Nordmann og flytte til Sverige?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
C0bra

Nordmann og flytte til Sverige?

Post by C0bra »

Er en nordmann på 19år som går siste året som bilmekaniker lærling. Og med den veien norge tar med politikk, og avgifter på alt som finnes, øker trangen med å komme seg vekk! Har da sett på å komme meg over grensa, og har da noen generelle spørsmål til dere.

Hvordan er lønna til en ny uttannet bilmekaniker?
Er det lett å få jobb som bilmekaniker?
Er det dyrt å leve? Mat og andre nødvendige ting i forhold til lønna?
Er det dyrt å få seg hus? Jeg kan tenke meg noe litt utenfor byen, si en 30min kjøring, med litt stor tomt og plass. Størrelse på hus er ikke så veldig viktig, da alt kan utvies;)
Hvordan er det generelt å bo i Sverige som bilinterriser?

Håper å få gode svar her da flere av dere har samme interesse som meg :D
Skunk

Post by Skunk »

Allt är billigt till skillnad från Norge och vad jag tycker så är det billigt att bo/leva här. Lönen är väll olika beroende på vart du jobbar samt vilken verksad du är på... Jag vet inte fall du vinner nått på att flytta till sverige med tanke på att eran lön där är väll bra mkt högre så det blir väll i stort sett jämnt ut? Rätta mig fall jag har fel....
Huggorm

Post by Huggorm »

Lönerna är lägre i Sverige, mycket lägre. Priserna är också lägre, men inte lika mycket. En nordman har mer pengar över varje månad.

Gör som jag och tusentals andra svenskar, bo i Sverige och jobba i Norge. Svenska priser och norsk lön, då har man råd att köpa det man vill ha.

I övrigt så finns det ingen anledning att flytta till Sverige. Allting är lika bra eller bättre i Norge.

Dessutom är det ofta mycket svårt att få jobb i Sverige, vi har mycket hög arbetslöshet här. Det kommer nog att bli bättre nu, men lika bra som i Norge kommer det aldrig att bli.
stecka

Post by stecka »

Men bilmekaniker är det ju brist på i sverige så jobb finns. Meen som sagt de är nog jämt upp med norsk lön å utgifter å å tvärt om.
C0bra

Post by C0bra »

Høres mest fristende ut å gjøre som Huggorm, bo i sverige og jobbe i norge..

Takker for svar her, å dere må bare komme med flere innspill :)
Post Reply