inte längre.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Pir4t
Posts: 12
Joined: 28 Apr 2009, 20:32
Location: Gävle

Re: Arp 0 coopering till m54

Post by Pir4t »

Bmwandreas wrote:Finns ingen som kört med arp till m54 då det inte funnits rätt längd. Raceware ger mycket sämre klämkraft än orig så då skulle jag kört standard. De oljepumpsaxlarna körde vi med för 6 år sedan men det är säkrare med en punktad orig.


Syftade på uppskruvade M50 bultar när jag skrev ARP :) Punkta muttern är ju budgetlösningen, dom flesta som bygger lägger väl ut lite extra istället för att lita på att hjulet inte bryter av axeln tillslut
Bäckis wrote:Muttern är ju bara att svetsa, totalt slöseri på pengar att byta axeln. Vigjorde det för många år sedan på M50 men inte längre.


Finns mer trådar där jag länka på folk som rasat motorn pga M54'ans vibrationer som tillslut bryter av skaftet, jag rasade min M52'a med M54 oljepump pga detta(svetsad mutter) :)
Menade inte skaft-kittet utan den uppgraderade vaio pumpen :)
Post Reply