E30 m50b25 lekbil
Posted: 11 Jun 2011, 02:06
Köpte mig en E30 320 coupe. årsmodell 1985 med kass garage lack och övrigt ganska sliten kärra.
Medföljde även en m50b25 motor som skall ha rullat mellan 13-15k mil så ansåg det för att vare ett relativt schysst projekt för den slant jag betalade!
Köpte bilden dels för att jag gillar E30 karossen och för att jag har ett brinnande intresse för att lära mig mer om allt som har med meka att göra.
Ett bra projekt för att lära mig mer och åka på ställ är ju aldrig tråkigt
Oskattad. obesiktigad så drog jag hem den på en biltrailer för att kolla över lite inför besiktningen. Väntade mig att det skulle bli highscore på bilprovningen men kom undan ganska bra med otillåten ändring lyktor bak samt blinkers fram och ett däck som var kasst.
Bilen samma dag som den köptes
godkänd på besiktningen och skattad så blev det nästan raka vägen in i garaget för att riva ur motorn och dona med allt som behövs
Motor. servo samt bromsledningar/bromslangar rensat från karossen
Då var det dags för E21 bromservon att få smaka på gängsnittet så att jag kunde få det att passa i E30in.
Använde mig utav M12 gängsnitt så fick köra igenom fästet till bromspedalen med m12 gängtapp
E21 servon klar för montering i vrålåket igen.
In under huven för att riva lite mer.. Första motorkudden gick lätt att få lös men den andra snurrade bara invändigt så blev till att ta fram största vinkelslipen och börja nöta!
Inte varje dag en bil utan motor ryker och luktar bränt gummi;) Garaget var rejält rökfyllt kan jag ju lova.
Passade även på att laga rost i torped väggen när motorn ändå var ur. bilder på svetsningen vågar jag inte ladda upp för det såg riktigt illa ut. (ovan svetsare) haha Tackar Christoffer som tog över och visade mig lite mer och ordnade till efter mig! (Christoffer är min garage bitch och lärare som guidar mig genom det jag inte kan)
Rosten lagad. E21 bromservon monterad och nya bromsledningar/slangar monterat. Även monterat E28 535 motorkuddarna
Noterade även att någon klåpare hade sågat av ena kudden till växellådsbalken så åkte över till en polare och hämtade 2 hockeypuckar som jag tog hem och stoppade i svarven
Hjärtat i bilen på plats. M50b25 icke vanos. återstår lite koppling av el och kylning och lite annat tjaffs!
Medföljde även en m50b25 motor som skall ha rullat mellan 13-15k mil så ansåg det för att vare ett relativt schysst projekt för den slant jag betalade!
Köpte bilden dels för att jag gillar E30 karossen och för att jag har ett brinnande intresse för att lära mig mer om allt som har med meka att göra.
Ett bra projekt för att lära mig mer och åka på ställ är ju aldrig tråkigt
Oskattad. obesiktigad så drog jag hem den på en biltrailer för att kolla över lite inför besiktningen. Väntade mig att det skulle bli highscore på bilprovningen men kom undan ganska bra med otillåten ändring lyktor bak samt blinkers fram och ett däck som var kasst.
Bilen samma dag som den köptes
godkänd på besiktningen och skattad så blev det nästan raka vägen in i garaget för att riva ur motorn och dona med allt som behövs
Motor. servo samt bromsledningar/bromslangar rensat från karossen
Då var det dags för E21 bromservon att få smaka på gängsnittet så att jag kunde få det att passa i E30in.
Använde mig utav M12 gängsnitt så fick köra igenom fästet till bromspedalen med m12 gängtapp
E21 servon klar för montering i vrålåket igen.
In under huven för att riva lite mer.. Första motorkudden gick lätt att få lös men den andra snurrade bara invändigt så blev till att ta fram största vinkelslipen och börja nöta!
Inte varje dag en bil utan motor ryker och luktar bränt gummi;) Garaget var rejält rökfyllt kan jag ju lova.
Passade även på att laga rost i torped väggen när motorn ändå var ur. bilder på svetsningen vågar jag inte ladda upp för det såg riktigt illa ut. (ovan svetsare) haha Tackar Christoffer som tog över och visade mig lite mer och ordnade till efter mig! (Christoffer är min garage bitch och lärare som guidar mig genom det jag inte kan)
Rosten lagad. E21 bromservon monterad och nya bromsledningar/slangar monterat. Även monterat E28 535 motorkuddarna
Noterade även att någon klåpare hade sågat av ena kudden till växellådsbalken så åkte över till en polare och hämtade 2 hockeypuckar som jag tog hem och stoppade i svarven
Hjärtat i bilen på plats. M50b25 icke vanos. återstår lite koppling av el och kylning och lite annat tjaffs!