E30 Alpina 335i Touring -89

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

MickeE

E30 Alpina 335i Touring -89

Post by MickeE »

Tja i vilken ände börjar man.
Hösten 2004 köpte jag mig en projekt bil, en Alpina B10 3.5 -90 #274.
En fin bil men med ett fusklack jobb som skulle fixas tills och sedan ut och glida med den till sommaren. Problemet var bara att jag gjorde lumpen vid tiden och hade väl inte riktigt kassaflödet som behövdes för att ordna till alla små delar på den, Alpina prylar är ju som bekant inte gratis :(.

Så det där gick man ju och funderade på hur man skulle lösa när våren och sommaren kom och gick. Muckade från lumpen, började plugga, så fortfarande väldigt skralt på "lacka om bilen" kontot.
Så allt låg väl mer eller mindre i dvala tills för några månader sen. Fick mig ett jobb, slutade plugga och började smida planer igen. Nu fanns ju allt jag behövde där.
Men som alltid när det gäller bilar och framförallt projekt tröttnar man ju efter en viss tid med samma bil i samma garage.

Så fick jag syn på den. En gammal BMW Touring kaross. En silver 325 Touring -89 kaross som såldes som "Banracing" projekt. DVS utan något med eller i sig förutom själva karossen. Ja intrumentbrädan var kvar iofs :).

Så då började man kolla in om man kunde göra något skoj med min Alpina 3.5 liters motor.
Och det fanns det!
335 modifierings sidor över halva internet visade det sig. Finslipade tyskan lite i Babelfish och bildade mig en uppfattning om vad som behövdes göra för att få allt att fungera, allt från att få motorn att få plats i mototrymmet till att få höger blinkers att fungera :wink:.

Nu har det gått ca 1.5 månader. Nu står jag här med min 325 kaross, min Alpina motor och Alpina karossen såld till Norge för turbo konventering.
Håller för stunden mest på att hamstra på mig alla delar jag behöver. Och det är ju som alltid minst tre ggr så mycket saker som man snabbt räknade över från början.

Nu börjar jag kopiera helt krasst från min projekt tråd från Garaget med bilder och allt sånt roligt.

Med vänlig hälsning
Micke
Last edited by MickeE on 22 Oct 2006, 16:01, edited 1 time in total.
MickeE

Post by MickeE »

Image

Försöker härmed att rädda en gammal 325:a.
Målet är väl att få en fin och fräsh bil som man kan åka runt med på diverse träffar nästa sommar.
Ride in style kallas det visst ;).
Ska väl plocka i lite stereo och kanske ett par fälgar. Eller ja, karossen är ju i det närmaste tom så måste väl plocka i nästan allting :D.

Esch då, blir en räser kombi istället med 3.5liters Alpina motor, riktig väghållning av något slag, riktiga bromsar och bling M-tech 2 kjolpaket ;)
Bak och framvagn ska galvas, klump och drivaxlar ska lackas svarta. Sportinredning sökes med ljus och lyckta.
Motorn ska pensel renoveras, byta alla bussningar i drivlinan samt försöka besiktiga åbäket :D

Projektet har nu dessvärre blivit lite sinkat då de stulit min gamla bruksbil, sunnyn på länken till vänster. Så fick åka och köpa mig en ny bruksbil. Men men, tom plånbok till projektet är klart gäller fortfarande, hamnar väl en månad back nu investeringsmässigt men annars ska det nog fortskrida i samma halvmakliga tempo :) .

Lördagen 2006-09-09:
For land och rike runt. Avfärd kl 07.00 mot Jönköping för att hämta fram och bakvagn samt baklysen.

Image

Väl hemma så det som så att jag övertalade min gode att ta lilla kranbilen till Gävle och hämta karossen jag handlade veckan innan.
Hemma igen runt 1 rycket på natten.

Image

Söndag 2006-09-10:
Idag var det lossning av kaross som gällde. Det hela förflöt väldigt smidigt trots lite annorlunda förhållande för kranföraren (Mycke träd, smal väg utan möjlighet att vända). Men han kom hem han också. Själv ställde jag mig och okulärbesiktade fyndet, skrev en liten önskelista samt gick loss med avfettningen i motorrummet.

Image
Image

Måndag 2006-09-11:
Mera putsande, önskelistan blir bara längre och längre. Glömde förstås digitalkameran, men mobilen funkar ju hjälpligt, syns ju vad man gjort iaf. Blev avfettning av vänster sida av motorrummet samt motorhuven. Många bäckar små... :)

Image

Torsdag 2006-09-14:
Påbörjat demontering av motor ur donatorbilen, hoppas ha den ute i helgen, mycke kablar o skit ivägen. Se bilder ;)

Image
Image

Fredag 2006-09-15:
Vidare demontering inför motorlyftet ur donatorbilen, tog en bild på kattarna på bilen, tyckte de såg lite sportiga ut :)

Image

Lördag 2006-09-16:
Då har vi en viktig milstolpe i projektet, faktiskt största anledningen till varför det hela har blivit.
Motorn! :D
Lite bilder:

Äntligen ur!

Image
Image
Image

Köpte mig även en M3 E30 diff idag, 3.25:1 utväxling och 25% spärrverkan, YES :D

Lördag 2006-09-30:
Gör en liten smyguppdatering. Har mycket i jobbet nu, så blir inte så förfärligt mycket gjort.
Men har iaf varit och hämtat lite mera godis. Var upp till Sandviken och hämtade ett komplett M-tech 2 kjolpaket till en....Coupe, men men, skam den som ger sig, är det någon som har sidopaneler för 4dörrars som vill tänka sig ett byte eller motsvarande? :D
Fick även hem M3 diffen i fredags från bussgods, det var knappt så expediten klarade att lyfta fram den till disken, 35 kilo Bavarian Iron, fina grejor.
Så nu diffar diffen igen :D

Image
Image

Måndag 2006-10-16:
Ja idag var man till BMW och köpte på sig lite bultar och skruvar till fram och bakvagn, knepiga gängor och stigningar. Summasumarum 78:- :D
Billigast hittintills.
Förresten, är det 4 eller 5 bultat som gäller i vår? :D Har kanske skakat fram lite M3 bromsar och diverse.

Lördag 2006-10-21:
Gjorde ett ryck idag och skruvade dit skruvarna jag köpte i Måndags samt fram och bakvagn som jag köpt på mig sedan tidigare. Så nu står bilen på hjul, nu ska jag bara fixa boxerlina och rulla in den i garaget (om man nu får kalla det garage, är en ladugård från 1800-smällkallt typ :) ).

Image
Image

Söndag 2006-10-22:
Då har man rullat in bilen i det fina garaget anno 1800ish. Så nu har man iaf alla grejjorna på samma ställe.
Borstade även av diffen så man kan gå över med lite lack sen framöver.
Jag funderar även på att lacka om bilen, någon som har en aning om någon frän grå/silver färg, försöker hitta några bra bilder på M3 CSL Stålgrå färgen. Någon som har några fler tips?
Har även beställt massa småprylar till bilen, allt såntdär som alltid finns men jag inte har :)
Så snart blir det väl bil av denna med.

Image
Image

Lördag 2006-10-28:
Fick hem mätarhuset till 325an nu, med röda nålar, alltid något tänkte jag :)
Någon som vet hur man gör för att "nolla" mätarhuset, står på ca. 29k mil idag, ser ju inte så roligt ut.

Image

Onsdag 2006-11-01:
Då har det blivit julafton igen då, kul med prylar :wink:
Denna gång blev det en ovärderlig BMW E30 Service manual, ser ut som ny :). Vidare lite oviktiga detaljer som torkarmotorer, styrservo, elhärva till motorrummet för att snygga till det lite samt PORSCHE ok 8)
Har även lyckats byta till mig 4dörrars sidopaneler, så man äntligen kan få dit M-tech 2 paketet.
Image
Image
Image

Just ja!
Höll ju på att glömma; detta är på väg från tyskland, ibland har man tur som en tok :D
Det är svart, skin och till en touring! :shock:
Image
Image

Torsdag 2006-11-16:
Sådärja, lite paketöppning igen, blev ju långtråkigt att inte ha något att göra så handlade lite istället ;)
Det vi ser på bilden:
312mm Skoda RS/Audi S3 skivor borrade för 4x100
M-tech 2 ratt i fint skick
Värmepaket samt M-tech backspegel med kartläsarlampor 8)
Image

Letar även fälgar. Någon som vet var man kan köpa Alpina Copy 18" 4x100. Fälgexperten sålde man har tydligen slutat med dem nu :(
Alla tips välkomnas!

Lördag 2006-11-18:
Provade lite med syrrans nya 18" för att kolla stuket lite. Tror det får bli 18" Alpina fälgar iaf. Var rädd att det skulle se för stort ut först.
Märkte även att min kylare från Alpinan var för stor på alla sätt, är det 535 E28 kylaren man måste använda sig av?

Image
Image

Fredag 2006-12-01:
Idag var jag och hämtade KW kittet hos Dr.Ohlsson, hade hoppats att få alla bussningar med, men de hade inte hunnit skicka dem än.
Köpte mig även en cd-spelare till bilen som passar perfekt med stuket på inredningen, Nakamichi CD-400 :D
Har även beställt nya rostfria/are dörrar och "spakarna bakom ratten med sladdar och tillbehör" samt en checkcontrol, har även lyckats supa bort Alpina kombi-instrumentet, man ska fan inte städa i gamla ladugårdar :wink: . Men den kommer väl fram den med.
Lackering flyttad till efter jul. Får hoppas man hinner med allt. :)
Image

Måndag 2006-12-11:
Hallå igen
Nu äntligen kom skininredningen efter mycket om och men, arga emails mm. Men den var mycket väl packad, se bild nedan :wink:.
Även köpt mig en omgång rostfria dörrar samt lite småplock och en farthållare!
Inredningen ser ju rätt fräsh ut endå, men ska nog skicka iväg framstolarna på rekond, sy om hörnen och lite sånt.
Image
Den obligatoriska torrbrytningen i köket 2sekunder efter uppackning :D
Image
Tejpa på tejpen?!
Image

Tisdag 2006-12-19:
Då var det dags igen då :)
Var och bröt lite i bakvagnen i helgen. Gick väl med viss framgång, stora bulten som håller hjulnavet vill inte lossna. Så jag dränkte den i WD40 och tänkte försöka igen med muttermaskin när tid ges.
Har även fixat en kille som ska sy om och fräsha upp förar och passagerar stolarna. Så jag fick rådet att åka och köpa sadelfett och smörja in inredningen med för att bli mer lättarbetad, så nu har jag gjort det, och visst blev det grannt :D
Image
Image

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Resten av alla bilderna lägger jag upp på länken nedan. Blir smidigast tror jag om nu tråden skulle eskalera av nån underlig anledning någongång :)

http://www.garaget.org/mypage/?user=zpu ... y&cat=3190
Står av någon anledning att det inte finns några bilder, men klicka på mapparna så kommer bilderna fram iaf :D

MVH Micke
Last edited by MickeE on 19 Dec 2006, 12:19, edited 12 times in total.
-creative-

Post by -creative- »

lite synda att du gav upp med alpinan, såna bilar är det nestan skott peng på att göra annat en att ha den orginal.. enligt jag iaf. men men alla är vi olika. du får ju en frän touring iaf.. lycka till.
-=320 E21=-
MickeE

Post by MickeE »

Haha ja så kan man ju va sånna också, e ju nån här som byggde om en Hartge H35 också, men ingen som sagt något, är det turbon som gör skillnaden tro :wink:

Men den bilen visade sig vara spacklad upp över öronen och massa "fix" med så det var egentligen inget att hålla på med iaf.

Men vi hoppas på Touringen nu istället :D

MVH Micke
sixpak

Post by sixpak »

"så får man ju inte göra" bla-bla,osv.man gör ju precis vad man vill med sina egna prylar,man bygger ju bilen som man vill ha den,sen vad man plockar delar ifrån/slaktar/bygger på har ingen betydelse,tummen upp för byggen i denna stilen :D
-87 suburban 4x4
-70 P1800E
-32 ford p-u 331hemi/kompressor på-g
-66 rekord coupe´med chev 406/th350 gatlegal tillsalu!
KÖPES: gmc typ 6-71 kompressor.
MickeE

Post by MickeE »

Låter bra grabbar :)

Norrmannen som köpte min kaross diskuterade precis samma som du Trond.
Det var kul att han köpte upp allt så man vet att det blir bil av den igen.

Det ska vara kul att ha roligt som sagt :D

Nu till ett litet problem tror jag, det går tydligen inte att hotlinka från garaget.org. Så då undrar ju jag vart jag kan slänga upp min lilla samlling med bilder.

Tack på förhand

Your truely Micke 8)

EDIT: Tog bort bilderna nu lite provisoriskt, får fixa det i slutet på veckan när jag kommer hem från jobbet.
MickeE

Post by MickeE »

Fan va du va snabb då Trond :D

Får fixa med det till helgen dessvärre, men tack för tipset.

/Micke
Om man tänker efter, är inte kombi bilar jävligt snygga?
sixpak

Post by sixpak »

jag lägger mina bilder på min egen domän,hehe :wink: har 2000mb att tillgå :D
-87 suburban 4x4
-70 P1800E
sixpak

Post by sixpak »

edit:4000mb från 1 okt. :D
-87 suburban 4x4
-70 P1800E
MickeE

Post by MickeE »

Sådär då

Då har man styrt upp bilderna. Gick rätt smidigt faktiskt Trond.

Med tanke på att jag bara behövde byta nätagg o plocka lite så datorn hoppade igång igen :D

Har beställt massa delar som borde dyka upp i nästa vecka. Mätarhus med röda nålar dök upp i dagarna, känns ju sportigt. Väntar även på leverans av 4dörrars M-tech2 dörrkjolarna :D

Så snart kan man börja skruva ihop saker igen!

MVH Micke
MickeE

Post by MickeE »

Har en liten frågeställning om nu någon fortfarande läser här?

Sitter och funderar på vilken frontspoiler man ska ha.

Ska man fortsätta med M-tech 2 runt om med tillhörande front eller ska man köpa in Alpina fronten och sätta dit?

Sitter ju och funderar på fälgar, känns som att det finns 2 vägar att välja, men då ska man nog matcha fälgarna med fronten också :wink:

M-tech2:
Image
Alpina:
Image
sixpak

Post by sixpak »

alpina fronten var cool på 80 talet,nä,m-tech får min röst.
-87 suburban 4x4
-70 P1800E
MickeE

Post by MickeE »

hehe okaj, lite otippat med de bilderna kanske ;)

Sixpack, har du lagt ned 335 projektet?

MVH Micke
sixpak

Post by sixpak »

det blir 2.7 liters m20 motor istället,med en liten diskret hx40 :lol: m30+låda tynger ju bilen typ 60 kg extra,att det inte blev m30b35,berodde mest på att jag snubblade på så mkt bra m20 grejer till bra pris.m20b25 motor+en diesel bottendel+turbon har kostat mindre än vad jag skulle ge för 735 donatorbilen,och den var billig.... 8)
-87 suburban 4x4
-70 P1800E
Post Reply