Page 1 of 1
E30 5 bult, coilovers o större bromsar?
Posted: 28 Aug 2011, 16:02
by Caulev
Tjena!
Skall köpa in en E30 inom kort och vill ha lite info gällande bromsar.
Vill ha större bromsar som inte kostar en förmögenhet, kanske man i samma veva kan fixa 5 bult och då kan man köra m3 e36 bromsok och skivor. Skall även byta fjädring och då är det kanske smart med coilovers.... eller?
Kan man köra med E36 coilovers fram? o sen enkelt få dit M3 bromsar?
Någon som har ett färdigt recept på detta? Eller en del, blir tokig av allt läsande utan att riktigt hitta, eller så är jag kass på att söka.
Bak vet jag i alla fall att komplett bakvagn från en 318ti eller 323 ti passar. Men hur e det bromsarna bak?
Tacksam för hjälp.
Petar.
Re: E30 5 bult, coilovers o större bromsar?
Posted: 28 Aug 2011, 21:29
by Strandholm
e36 fjäderben på e30 = din caster kommer suga, hjulet hamnar långt bak.
Re: E30 5 bult, coilovers o större bromsar?
Posted: 28 Aug 2011, 21:36
by Caulev
Ok!
Alla de som kör 5 bult, hur gör de egentligen??
Re: E30 5 bult, coilovers o större bromsar?
Posted: 29 Aug 2011, 05:38
by bmw-slangen
E36 M3 med en offset bussning i länkarmarna har rapporterats att fungera.
E46 lär också fungera. Receptet ska tydligen vara länkarmar för M Sports II chassi och en M3E46 bussningar i länkarmen.
Dock inget jag provat själv, men är något jag framöver kommer att prova på, så jag är själv väldigt intresserad av vilka lösningar som finns!
Re: E30 5 bult, coilovers o större bromsar?
Posted: 29 Aug 2011, 06:06
by Caulev
Men ifall man använder original fjäderben blir bilen väldigt hög, är det coilovers som gäller?
Re: E30 5 bult, coilovers o större bromsar?
Posted: 29 Aug 2011, 09:59
by ButterflyRacing
Caulev wrote:Men ifall man använder original fjäderben blir bilen väldigt hög, är det coilovers som gäller?
Nej.....höjden beror på fjädrarna.
Det är lite lättare att hitta rätt fjädrar om man har Coilovers.....men det går att kapa vanliga fjädrar och knepa och knåpa lite...så de blir bra.
Alla e36 och e46 ben medför att man förlorar den snabbare styrningen, som man får med e30ben och e36 styrväxel.
Man förlorar även en del andra intresanta geometri-fördelar som jag inte tänker gå in på här.
Bästa och billigaste lösningen är 51mm e30 ben. e34 eller e36 hjulnav fram. Corvette C5 bromsar.
Bak går det att borra till 5-bult...och så använder man e46 328 skivor från Biltema.
Vi åker med Corvette C4 ok bak, men det bör gå att plilla dit tex. 328 oken.
Borra naven bak kan jag göra....men då måste jag få hit grejorna.
Re: E30 5 bult, coilovers o större bromsar?
Posted: 29 Aug 2011, 12:31
by Caulev
ButterflyRacing wrote:Caulev wrote:Men ifall man använder original fjäderben blir bilen väldigt hög, är det coilovers som gäller?
Nej.....höjden beror på fjädrarna.
Det är lite lättare att hitta rätt fjädrar om man har Coilovers.....men det går att kapa vanliga fjädrar och knepa och knåpa lite...så de blir bra.
Alla e36 och e46 ben medför att man förlorar den snabbare styrningen, som man får med e30ben och e36 styrväxel.
Man förlorar även en del andra intresanta geometri-fördelar som jag inte tänker gå in på här.
Bästa och billigaste lösningen är 51mm e30 ben. e34 eller e36 hjulnav fram. Corvette C5 bromsar.
Bak går det att borra till 5-bult...och så använder man e46 328 skivor från Biltema.
Vi åker med Corvette C4 ok bak, men det bör gå att plilla dit tex. 328 oken.
Borra naven bak kan jag göra....men då måste jag få hit grejorna.
Tack för superbra svar.
Passar C5 bromsok bolt-on eller krävs det adapter platta? Även bak? passar C4 direkt på? Vad jag vet så är skivorna 5x120 på Corvette.... så de ska passa.
Re: E30 5 bult, coilovers o större bromsar?
Posted: 29 Aug 2011, 12:49
by ButterflyRacing
Caulev wrote:ButterflyRacing wrote:Caulev wrote:Men ifall man använder original fjäderben blir bilen väldigt hög, är det coilovers som gäller?
Nej.....höjden beror på fjädrarna.
Det är lite lättare att hitta rätt fjädrar om man har Coilovers.....men det går att kapa vanliga fjädrar och knepa och knåpa lite...så de blir bra.
Alla e36 och e46 ben medför att man förlorar den snabbare styrningen, som man får med e30ben och e36 styrväxel.
Man förlorar även en del andra intresanta geometri-fördelar som jag inte tänker gå in på här.
Bästa och billigaste lösningen är 51mm e30 ben. e34 eller e36 hjulnav fram. Corvette C5 bromsar.
Bak går det att borra till 5-bult...och så använder man e46 328 skivor från Biltema.
Vi åker med Corvette C4 ok bak, men det bör gå att plilla dit tex. 328 oken.
Borra naven bak kan jag göra....men då måste jag få hit grejorna.
Tack för superbra svar.
Passar C5 bromsok bolt-on eller krävs det adapter platta? Även bak? passar C4 direkt på? Vad jag vet så är skivorna 5x120 på Corvette.... så de ska passa.
Det går åt adapterplattor både fram och bak...men dom är enkla att göra.
Bultmönstar på Chevy är 120,65 mm .
Skivorna ska svarvas i centrum.....och bak får man göra centrumringar.
Re: E30 5 bult, coilovers o större bromsar?
Posted: 29 Aug 2011, 13:07
by Caulev
Tack än så länge....
Re: E30 5 bult, coilovers o större bromsar?
Posted: 29 Aug 2011, 13:14
by Caulev
Kommer säkert ha hundra frågor till......
Re: E30 5 bult, coilovers o större bromsar?
Posted: 11 Jan 2012, 15:08
by backen
som jag har förstått det så går inte e36 nav att montera på e30 fjäderben fram. Har jag fel?
Håller på att ändra till 5-bult på min e30. är klar bak så nu är det fram jag måste lösa...
mvh
Re: E30 5 bult, coilovers o större bromsar?
Posted: 11 Jan 2012, 16:46
by ButterflyRacing
backen wrote:som jag har förstått det så går inte e36 nav att montera på e30 fjäderben fram. Har jag fel?
Håller på att ändra till 5-bult på min e30. är klar bak så nu är det fram jag måste lösa...
mvh
Vi åker med det på vår långlopsbil....och på vara andra e30.
Re: E30 5 bult, coilovers o större bromsar?
Posted: 11 Jan 2012, 18:06
by backen
OK då är det ett bra alternativ. har sökt lite och fått reda på att man måste svarva en hylsa till lagret. här råder det olika mening om man ska ha med kant eller utan.. om man ska ha e46 330 bromsar eller e36 m3 bromsar.. vad är lättast att använda, så man slipper ha spacer, brickor, adapter. utan kanske räcker med att ha adapter till oken.
sen undrar jag även vad man ska använda för att uppgradera skivorna bak. har nämligen använt e36 compact bärarmar, nav och bromsar. men skivorna där är rätt tråkiga. solida. kan man använda z3 nav och ventilerade skivor?
E30 5 bult, coilovers o större bromsar?
Posted: 11 Jan 2012, 19:09
by Silverboy
E46 och e36 M3 har samma offset så kan inte se att det gör nån skillnad på hylsa eller inte.
Re: E30 5 bult, coilovers o större bromsar?
Posted: 02 Feb 2012, 18:59
by Fredro
backen wrote:OK då är det ett bra alternativ. har sökt lite och fått reda på att man måste svarva en hylsa till lagret. här råder det olika mening om man ska ha med kant eller utan.. om man ska ha e46 330 bromsar eller e36 m3 bromsar.. vad är lättast att använda, så man slipper ha spacer, brickor, adapter. utan kanske räcker med att ha adapter till oken.
sen undrar jag även vad man ska använda för att uppgradera skivorna bak. har nämligen använt e36 compact bärarmar, nav och bromsar. men skivorna där är rätt tråkiga. solida. kan man använda z3 nav och ventilerade skivor?
spindeln på e30 är 31mm och e36navet är 37mm invändigt och sen får man mäta tjockleken på lagret. (kommer inte ihåg måttet) jag skulle anpassa måttet på kanten till vilka bromsar jag skulle köra.