E30 Alpina 335i Touring -89
Posted: 22 Oct 2006, 15:58
Tja i vilken ände börjar man.
Hösten 2004 köpte jag mig en projekt bil, en Alpina B10 3.5 -90 #274.
En fin bil men med ett fusklack jobb som skulle fixas tills och sedan ut och glida med den till sommaren. Problemet var bara att jag gjorde lumpen vid tiden och hade väl inte riktigt kassaflödet som behövdes för att ordna till alla små delar på den, Alpina prylar är ju som bekant inte gratis .
Så det där gick man ju och funderade på hur man skulle lösa när våren och sommaren kom och gick. Muckade från lumpen, började plugga, så fortfarande väldigt skralt på "lacka om bilen" kontot.
Så allt låg väl mer eller mindre i dvala tills för några månader sen. Fick mig ett jobb, slutade plugga och började smida planer igen. Nu fanns ju allt jag behövde där.
Men som alltid när det gäller bilar och framförallt projekt tröttnar man ju efter en viss tid med samma bil i samma garage.
Så fick jag syn på den. En gammal BMW Touring kaross. En silver 325 Touring -89 kaross som såldes som "Banracing" projekt. DVS utan något med eller i sig förutom själva karossen. Ja intrumentbrädan var kvar iofs .
Så då började man kolla in om man kunde göra något skoj med min Alpina 3.5 liters motor.
Och det fanns det!
335 modifierings sidor över halva internet visade det sig. Finslipade tyskan lite i Babelfish och bildade mig en uppfattning om vad som behövdes göra för att få allt att fungera, allt från att få motorn att få plats i mototrymmet till att få höger blinkers att fungera .
Nu har det gått ca 1.5 månader. Nu står jag här med min 325 kaross, min Alpina motor och Alpina karossen såld till Norge för turbo konventering.
Håller för stunden mest på att hamstra på mig alla delar jag behöver. Och det är ju som alltid minst tre ggr så mycket saker som man snabbt räknade över från början.
Nu börjar jag kopiera helt krasst från min projekt tråd från Garaget med bilder och allt sånt roligt.
Med vänlig hälsning
Micke
Hösten 2004 köpte jag mig en projekt bil, en Alpina B10 3.5 -90 #274.
En fin bil men med ett fusklack jobb som skulle fixas tills och sedan ut och glida med den till sommaren. Problemet var bara att jag gjorde lumpen vid tiden och hade väl inte riktigt kassaflödet som behövdes för att ordna till alla små delar på den, Alpina prylar är ju som bekant inte gratis .
Så det där gick man ju och funderade på hur man skulle lösa när våren och sommaren kom och gick. Muckade från lumpen, började plugga, så fortfarande väldigt skralt på "lacka om bilen" kontot.
Så allt låg väl mer eller mindre i dvala tills för några månader sen. Fick mig ett jobb, slutade plugga och började smida planer igen. Nu fanns ju allt jag behövde där.
Men som alltid när det gäller bilar och framförallt projekt tröttnar man ju efter en viss tid med samma bil i samma garage.
Så fick jag syn på den. En gammal BMW Touring kaross. En silver 325 Touring -89 kaross som såldes som "Banracing" projekt. DVS utan något med eller i sig förutom själva karossen. Ja intrumentbrädan var kvar iofs .
Så då började man kolla in om man kunde göra något skoj med min Alpina 3.5 liters motor.
Och det fanns det!
335 modifierings sidor över halva internet visade det sig. Finslipade tyskan lite i Babelfish och bildade mig en uppfattning om vad som behövdes göra för att få allt att fungera, allt från att få motorn att få plats i mototrymmet till att få höger blinkers att fungera .
Nu har det gått ca 1.5 månader. Nu står jag här med min 325 kaross, min Alpina motor och Alpina karossen såld till Norge för turbo konventering.
Håller för stunden mest på att hamstra på mig alla delar jag behöver. Och det är ju som alltid minst tre ggr så mycket saker som man snabbt räknade över från början.
Nu börjar jag kopiera helt krasst från min projekt tråd från Garaget med bilder och allt sånt roligt.
Med vänlig hälsning
Micke