Bakvagnsbrygga e34

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Awpelqvist

Bakvagnsbrygga e34

Post by Awpelqvist »

nu kommer en kanske korkad fråga! men jag måste byta bussningar på min e34. det som vore enklast vore att byta bussningar på den bryggan jag har som ligger löst och sedan montera in den i bilen...

frågan är hur mycket är det att ta lös för att få ner själva bryggan bara? antar att jag måste ner med kardan, diff och bärarmarna?

ska pressa i polyuretan silentblock och måste också slipa ner "kanten" som är i bryggan.

har aldrig gjort detta därför frågar jag! kanske är lättare att byta på plats?
alla barnen gillar att åka polisbil, men det försvinner med åren.
RickardP

Post by RickardP »

Jag vet inte vad som är enklast, men när jag bytte dom stora bussningarna i min e34 turbo så ryckte jag ner hela bakvagnen (lossa följande: Kardan vid växellåda, stödlager, bromsrör, handbroms vajer, abs givare, stötdämpare, bakvagns upphängningen.)

Ta ner den på domkraften , dra ut åt sidan byt bussningar och plocka upp igen. Inga större problem på min då inget var fastrostat.
Bromsrör och stötdämparna har jag varit med om kan sitta så ut a helvete om man har otur med rost..
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
Awpelqvist

Post by Awpelqvist »

RickardP wrote:Jag vet inte vad som är enklast, men när jag bytte dom stora bussningarna i min e34 turbo så ryckte jag ner hela bakvagnen (lossa följande: Kardan vid växellåda, stödlager, bromsrör, handbroms vajer, abs givare, stötdämpare, bakvagns upphängningen.)

Ta ner den på domkraften , dra ut åt sidan byt bussningar och plocka upp igen. Inga större problem på min då inget var fastrostat.
Bromsrör och stötdämparna har jag varit med om kan sitta så ut a helvete om man har otur med rost..
problemet som egentligen är, är att mina bromsrör lossar jag gärna inte igen då jag har en liten fjuttig 518 med trummor och det var ett helvete att lufta dem då nipplarna e döda! tänkte om det gick att mecka ner bryggan bara, annars byter jag det på plats! måste bara slipa ur kanten å sen hoppas att de går att pressa i igen!
jason

Post by jason »

Byt dom på plats, det är ganska smidigt faktiskt. Ta bort baksätet, släpp stötdämparna och lossa på muttrarna i silentblocken, sen slår man bara upp bultarna i kupén. Då faller den ner tillräckligt. Jag gjorde en avdragare när jag bytte mina det underlättade jävligt mycket.
jeenz

Post by jeenz »

jason wrote:Byt dom på plats, det är ganska smidigt faktiskt. Ta bort baksätet, släpp stötdämparna och lossa på muttrarna i silentblocken, sen slår man bara upp bultarna i kupén. Då faller den ner tillräckligt. Jag gjorde en avdragare när jag bytte mina det underlättade jävligt mycket.
Kunde inte beskrivet det bättre själv ;)
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
jeenz

Post by jeenz »

jason wrote:Byt dom på plats, det är ganska smidigt faktiskt. Ta bort baksätet, släpp stötdämparna och lossa på muttrarna i silentblocken, sen slår man bara upp bultarna i kupén. Då faller den ner tillräckligt. Jag gjorde en avdragare när jag bytte mina det underlättade jävligt mycket.
Kunde inte beskrivet det bättre själv ;)
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter_1982

Post by Peter_1982 »

Gjorde denna operation på plats för nåt år sedan.
Lossa som sagt de stora skruvarna som håller silentblocken så man kan röra bryggan lite upp och ner.
Sen tog jag lagom stora bitar och pillade mellan karossen och silentblocket. Sen hissade jag i bakvagnsbalken så typ all vikt låg på distanserna jag lagt dit och försökte trycka ur slentblocket. Lite värme på det med blåslampan så gummit blev lite mjukt så gled bussningarna ut med enkelhet.

Kan vara ett alternativt om du inte har tillgång till en lämplig avdragare.

mvh
Franzén

Post by Franzén »

Exakt så gör man om man bara skall byta silentbussningarna.

Är man förstagångsamatör tar det inte mer än ett par timmar så är man hemma sen.
Grr!
0706-419608
Awpelqvist

Post by Awpelqvist »

Franzén wrote:
Exakt så gör man om man bara skall byta silentbussningarna.

Är man förstagångsamatör tar det inte mer än ett par timmar så är man hemma sen.
ja du vet ju vilka bussningar det handlar om :D ska kitta om i veckan! hoppas på en tajtare bakvagn!
Post Reply