M5 Turbo, vågar man?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Frenzy
Posts: 8
Joined: 06 Oct 2006, 19:39

M5 Turbo, vågar man?

Post by Frenzy »

En Alpina B10 Biturbo är ju alldeles för dyr. Jag har sett annonser där det påstås att de är trimmade till 450 hk. Det vill jag också ha!
Hmm, turbokonvertering kanske?
Jag har en M5-3,8. Vad behövs, och är det möjligt att bygga på den motorn? Olyckskorpar i min närhet säger att 3,8an är jättevek. Skottsäker säger jag!

Turbo med wastegate, dumpventil, & intercooler begriper jag att jag behöver.
Hur är det med plenumkammaren, håller den för 0,5 bar övertryck?
Räcker original soppapump och sprut?
Funkar dubbla toppackningar med plåt mellan?
Behövs ställbara kamdrev, eller går de att göra om?

Någon som vet?

Jag ska inte ha någon "racebil" utan en rolig landsvägsbil.
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Det finns ju mlspackning till s38!!

annars kan du garanterat ladda 0.5 på en i övrigt standard motor, vilket bör ge närmare 450-500 hk!
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

s38 är skottsäker! kör hårt.

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Frenzy
Posts: 8
Joined: 06 Oct 2006, 19:39

Post by Frenzy »

Låter ju lovande..... Nu är det bara att börja svetsa lite rörkrökar, hääärligt!!!!
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Originalkolvarna brukar gå sönder på originalmotorer som är chippade och blocken brukar spricka på 3.8, så skottsäker vet jag verkligen inte i standard utförande.
User avatar
bumper
Posts: 766
Joined: 20 Nov 2005, 21:07
Location: Fagersta
Contact:

Re: M5 Turbo, vågar man?

Post by bumper »

Frenzy wrote:En Alpina B10 Biturbo är ju alldeles för dyr. Jag har sett annonser där det påstås att de är trimmade till 450 hk. Det vill jag också ha!


Bara att köpa en sån. :wink:
IRONHORSE
Posts: 14
Joined: 25 Sep 2006, 17:48
Location: tyresö

Re: M5 Turbo, vågar man?

Post by IRONHORSE »

bumper wrote:
Frenzy wrote:En Alpina B10 Biturbo är ju alldeles för dyr. Jag har sett annonser där det påstås att de är trimmade till 450 hk. Det vill jag också ha!


Bara att köpa en sån. :wink:


Petri här på forumet säljer den med 450hk har jag för mej.. Bara köpa och gasa
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

blir nog billigare i längden! lätt...
Frenzy
Posts: 8
Joined: 06 Oct 2006, 19:39

Post by Frenzy »

Ojojoj, Har spenderat helgen till att försöka reda ut hur grenrören sitter. Det är värmeskyddsplåtar till förbannelse. Och sen sitter det någon kylkanal eller liknande ivägen, för att inte tala om nåt eländigt luftrör också. Ska man lyfta toppen med grenrören monterade?

Jag kollade annonsen på Biturbon. Blev lite smått hagalen.......
Undrar om det är med sånhär baklucka, smått kaxig...
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ALPINA-B ... otohosting
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ta bort plåtarna samt vattenröret.
Grenröret ska bort före du plockar ur motorn....
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Bäckis wrote:Originalkolvarna brukar gå sönder på originalmotorer som är chippade och blocken brukar spricka på 3.8, så skottsäker vet jag verkligen inte i standard utförande.


hehe menade inte i std utförande, det finns ju ingen motor som är skottsäker,
menade bara att bygger man en balanserad och smidd s38 botten, så har man en motor som ger mer mos än vad man är kapabel till att köra, vilket även gäller nästan hela bmw:s gamla sortiment, men det är ju så, s38 gör, och kommer alltid göra min säng blöt om nätterna :lol:

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

varför brukar blocken spricka? vad gör man åt det? är nyfiken 8)
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Dom flesta 3.8 block spricker, annan gjutning än M30 och 3.6 blocken.
Man monterar ett 3.6 block och borrar det...

Mvh
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Är det inte bättre med 3.6 block då? tjockare väggar?
banzai
Posts: 272
Joined: 07 May 2006, 15:27
Location: Alfta - Hälsingland

Post by banzai »

VS motors dubbelturbo motor höll ju ett tag innan blocket gick sönder :P
Men när den satt i m5an verkade den hålla hur bra som helst ju :roll:
♥ BMW - Kärlek vid första bakvagnskastet ♥
535 -87 x2 525 -92 523 -97
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Han hade ett block som inte spruckit. Det finns men är ovanligt.
90% av alla standard M5 3.8 är spruckna, dom drar lite vatten.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Nu blev jag nyfiken...
Var brukar 3,8 blocken spricka? Samma ställe som på S14, dvs runt hålen för topplocksbultarna?
Post Reply