E30 5 bult, coilovers o större bromsar?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Caulev
Posts: 84
Joined: 08 Aug 2011, 22:27
Location: Malmö

E30 5 bult, coilovers o större bromsar?

Post by Caulev »

Tjena!
Skall köpa in en E30 inom kort och vill ha lite info gällande bromsar.
Vill ha större bromsar som inte kostar en förmögenhet, kanske man i samma veva kan fixa 5 bult och då kan man köra m3 e36 bromsok och skivor. Skall även byta fjädring och då är det kanske smart med coilovers.... eller?
Kan man köra med E36 coilovers fram? o sen enkelt få dit M3 bromsar?
Någon som har ett färdigt recept på detta? Eller en del, blir tokig av allt läsande utan att riktigt hitta, eller så är jag kass på att söka.
Bak vet jag i alla fall att komplett bakvagn från en 318ti eller 323 ti passar. Men hur e det bromsarna bak?
Tacksam för hjälp.

Petar.
Restoration BMW E30 87´
@e30mak
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Re: E30 5 bult, coilovers o större bromsar?

Post by Strandholm »

e36 fjäderben på e30 = din caster kommer suga, hjulet hamnar långt bak.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Caulev
Posts: 84
Joined: 08 Aug 2011, 22:27
Location: Malmö

Re: E30 5 bult, coilovers o större bromsar?

Post by Caulev »

Ok!

Alla de som kör 5 bult, hur gör de egentligen??
Restoration BMW E30 87´
@e30mak
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: E30 5 bult, coilovers o större bromsar?

Post by bmw-slangen »

E36 M3 med en offset bussning i länkarmarna har rapporterats att fungera.

E46 lär också fungera. Receptet ska tydligen vara länkarmar för M Sports II chassi och en M3E46 bussningar i länkarmen.

Dock inget jag provat själv, men är något jag framöver kommer att prova på, så jag är själv väldigt intresserad av vilka lösningar som finns!
E30 323i -85 : 100% track day car
User avatar
Caulev
Posts: 84
Joined: 08 Aug 2011, 22:27
Location: Malmö

Re: E30 5 bult, coilovers o större bromsar?

Post by Caulev »

Men ifall man använder original fjäderben blir bilen väldigt hög, är det coilovers som gäller?
Restoration BMW E30 87´
@e30mak
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: E30 5 bult, coilovers o större bromsar?

Post by ButterflyRacing »

Caulev wrote:Men ifall man använder original fjäderben blir bilen väldigt hög, är det coilovers som gäller?


Nej.....höjden beror på fjädrarna.
Det är lite lättare att hitta rätt fjädrar om man har Coilovers.....men det går att kapa vanliga fjädrar och knepa och knåpa lite...så de blir bra.

Alla e36 och e46 ben medför att man förlorar den snabbare styrningen, som man får med e30ben och e36 styrväxel.
Man förlorar även en del andra intresanta geometri-fördelar som jag inte tänker gå in på här.

Bästa och billigaste lösningen är 51mm e30 ben. e34 eller e36 hjulnav fram. Corvette C5 bromsar.

Bak går det att borra till 5-bult...och så använder man e46 328 skivor från Biltema.
Vi åker med Corvette C4 ok bak, men det bör gå att plilla dit tex. 328 oken.

Borra naven bak kan jag göra....men då måste jag få hit grejorna.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
Caulev
Posts: 84
Joined: 08 Aug 2011, 22:27
Location: Malmö

Re: E30 5 bult, coilovers o större bromsar?

Post by Caulev »

ButterflyRacing wrote:
Caulev wrote:Men ifall man använder original fjäderben blir bilen väldigt hög, är det coilovers som gäller?


Nej.....höjden beror på fjädrarna.
Det är lite lättare att hitta rätt fjädrar om man har Coilovers.....men det går att kapa vanliga fjädrar och knepa och knåpa lite...så de blir bra.

Alla e36 och e46 ben medför att man förlorar den snabbare styrningen, som man får med e30ben och e36 styrväxel.
Man förlorar även en del andra intresanta geometri-fördelar som jag inte tänker gå in på här.

Bästa och billigaste lösningen är 51mm e30 ben. e34 eller e36 hjulnav fram. Corvette C5 bromsar.

Bak går det att borra till 5-bult...och så använder man e46 328 skivor från Biltema.
Vi åker med Corvette C4 ok bak, men det bör gå att plilla dit tex. 328 oken.

Borra naven bak kan jag göra....men då måste jag få hit grejorna.


Tack för superbra svar.

Passar C5 bromsok bolt-on eller krävs det adapter platta? Även bak? passar C4 direkt på? Vad jag vet så är skivorna 5x120 på Corvette.... så de ska passa.
Restoration BMW E30 87´
@e30mak
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: E30 5 bult, coilovers o större bromsar?

Post by ButterflyRacing »

Caulev wrote:
ButterflyRacing wrote:
Caulev wrote:Men ifall man använder original fjäderben blir bilen väldigt hög, är det coilovers som gäller?


Nej.....höjden beror på fjädrarna.
Det är lite lättare att hitta rätt fjädrar om man har Coilovers.....men det går att kapa vanliga fjädrar och knepa och knåpa lite...så de blir bra.

Alla e36 och e46 ben medför att man förlorar den snabbare styrningen, som man får med e30ben och e36 styrväxel.
Man förlorar även en del andra intresanta geometri-fördelar som jag inte tänker gå in på här.

Bästa och billigaste lösningen är 51mm e30 ben. e34 eller e36 hjulnav fram. Corvette C5 bromsar.

Bak går det att borra till 5-bult...och så använder man e46 328 skivor från Biltema.
Vi åker med Corvette C4 ok bak, men det bör gå att plilla dit tex. 328 oken.

Borra naven bak kan jag göra....men då måste jag få hit grejorna.


Tack för superbra svar.

Passar C5 bromsok bolt-on eller krävs det adapter platta? Även bak? passar C4 direkt på? Vad jag vet så är skivorna 5x120 på Corvette.... så de ska passa.

Det går åt adapterplattor både fram och bak...men dom är enkla att göra.
Bultmönstar på Chevy är 120,65 mm .
Skivorna ska svarvas i centrum.....och bak får man göra centrumringar.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
Caulev
Posts: 84
Joined: 08 Aug 2011, 22:27
Location: Malmö

Re: E30 5 bult, coilovers o större bromsar?

Post by Caulev »

Tack än så länge....
Restoration BMW E30 87´
@e30mak
User avatar
Caulev
Posts: 84
Joined: 08 Aug 2011, 22:27
Location: Malmö

Re: E30 5 bult, coilovers o större bromsar?

Post by Caulev »

Kommer säkert ha hundra frågor till......
Restoration BMW E30 87´
@e30mak
backen
Posts: 18
Joined: 01 Dec 2006, 00:13

Re: E30 5 bult, coilovers o större bromsar?

Post by backen »

som jag har förstått det så går inte e36 nav att montera på e30 fjäderben fram. Har jag fel?

Håller på att ändra till 5-bult på min e30. är klar bak så nu är det fram jag måste lösa...

mvh
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: E30 5 bult, coilovers o större bromsar?

Post by ButterflyRacing »

backen wrote:som jag har förstått det så går inte e36 nav att montera på e30 fjäderben fram. Har jag fel?

Håller på att ändra till 5-bult på min e30. är klar bak så nu är det fram jag måste lösa...

mvh


Vi åker med det på vår långlopsbil....och på vara andra e30.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
backen
Posts: 18
Joined: 01 Dec 2006, 00:13

Re: E30 5 bult, coilovers o större bromsar?

Post by backen »

OK då är det ett bra alternativ. har sökt lite och fått reda på att man måste svarva en hylsa till lagret. här råder det olika mening om man ska ha med kant eller utan.. om man ska ha e46 330 bromsar eller e36 m3 bromsar.. vad är lättast att använda, så man slipper ha spacer, brickor, adapter. utan kanske räcker med att ha adapter till oken.

sen undrar jag även vad man ska använda för att uppgradera skivorna bak. har nämligen använt e36 compact bärarmar, nav och bromsar. men skivorna där är rätt tråkiga. solida. kan man använda z3 nav och ventilerade skivor?
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

E30 5 bult, coilovers o större bromsar?

Post by Silverboy »

E46 och e36 M3 har samma offset så kan inte se att det gör nån skillnad på hylsa eller inte.
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: E30 5 bult, coilovers o större bromsar?

Post by Fredro »

backen wrote:OK då är det ett bra alternativ. har sökt lite och fått reda på att man måste svarva en hylsa till lagret. här råder det olika mening om man ska ha med kant eller utan.. om man ska ha e46 330 bromsar eller e36 m3 bromsar.. vad är lättast att använda, så man slipper ha spacer, brickor, adapter. utan kanske räcker med att ha adapter till oken.

sen undrar jag även vad man ska använda för att uppgradera skivorna bak. har nämligen använt e36 compact bärarmar, nav och bromsar. men skivorna där är rätt tråkiga. solida. kan man använda z3 nav och ventilerade skivor?



spindeln på e30 är 31mm och e36navet är 37mm invändigt och sen får man mäta tjockleken på lagret. (kommer inte ihåg måttet) jag skulle anpassa måttet på kanten till vilka bromsar jag skulle köra.
Fredrik
070 4567 121
Post Reply