Page 1 of 22

FoX 318is Turbo 612whp [Uppdate 25/8]

Posted: 08 Oct 2006, 21:09
by FoX
FoX Vassa 4:an

För att göra en lång historia kort…det hela börja med ett avstannat m20 turbo bygge. Då min kompis Bonje höll på med turbo-konverteringa sin m3e30. Han kom på tanken att bygga en roligare bruksbil. Den befintliga bruksbilen en e30 318is hade en fin motor, en modern motor med hydrauliska lyftare, olje-kylda kolvar etc. Då han hade en ny och en beg. kkk24 från Volvo s60r liggandes.

Den begagnade var till salu, i samband med det kom tankarna att turbo konvertera tillbaka. Jag blev osäker, anledningen till att 325ix turbo inte blev av, var att jag kände att jag inte hade kunskapen att bygga klart den. Bonje kom med förslaget att jag kunde kopiera hans bygge. En bra ide, då fick jag ett bollplank med alla frågor/problem jag stöter på.

Den begagnade kkk24 inhandlades och 318is turbo var på g, en röd 318is-91 utan taklucka inhandlades. Bilen hade powerflex bussningar och var sänkt.

Här kan man säga att det hela spåra ur.
Bonje fick veta att turbon bara har 270 graders lager och pallar inte mer än 1 bars ladd, i samma veva hade han kommit över en begagnad men ny precision sc6169e turbo billigt. Jag ville inte vara sämre så det var bara att hänga på, ny turbo samtidigt som Nira i3+ inhandlades. Separata spjäll från s50 införskaffade Bonje, och jag lika så. Bonje börja bygga plenum, jag lyckades övertyga honom att bygga ett åt mig med. 318is karossen hade lite rost osv, då stötte jag på en rostfri 320is kaross.. bara att läta på lädret.

Här kan man säga att det hela spåra ur igen
Tiden går delar inhandlas, tills en Johan Kihl ringer och undrar om inte jag ville åka fortare än Bonje :shock: … joo? Ett stycket Kihltech m42 inhandlas…

Setup
Motor: m42b18 16v
Block: Borr 84,5mm, Block deckat 1,65mm
Topp: Portat av Kihltech, styrningarna delvis borttagna. Avgasventilerna har fått en till radie slipad på tallriken.
Topp packning: Original urfräst toppackning.
Kammar: ~300 grader och 11,8/11,6mm lyft
Ventilfjädrar: Special dubbla ventilfjädrar med schims brickor i 5mm stål under, ca 50kg inspänt tryck och 100kg vid max lyft.
Kolvar: Wiseco kolvar till Honda b16a, 21mm kolvbult
Stakar: Arrow Precision 140mm vevstakar.
Spjällhus: Separata spjällhus från S50B30
Vevaxel: Org (smidd)
Turbo: Precision PT67A turbo, p-trim, 0,68 avgashus.
Grenrör: PPF med pullsplitt, kemförnicklat som de för övrigt gärna vill bygga fler av =)
Wg: Hks kopia 60mm
Sprut: Nira i3+
Plenum: Bonje made
Spridare: Bosch "GAS" 1600cc spridare
Fuelrail: 4-cyl volvo, modifierad med AN kopplingar.
Bränsle tryckregulator: Aeromotive tryckregulator, något upp borrad.
Kylare: m5 e34
Ic: 650x440x75
Avgassystem: 3” Rostfritt
Växellåda: ZF från e36 328/m3
Svänghjul & koppling: Lättat m20 svänghjul, Sach 618 tryckplatta tillsammans med 4 pucks sinter
Kardan: Volvo 360 Modifierad för Bmw
Bakvagn: PPF skottsäker bakvagn = Diffbroms från Bmw 535 E28 med 3,07:1 utväxling. Powerflex bussningar, Justerbar camber och toe in. Nuke perfomance drivaxlar tillsammans 5-serie medbingare och knutar.
Utvändigt: m-tech2

Image Image Image Image Image Image

Var är turbon?... på renovering.

Posted: 08 Oct 2006, 21:12
by Chrille
Mums, det här kommer bli mysigt..

Posted: 08 Oct 2006, 23:01
by peppe
Brutal 4-banger!

Posted: 09 Oct 2006, 16:16
by wuffee
jävligt nice alltså!

Posted: 09 Oct 2006, 18:26
by M_power86
Håller med peppe :D brutaaaalt. ska bli roligt att se den på gatan nästa säsong! lycka till!

Posted: 09 Oct 2006, 18:27
by Tjorven
Coolt! :twisted: Hur långt gånget är bygget?

Posted: 09 Oct 2006, 19:18
by FoX
motorn ser ut som på bilden...samma sak med bilen. jag väntar på en 2 pelar lyft till verkstan.

Får lite grejer från ppf när min andra topp är klar :shock:
Sen är det andra plenumet klart(sitter på bonje bil just nu) ska modifiera om fästet på de separata spjällen då det inte passar med bultdelningen från toppen.

lite tryckrör ska tillverkas, samt avgassystem annars så tror jag att jag har alla gerjer.(till motorn)

Vilket chassi jag ska ha är jag inte säker på men det lutar åt Coilovers, powerflex samt vättre Krängningshämmar. För att få stopp på skiten blir det väll big brake kit.. Men det är ju det att det kostar, bara det ovan nämda är ju 20-30k :cry:

Posted: 09 Oct 2006, 19:58
by Erki87
ööhhn öhhn. får man provköra denna skapelse sen eller?

putsbög.

=) love ya

Posted: 10 Oct 2006, 15:42
by ossie
Erki87 wrote:ööhhn öhhn. får man provköra denna skapelse sen eller?

putsbög.

=) love ya
Jag har redan testat den..

Posted: 26 Oct 2006, 19:44
by FoX
1 burk coting (black satin)
4m avgasbandage
inhandlat

vet inte om det är overkill med både cotating och avgasbandage, men det kan ju inte bli sämmre alla fall. :lol: :wink:

Posted: 26 Oct 2006, 22:09
by Bmwandreas
FoX wrote:1 burk coting (black satin)
4m avgasbandage
inhandlat

vet inte om det är overkill med både cotating och avgasbandage, men det kan ju inte bli sämmre alla fall. :lol: :wink:
Nej så kör jag.. blir fint det.

Posted: 10 Nov 2006, 12:51
by FoX
bort med mtech 2 vinge och på med mtech 1 "vinge".

Image
Image

Posted: 12 Dec 2006, 23:34
by FoX
"ny" sexig mtech 1 ratt inhandlad, fick med org förpackning. :shock:

Image

jag tycker inte om mtech 2 ratten alls, när jag rattar mycket så tutar jag då och då. Tack vare dessa jävla 3 tutknappar. Mtech 1 ratten är mycket bättre.

Posted: 13 Dec 2006, 02:46
by Flaxis
FoX wrote:1 burk coting (black satin)
4m avgasbandage
inhandlat

vet inte om det är overkill med både cotating och avgasbandage, men det kan ju inte bli sämmre alla fall. :lol: :wink:
coatingen, vart köper man sådan?
Tack på förhand//Flaxis

Posted: 13 Dec 2006, 10:32
by Bäckis
Flaxis wrote:
FoX wrote:1 burk coting (black satin)
4m avgasbandage
inhandlat

vet inte om det är overkill med både cotating och avgasbandage, men det kan ju inte bli sämmre alla fall. :lol: :wink:
coatingen, vart köper man sådan?
Tack på förhand//Flaxis
Weird. Tyvärr är det så dyrt att det inte lönar sig att göra själv, och man msåte även ha en ugn stor nog att få in det man applicerar på hängande.

Vi håller på och ska köpa in all utrustning för coating så det kommer bli billigare att få coatat i Sverige snart.

Posted: 13 Dec 2006, 16:44
by Bonje
Nu kommer jag inte i håg var det står på coatingen när man köper den.. Måste den hettas upp för att härda?

Borde ju gå lika bra att härda coatingen genom att låta motorn puttra på tomgång ett tag. :?

Posted: 13 Dec 2006, 16:57
by Ximon
Bonje wrote:Nu kommer jag inte i håg var det står på coatingen när man köper den.. Måste den hettas upp för att härda?

Borde ju gå lika bra att härda coatingen genom att låta motorn puttra på tomgång ett tag. :?
Den skall härdas i typ 400 grader, men går som du säger härda på plats. Problemet då blir att inte vara så klumpig då man lyfter ner/monterar grejerna i bilen eftersom det inte blir bra om man stöter i det allt för mycket.