Page 1 of 2

M5 Turbo, vågar man?

Posted: 06 Oct 2006, 20:11
by Frenzy
En Alpina B10 Biturbo är ju alldeles för dyr. Jag har sett annonser där det påstås att de är trimmade till 450 hk. Det vill jag också ha!
Hmm, turbokonvertering kanske?
Jag har en M5-3,8. Vad behövs, och är det möjligt att bygga på den motorn? Olyckskorpar i min närhet säger att 3,8an är jättevek. Skottsäker säger jag!

Turbo med wastegate, dumpventil, & intercooler begriper jag att jag behöver.
Hur är det med plenumkammaren, håller den för 0,5 bar övertryck?
Räcker original soppapump och sprut?
Funkar dubbla toppackningar med plåt mellan?
Behövs ställbara kamdrev, eller går de att göra om?

Någon som vet?

Jag ska inte ha någon "racebil" utan en rolig landsvägsbil.

Posted: 06 Oct 2006, 21:40
by Zwofurti
Det finns ju mlspackning till s38!!

annars kan du garanterat ladda 0.5 på en i övrigt standard motor, vilket bör ge närmare 450-500 hk!

Posted: 06 Oct 2006, 23:43
by robbz
s38 är skottsäker! kör hårt.

/mvh

Posted: 07 Oct 2006, 06:24
by Frenzy
Låter ju lovande..... Nu är det bara att börja svetsa lite rörkrökar, hääärligt!!!!

Posted: 07 Oct 2006, 09:34
by Bäckis
Originalkolvarna brukar gå sönder på originalmotorer som är chippade och blocken brukar spricka på 3.8, så skottsäker vet jag verkligen inte i standard utförande.

Re: M5 Turbo, vågar man?

Posted: 07 Oct 2006, 18:15
by bumper
Frenzy wrote:En Alpina B10 Biturbo är ju alldeles för dyr. Jag har sett annonser där det påstås att de är trimmade till 450 hk. Det vill jag också ha!


Bara att köpa en sån. :wink:

Re: M5 Turbo, vågar man?

Posted: 07 Oct 2006, 20:30
by IRONHORSE
bumper wrote:
Frenzy wrote:En Alpina B10 Biturbo är ju alldeles för dyr. Jag har sett annonser där det påstås att de är trimmade till 450 hk. Det vill jag också ha!


Bara att köpa en sån. :wink:


Petri här på forumet säljer den med 450hk har jag för mej.. Bara köpa och gasa

Posted: 07 Oct 2006, 22:46
by Overcharged
blir nog billigare i längden! lätt...

Posted: 08 Oct 2006, 20:56
by Frenzy
Ojojoj, Har spenderat helgen till att försöka reda ut hur grenrören sitter. Det är värmeskyddsplåtar till förbannelse. Och sen sitter det någon kylkanal eller liknande ivägen, för att inte tala om nåt eländigt luftrör också. Ska man lyfta toppen med grenrören monterade?

Jag kollade annonsen på Biturbon. Blev lite smått hagalen.......
Undrar om det är med sånhär baklucka, smått kaxig...
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ALPINA-B ... otohosting

Posted: 09 Oct 2006, 08:04
by Bmwandreas
Ta bort plåtarna samt vattenröret.
Grenröret ska bort före du plockar ur motorn....

Posted: 09 Oct 2006, 16:24
by robbz
Bäckis wrote:Originalkolvarna brukar gå sönder på originalmotorer som är chippade och blocken brukar spricka på 3.8, så skottsäker vet jag verkligen inte i standard utförande.


hehe menade inte i std utförande, det finns ju ingen motor som är skottsäker,
menade bara att bygger man en balanserad och smidd s38 botten, så har man en motor som ger mer mos än vad man är kapabel till att köra, vilket även gäller nästan hela bmw:s gamla sortiment, men det är ju så, s38 gör, och kommer alltid göra min säng blöt om nätterna :lol:

/mvh

Posted: 09 Oct 2006, 16:30
by Overcharged
varför brukar blocken spricka? vad gör man åt det? är nyfiken 8)

Posted: 09 Oct 2006, 16:52
by Bmwandreas
Dom flesta 3.8 block spricker, annan gjutning än M30 och 3.6 blocken.
Man monterar ett 3.6 block och borrar det...

Mvh

Posted: 09 Oct 2006, 19:38
by Zwofurti
Är det inte bättre med 3.6 block då? tjockare väggar?

Posted: 10 Oct 2006, 20:36
by banzai
VS motors dubbelturbo motor höll ju ett tag innan blocket gick sönder :P
Men när den satt i m5an verkade den hålla hur bra som helst ju :roll:

Posted: 10 Oct 2006, 21:33
by Bmwandreas
Han hade ett block som inte spruckit. Det finns men är ovanligt.
90% av alla standard M5 3.8 är spruckna, dom drar lite vatten.

Posted: 10 Oct 2006, 22:09
by M3JONAS
Nu blev jag nyfiken...
Var brukar 3,8 blocken spricka? Samma ställe som på S14, dvs runt hålen för topplocksbultarna?