525 M50 Turbo = 588hk 720nm DÖD!!!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

525 M50 Turbo = 588hk 720nm DÖD!!!

Post by cerveza »

Eftersom jag är en seriös jävel så får jag väll lägga upp en oseriötråd.

Bilen ifråga är en ganska så äcklig 525:a 91:a med icke vanos motorn. Jag var helt enkelt sugen på en M5 e34 men eftersom kronofogden gillar mig, men jag inte dem så fick jag helt enkelt ta saken i egna händer. Precis som vanligt!!, ja när syrran inte är hemma dvs.
Byggkostnaden för allt!, bil, motor,koppling, slangar och skit. Till och med den gamle kebabrullen som ligger och luktar illa i baksätet uppgår till våldsamma 20papp.
Jag och ett par kompetenta vänner slängde ihop henne på 3 dagar, då hanns det med att mappa på gata + köra henne i dynon.

442hk och 523nm vid 0,95 i ladd.

Receptet lyder.

M50B25 icke vanos helt orörd med 9,6-1 i kompförhållande
Siemens Deka 875cc
Schwitzer s300 62mm inducer
3" hela vägen med 1st JT dämpare och 1st Simons dämpare
intercooler
PPF 50mm dump
Emerald K6 motorstyrning på original härvan
Biltema 50mm Wastegate
Hemmabyggt grenrör
Oljepump som matar upp oljan från turbon till ventilkåpan från Biltema
Bosch LS+ bredbandlambda
SACHS 618 tryckplatta med sinterlamell
3" tryckrör i alu svetsade av pelle och delvis Marco
Framförs på E85


Tyvärr måste jag lägga upp bilder på äcklet, tar inget ansvar för nerspydda tangentbord. OBS OBS hon är bra mycket fulare och äckligare i verkligheten, det kan alla som sett henne intyga!!
Bilderna är lite huller om buller, det får ni leva med.


Kandell meckar för fulla muggar, nöjd som fan över all plats som råder.

Image

Tryckrör byggs för fullt

Image

Simon tar en paus och facebookar lite

Image

Mycket glatt Kandell

Image

bilden talar för sig själv

Image

returen

Image

Bmw motorerna gillar motryck, precis som Opel, blev en del att mura upp bara :/

Image

Här håller jag på att bygga oljeretur

Image

Avgassystemet

Image

Motor färdig med lindad DP och kåpa på plats

Image

Image
Image
Image

Image

Ett glatt gäng medarbetare, tack för hjälpen än en gång.. OBS OBS Kajsa vill att ni ska kommentera hennes rumpa, det sa hon till mig innan hon stack :D

Image

Huven blir sig aldrig lik igen.....

Image

Lite bilder på min lösning av inkopplandet av eftermarknadsinsprutning.

Image

En gammal original box fick stryka med när jag snodde kontaktstycket.

Image

Sen läggs bara locket på så ser allt standard ut.

Image

Kör med evakueringspump till oljan med en ventilerad uppsamlare imellan för att undvika att suga vaccum i turbon.

Image

Image

Placeringen


Image

Kommer mer info och bättre bilder.
Last edited by cerveza on 31 May 2013, 23:36, edited 6 times in total.
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Re: 525 M50 Turbo 20papp = 442hk/523nm

Post by nicke.t »

sjyst lågbudget bygge. :D
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
HenrikF
Posts: 1868
Joined: 20 Nov 2005, 20:00
Location: Lund

Re: 525 M50 Turbo 20papp = 442hk/523nm

Post by HenrikF »

sjuka jävel :lol: :lol:
/Henrik
User avatar
Magnaten
Posts: 1985
Joined: 03 Dec 2005, 22:13

525 M50 Turbo 20papp = 442hk/523nm

Post by Magnaten »

Hälsa syrran :D
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
Marco Garver
Posts: 283
Joined: 21 Nov 2005, 21:18
Location: Åstorp

Re: 525 M50 Turbo 20papp = 442hk/523nm

Post by Marco Garver »

Gud va fint den går, fick en åktur i lördags kväll :D

/M
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
User avatar
Lukas.
Posts: 199
Joined: 29 Aug 2010, 11:10
Location: Stockholm

Re: 525 M50 Turbo 20papp = 442hk/523nm

Post by Lukas. »

Kajsas rumpa ser najs ut :mrgreen: Och bilen laddar på rätt fint antar jag!
M535i -87
M5 -91
320i -87
Jeep Cherokee -94
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: 525 M50 Turbo 20papp = 442hk/523nm

Post by cerveza »

Tack för kommentarerna :)

Magnaten.... Är inte hon hos dig??


Ja hon går riktigt fint, kör på brehäng till jobb, jobbepolarna är nöjda :)
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Re: 525 M50 Turbo 20papp = 442hk/523nm

Post by peppe »

Haha, vilket chefligt projekt!

Be henne ställa sig närmare kameran nästa gång, man ser ju bara att det är en rumpa, inte nå mer :(
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: 525 M50 Turbo 20papp = 442hk/523nm

Post by cerveza »

peppe wrote:Haha, vilket chefligt projekt!

Be henne ställa sig närmare kameran nästa gång, man ser ju bara att det är en rumpa, inte nå mer :(



Tack Peppe. Ska smygfota nästa gång för rövar kan man aldrig få för möed av.

Vågar man krana på nått hekto till på laddet så man kommer upp i 480-500hk? eller blir det bajs med standard packningen?
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Re: 525 M50 Turbo 20papp = 442hk/523nm

Post by pelko »

cerveza wrote:
peppe wrote:Haha, vilket chefligt projekt!

Be henne ställa sig närmare kameran nästa gång, man ser ju bara att det är en rumpa, inte nå mer :(



Tack Peppe. Ska smygfota nästa gång för rövar kan man aldrig få för möed av.

Vågar man krana på nått hekto till på laddet så man kommer upp i 480-500hk? eller blir det bajs med standard packningen?


Kör på :D
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: 525 M50 Turbo 20papp = 442hk/523nm

Post by cerveza »

Litar på dig pelko =)

Får köra henne i rullarna så att man inte gör något förhastat med tändningen runt vridpeaken. Har ju en nybyggd pjäs jag alltid kan slänga i om det skulle skita sig :lol:
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Re: 525 M50 Turbo 20papp = 442hk/523nm

Post by pelko »

cerveza wrote:Litar på dig pelko =)

Får köra henne i rullarna så att man inte gör något förhastat med tändningen runt vridpeaken. Har ju en nybyggd pjäs jag alltid kan slänga i om det skulle skita sig :lol:


Haha, det hade inte jag gjort, men mer effekt vill man alltid ha :D
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: 525 M50 Turbo 20papp = 442hk/523nm

Post by cerveza »

pelko wrote:
cerveza wrote:Litar på dig pelko =)

Får köra henne i rullarna så att man inte gör något förhastat med tändningen runt vridpeaken. Har ju en nybyggd pjäs jag alltid kan slänga i om det skulle skita sig :lol:


Haha, det hade inte jag gjort, men mer effekt vill man alltid ha :D



:lol: :lol: :lol:

Ja att ens våga lägga upp en tråd på detta forumet när man inte har 700whp är ju ett brott i sig :oops:
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Re: 525 M50 Turbo 20papp = 442hk/523nm

Post by pelko »

cerveza wrote:
pelko wrote:
cerveza wrote:Litar på dig pelko =)

Får köra henne i rullarna så att man inte gör något förhastat med tändningen runt vridpeaken. Har ju en nybyggd pjäs jag alltid kan slänga i om det skulle skita sig :lol:


Haha, det hade inte jag gjort, men mer effekt vill man alltid ha :D



:lol: :lol: :lol:

Ja att ens våga lägga upp en tråd på detta forumet när man inte har 700whp är ju ett brott i sig :oops:


Jag klev ur garderoben med min Volvo 740, lever än iaf :D
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: 525 M50 Turbo 20papp = 442hk/523nm

Post by cerveza »

Bilen går som en klocka efter lite småjusteringar på låg/dellast och drar knappt någon soppa.. Mycket nöjd.

Bara walbro pumpen som inte orkar med sitt liv hahaha, ska montera Turbobanditen imorrn
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
uranium
Posts: 449
Joined: 06 Feb 2007, 22:38
Location: Söderhamn

Re: 525 M50 Turbo 20papp = 442hk/523nm

Post by uranium »

Haha skönt sjukt projekt :lol: Schysst röv kan du hälsa till na. Är det din syrra eller brud? Eller kanske både och :mrgreen:
Niklas Holm
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: 525 M50 Turbo 20papp = 442hk/523nm

Post by cerveza »

uranium wrote:Haha skönt sjukt projekt :lol: Schysst röv kan du hälsa till na. Är det din syrra eller brud? Eller kanske både och :mrgreen:



Tackar =)

det är polarens fjälla :D


Hur mycket effekt har man ungefär när man bottnar 875cc spridarna och 0,82 i lambda på maxeffekt? =)
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Post Reply