Nu höjs bensinpriset igen

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Svintoleffe

Nu höjs bensinpriset igen

Post by Svintoleffe »

Ja vad säger man. Vi svenskar är åt helvete för dum snälla.

Prat vid matbordet det är vad vi duger till.

men kommer nog inte dröja länge innan alla ser effekterna av detta med mer stulen bensin o disel.
Santa Fe

www.Skogenracing.com

Mvh Leif
Strandholm

Post by Strandholm »

Svårt att göra nått åt saken när oljan blivit 20% dyrare på en månad.

http://www.livecharts.co.uk/LongTerm/brent_crude_oil_chart.php
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
immy

Post by immy »

Bensin har ganska precis följt inflationen senaste 20 åren. Så de är inte nå ovanligt högt
Wiic

Post by Wiic »

Det är helt sjukt! Har läst någonstanstans att 75% av bensinpriset är skatt..
O det roliga är ju att vi inte kommer köra mindre oavsett vad bensinpriset är och naturligtvis vet ju de om det..
Det kan reta ihjäl mig, ett jävla piss vi lever i egentligen.
(Bara vad jag tycker)
E30 M50.
FekZen

Post by FekZen »

Enda tillfället oljan varit dyrare än nu är 2008 och då han samhället kollapsa innan man han se några effekter av den dyra oljan.

Blir spännande att se vad det kommer leda till den här gången. I höstas var oljepriset på Brent nere i 70 $/fat som lägst och har under veckan varit över 116 $/fat vid flera tillfällen.
Ligger såklart en aning högre nu i och med oroligheterna i afrika, men så länge konjunkturen återhämtar sig i världen kommer oljepriset successivt att fortsätta stiga.

Så det förvånar mig inte det minsta att bensinen går över 14. Det är inte omöjligt att den går över 20 om inte allt för många år.

Mvh//
A.Fekzen
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
HenrikF

Post by HenrikF »

Bara att anpassa sig ju:)
Intressant att de bara är vi som har det bra sällt som gnäller. Folk som inte har råd med bilar har inte heller dessa problem, då dom anpassat sin vardag efter att klara sig utan bil.
/Henrik
Thörn

Post by Thörn »

spelar inge roll, tankar alltid ändå bara för en hundring :wink:
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Rikard B

Post by Rikard B »

soppan kommer aldrig komma upp i sitt rätta värde endå ;)
Rikard Brodén
072-242 85 00
bmw 525 mpaket 03 såld
328 touring låg :) såld
e30 83 323a busbil såld
e21 låg :)såld
e34 m5
e28 m535 turbo
e30 M3
E9 -71
Svintoleffe

Post by Svintoleffe »

Tyvär kommer det o leda till mer stulen bensin o disel i framtiden, men så långt tänker inte våra kära politikeri detta land.

Samnt att ju dyrare det blir så stiger ju allt, fler bolag kommer o gå i kk för dom har inte råd me mera.

Denna följetong komme inte o bli bra i slut ändan.
Santa Fe

www.Skogenracing.com

Mvh Leif
baumgardt

Post by baumgardt »

har för mig soppan kostar runt 5-6 spänn utan skatt och sånt!

men men vad gör man? :roll: sverige ska ju vara ett miljöduktigt land och allt så. sen åker ju oljepriset bergochdalbana ibland så. men det skulle ju inte skada om den var nån krona billigare!
Pimplaren

Post by Pimplaren »

Urkukade soppapriser =/ hade varit fint om den kostade 9.50 som när man åkte moppe! 8)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
nicke.t

Post by nicke.t »

när ja åkte moppe kosta soppan ca 4 spänn. :lol:
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
FekZen

Post by FekZen »

nicke.t wrote:när ja åkte moppe kosta soppan ca 4 spänn. :lol:

Men då kostade också en 75.- pizza 25 kr och en 65.- Mcd meny 39.-.. iof har matpriserna skenat något sjukt även dem och jag tror det blir värre och värre, framförallt lär det bli skillnad de närmaste åren nu när ekonomin börjar gå igång i de flesta delar av världen.

Nu går det ju knappt äta en vanlig lunch i stockholm för under 80.- helt sjukt... Iof är väl svenska matpriser bland dem högsta i världen, trot knappt jag vart någonstans där det är dyrare. Kanske är zürich, london hyffsat nära svenska priser men är fan billigare käk i tex dubai och monaco.

I dubai kostar soppan, om jag minns rätt nu, typ 2 kr / liter. :) iof lite andra skatter där och lite närmare till oljan.

Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
nicke.t

Post by nicke.t »

en tunnbrödsrulle som va favorit då kosta ca 12 spänn har ja för mej. ja mat priserna oroar mej mer än soppapriset faktiskt.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
FekZen

Post by FekZen »

nicke.t wrote:en tunnbrödsrulle som va favorit då kosta ca 12 spänn har ja för mej. ja mat priserna oroar mej mer än soppapriset faktiskt.

Japp samma här, och det värsta är i dem länderna där det är tuffare. De skiter i om det är dyrt med soppa eller inte. Priset på råvaror bortsätt från oljan kan få förödande konsekvenser för många.

Blir väldigt intressant att följa vad som händer nu. Framförallt även i närtid vad som händer i mellanöstern. Vore ju tex intressant om det skulle komma fram riktiga fakta om hur stora oljereserver opec har tex. För deras siffror är det ju ingen som trott på dem senaste åren :)
Brentoljepriset han upp i nästan 150 $/fat innan finanskrisen så är inte långt kvar nu. Men kan ju bli en liten dipp om det lugnar sig lite i mellanöstern. Jag tror att priser under 100 $/fat är ett minne blott ett bra tag framöver, trots att både Opec och BOA säger att den ska ner mot 90..

Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
JG

Post by JG »

sverige är väll fortfarande ett av dom billigaste länderna i europa som man kan tanka sin bil i?
överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag - 0707-354114
Strandholm

Post by Strandholm »

400meter till pizzerian
0 gradigt ute

Tar bilen som väger 3ton och har en motor på 6liter.

slutsats:
Fortfarande inte för dyrt med bränsle.´

gissar dock på att vi kommer att få se en hög med konkurser inom åkeribranschen framöver med sjunkande marginaler och ökad konkurans ifrån utländska åkare.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Post Reply