Helt plötsligt skenande laddtryck? SC6162, fortfarande prob

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Nisse977

Helt plötsligt skenande laddtryck? SC6162, fortfarande prob

Post by Nisse977 »

Hej!

Var ute och körde bilen på bana för första gången med turbo i torsdags :) Det var en mycket trevlig upplevelse på Anderstorp! Man låg på gränsen till laddtryck genom kurvorna, sen bara MATADE det på ut ur böjarna på ett sjukt gott sätt. MYCKET TREVLIGT!!!

Tyvärr fick jag helt plötsligt problem med skenande laddtryck?? Har aldrig haft det förut :(
Motorspec:
M20B27 helsmidd
Z45 kam och Steg2 fjädrar
PPF grenrör
Precision SC6162 AR .63 T3
Tial 44mm wastegate med 0,6 bars fjäder (som i verkligheten ger 0,8 bar på min motor)
PPF laddtrycksventil med anslutning till ovandelen på wastegatens tryckklocka.

Jag körde denna dag UTAN något tryck på WGens ovansida, alltså på GRUNDLADD. Detta har jag testkört i ca 20 mil på gata, får då ca 0,8 bar som eventuellt kryper upp mot 0,9 på höga varvtal. Det har funkat perfekt inga problem, så jag körde även på detta sätt vid första bankörningen.

Efter att ha kört i ca 6 min på banan, så började laddtrycket skena på höga varv (har sett detta på min film i efterhand) Efter ett par varv till så skenar laddtrycket till 2 bar och boostcut slår till!? :(
Tänkte att det kanske var pga kraftig värme vid bankörning som gjorde att det ville skena? Men senare på kvällen när motorn kylt av sig och vi åkte hem, så var det precis likadant. Det spelar ingen roll om man kört många mil utan att gasa, direkt när man börjar gasa och kommer över 4000rpm så skenar det iväg?
Under träffens gång så plockade jag bort laddtrycksventilen och hade bara slang mellan turbo och wastegatens undersida för att eliminera läckage, men det vara samma visa ändå?

Plockade senare isär wastegaten för att kolla om någon skruv lossnat och satt sig så den inte kunde öppna tillräckligt, men jag hittade inget? :?: Såg på "sotet" på ventilskaftet ungefär hur mycket den hade öppnat, och det var inte fullt på långa vägar kan jag säga.
Ska ut till garaget strax och leta vidare. Fattar inte vad det är för fel? Måste ju vara att wastegaten inte öppnar tillräckligt, finns inget annat alternativ egentligen!

Någon som varit med om likande problem? :evil:
Last edited by Nisse977 on 09 Oct 2011, 10:59, edited 2 times in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Silverboy

Helt plötsligt skenande laddtryck? SC6162 + Tial 44 + M20B27

Post by Silverboy »

Membran läckage?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
Vicke

Re: Helt plötsligt skenande laddtryck? SC6162 + Tial 44 + M2

Post by Vicke »

Silverboy wrote:Membran läckage?
I wgn då?
Hur tätt måst d va?
På den ja har som ja ska montera e d inte helt tätt men hadd en som ja tänkt montera o den va helt tät men måst ja köpa ny iaf nudå för att undvika problem?
Mvh
markus

Post by markus »

...
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Hewran

Post by Hewran »

Om du bytt fjäder eller bara haft isär WGn så är det lätt hänt att klämma och skada membranet när man skruvar ihop den.

/O
LIKET RACING: Hand in hand with Murphy since 2010

Mitsu EVO 3: 10.11@222km/h
Nisse977

Post by Nisse977 »

Har haft isär det några gånger. Membranet är inte skadat. Det enda suspekta är väl att hela tryckklockan är lite lite lös. Går att vrida den lite om man håller i nedre delen och vrider klockan med andra handen..

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
xelerator

Post by xelerator »

testat och kontrollerat öppningstryck på wastegaten med tryckluft, nu efter bankörningen dvs?
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Thörn

Post by Thörn »

kollat att slangen till wg är hel? hände mig nyligen, skull precis börja skruva isär WG när jag såg det på slangen..
Lätt hänt när allt är varmt då de blir varma och mjuka, min trycktes nog mot triggerhjul och skavde där..
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Nisse977

Post by Nisse977 »

Direkt när Wastegaten var ny, så plockade jag av locket och sen slipade och putsade till den vassa innerkanten så man inte skulle riskera att klämma sönder membranet. Det funkar bra, har inte varit i närheten av att klämma det än. Så det är ett tips till alla om ni planerar att plocka av locket för att byta fjäder osv, putsa av den vassa kanten så slipper ni klämma/nypa hål i membranet.

Ja jag testade att öppna ventilen med bara tryckluft, den öppnar ventilen helt och hållet vid ca 1,0-1,2 bar, och detta är alltså utan att det är något tryck mot ventiltalriken.

Har kikat igenom wastegaten idag. Det mest såg fint ut.
Image

Ventilen hade inte (som det ser ut) öppnat fullt, om man ser var randen på ventilskaftet går.
Image

Det jag hittade var som sagt att muttern som håller ihop klockan med porthuset var lite lös. Drog åt den och hoppas det hjälper.
Image

Sen ändrade jag på något som jag egentligen inte tror har någon inverkan... :roll:
Hade förut T-korsen så luften som går rakt fram, går till översidan på WGen. Och den som tog av 90gr gick till undersidan.

Image

Satte nu slangarna tvärt om, så den som går rakt fram (lättaste vägen) går till undersidan på wastegaten.
Image

Pga vrålregn så blev det ingen provkörning... Får vänta 2 veckor tills jag kommer hem från jobbet igen :(
Ska köra en banträff dan efter jag kommer hem, så en dags test har jag innan den MÅSTE funka :)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
Snekast

Post by Snekast »

Är det bara bilden som får ventilskaftet att se lite skevt ut precis där du har dina markeringar?
Tänkte så den inte kärvar när den är varmsvullen och är på väg att öppna?
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
Nisse977

Post by Nisse977 »

Det är nog bara bilden som luras. Ventilskaftet och talriken är spikraka..

Film från Anderstorp, 4:54 in i filmen får jag boostcut, även en gång till strax efter..
http://www.youtube.com/watch?v=zPlAboss164" onclick="window.open(this.href);return false;
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
xTiz

Post by xTiz »

De är inte så att de är nåt galet inställd med tändsänkning i sprutet.

Finns ju kompenseringar för temperaturer.

Kanske sänker så mkt att de blir skenladd.

Bara en tanke om du kollat allt.

Mvh
Fredrik Sandqvist
Nisse977

Post by Nisse977 »

Det ser normalt ut i mapparna. Har inte ändrat på kompensationsmapparna sen PPF mappade den.
Det enda jag jobbat med är att få till stabilare tomgång typ :wink:

Har kört rätt många mil på gata, eller i alla fall totalt en 50-100mil utan att det har skenladdat helt plötsligt. Varken på lågt eller högt laddtryck som grund.
Det skumma var att den nu skenladdade även om motorn fått kallna.
Hoppas att det var muttern i wastegaten som jag drog åt, som var problemkällan. Skumt som fan är det.
Annars kan jag bara tänka mig att wastegaten har kärvat fast så den inte kunde öppna tillräckligt, men då borde inte problemet vara kvar när den är kall?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
e30mattias

Post by e30mattias »

skumt! :?

Var har du fixat wastegate uttaget på grenröret? och hur har du fixat det?

Tänkte ifall du har fixat nån " styr plåt " elr liknande till wastegaten inne i grenröret som lossnat och pluggat hålet.

Vad är oddsen alltså men det har man också hört om faktiskt! :D bilhobbyn e fantastisk!

lycka till med felsökandet iaf! Ifall det inte blev bra änn fast du kollat igenom WG:n?

MVH. Mattias
Med vänliga hälsningar, Mattias Björkskog.

Bilmekaniker till vardag.

Bygger M20 Turbo.

Nisvo Motorsport

When you feel like quitting, remember why you started.
If you feel like you're under control, you're just not driving fast enough.
Nisse977

Post by Nisse977 »

Då har jag funnit svaret på mitt problem!

Jag har en flexdel på röret mellan wastegaten och downpipen, inne i flexröret sitter det ett nät, precis som på utsidan. Detta nät hade dragit ihop sig så hålet minskat till bara 15-20mm stort... Där var felet!

Har nu sågat/klippt bort nätet :) Har inte provkört bilen än, men är säker på att den nu kommer funka igen :mrgreen:

Image

Image

Image

Jag prövade att köra in endoskopet (fiberkameraslangen) i röret, fick igenom den som bara är ca 8mm, men inte den som är ca 18mm... Såg att hålet inne i flexröret såg litet ut, men visste inte om det var vidvinkeln på endoskopet som lurades, så jag sågade av röret för att kunna se ordentligt. Klippte sedan bort nätet och svetsade på röret igen. :roll:

Tror nog det ska funka bra nu :)
Last edited by Nisse977 on 04 Oct 2011, 09:28, edited 1 time in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
markus

Re: Helt plötsligt skenande laddtryck? SC6162 [LÖSNINGEN]

Post by markus »

Haha vad skumt. Men skönt du hitta felet iaf :)
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Silverboy

Re: Helt plötsligt skenande laddtryck? SC6162 [LÖSNINGEN]

Post by Silverboy »

hadde du hittat det utan kameran?

1 extra ting på listen min over "kontrolleres i vinter" :)
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
Post Reply