Jag skulle vilja att någon förklarar skillnaden mellan en router och en switch för mig. Eller iaf fyller i luckorna.
Om jag förstått rätt så funkar en switch egentligen bara som en sammanbindningspunkt mellan olika nätverksanslutna apparater medens en router innehåller en switch men även DHCP server mm för att på olika sätt även kunna ansluta mot en ISP beroende på vilken anslutningstyp ISP:n kräver. Har jag förstått detta rätt då?
Det som egentligen är frågan är hur jag skall bygga mitt nätverk. Jag har idag två datorer en NAS en TV med DLNA och musikutrustning som kopplar upp sig mot internet. Jag har även nätverksutag i alla rum i huset men har bara en 10/100Mbit 4 ports router. Min fråga till er som kan mer om detta är. Skulle jag kunna koppla ihop alla mina apparater med en 10/100/1000Mbit switch för snabbt nätverk i huset och sedan koppla även routern till switchen som bara då kommer ta hand om internetanslutningen mot switchen? Behöver inte mer än 100Mbit mot internet ändå då jag i dagsläget endast har möjlighet till ADSL.
/Martin
Skillnad mellan router och switch?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Nisse Järnet
-
Nisse Järnet wrote:Ja, kopplar du en router mellan switchen och ditt adsl modem kommer alla prylar få ip från routern.
sen kan du även avancera om någon av prylarna (säg att du har en iptv box exempelvis) måste ha "original" ip adressen, då kan du köra via DMZ på routern vilket gör om just den porten till en switch..
fördelen mellan att köra switch och router kan väl egentligen sägas ganska fort vara att du kan köra en massivare brandvägg i en router i och med at den konverterar om adresserna och med detta kan den köra en hårdare kryptering! men om du kör en swittch så måste det vara en hårdvaru brandvägg som är konfigurerbar ALTERNATIVT en cisco router/switch men dessa kostar ju även därefter och är inte direkt ett ekonomiskt alternativ för en svensson då man måste även ha kuskap inom IOS vilket egentligen inte är så hemskt avancerat men krtäver lite labb tid för att fungera perfekt
mvh
alla barnen gillar att åka polisbil, men det försvinner med åren.