Okej...
Om du skall regbesiktiga din bil utan att blanda in SFRO eller annan instans för att skapa ett nytt godkännande på konceptet så är det följande som gäller/funkar.
Du har en 318is E30.
Du kan INTE montera ner en M50B25 i den och sedan få den godkänd hos Svensk lotteritjänst. (Bilprovningen)
BMW lämnar inte ut så mycket som en cellulosamolekyl på att det du gjort är okej, TROTS att en 318is har exakt samma setup karossoch chassiemässigt som en 325:a.
Byråkrati... jag är ledsen.
Finns säkert någon som är av annan
åsikt men faktum kvarstår att det inte fungerar.
Om du har en 320i E30, som har en sexa från början, men har mindre effekt än en 318is... så kan du montera ner en M50B20 från en E34 och regga den med utbytt motor.
För att göra detta måste du ha orörd motor med kabelhärva och original styrbox.
Du måste ha samma avgassystem med katalysator som E34:an hade och du SKALL ha med dig papprena på bilen som motorn kommer ifrån.
Det finns framtagna papper hos Lotteritjänst om just denna konvertering, att detta fungerar effektmässigt utan att överskrida 15% effektökning.
Att M50B25 nästan inte går att skilja från en M50B20 är helt sant, men jag rekommenderar att regga med en M50B20 innan ni svävar ut i drömmar om ännu mer effekt osv.
"Ja men dom ser ju ingen skillnad" Jo OM besiktningsteknikern är så mycket som liiite påläst så ser han skillnad och då räcker det inte att byta till rätt M50 för att få det godkänt.
Vi har stött på en och annan genom tiderna. (Vi började med detta när ni drack välling i barnvagnen någongång runt 1992)
Detta är inget jag sitter här och flummar ihop, detta är något jag har tagit reda på i flera omgångar och vid flera olika tillfällen genom att kontakta alla berörda instanser.
Man kan alltså inte ringa till Hultahålans bilprovning och fråga grabbarna som står och bankar underreden dagarna i ända, man måste fråga RÄTT(tm) man på rätt avdelning som sitter inne med rätt kunskaper.
Han skall vara besiktningsingenjör och han kan svara på alla dina frågor om motorbyten osv.
Om du har en 325i E30, som även den har en sexa så kan du byta motor till en M50B25 och få det godkänt hos Lotteritjänst utan att överskrida reglementet.
Samma sak gäller här som med bytet på en 320i.
Du KAN haka dit en M52B28 för att den nästan ser likadan ut... men det är riskabelt som sagt.
Om du anlitar SFRO för massa tusen och följer deras reglementen om utbytta motorer högt och lågt så kan du nog montera dit ett Jetpack från SAAB JA 35 Tunnan med bibehållen EBK utan att Bilprovningen kan säga något om det.
Tänk på att ljudnivån inte bör överstiga 110db vid en meter bara.
Jag vet att alla som ställer massa frågor om motorbyten vill höra något helt annat, men om ni hör något helt annat så är du bara ytterligare en i ledet där historian om vad någon annan "har hört" att man kan bla bla...
Ja, det FINNS undantag, det gör det alltid.
Dom som åtnjuter undantagen är det bara att gratulera... Thörn är en av dom tex.
Om du skall ha lite kul med din 318is så rekommenderar jag att dra i handbromsen nu.
Sätt dig ner och tänk till... byta din lilla fina och lätta M42 mot ett gigantiskt as till M50 för att vinna 40 häst?
Säg att du kanske vinner 20 häst i upplevd effekt, M50 väger en hel del mer än din M42, det är extravikt som motorn skall flytta på det med.
Varför inte klura ut en bra lösning på en kompressormatning av din M42:a istället?
Finns mängder med fina klipp på tuben med sådana setuper...
PPF lär ha en hel hög med smaskiga prylar för att skrämma upp din radfyra.
Med ett najs kompressorkit kan du dessutom haka av dina grejor när det är dags för besiktning utan att behöva skruva ihjäl dig för att bli godkänd på Lotteritjänst.
Lite smartare, lite billigare och lite mindre köttmekande i längden.
Lycka till!
