Page 1 of 2
Ni Lackerare! Har ni Tips / bilder på era maskeringar? :)
Posted: 25 Feb 2011, 13:23
by Fredriktak
Maskering är verkligen svårt att få bra flyt i.. Att få det gå fort samtidigt som man inte fuskar så det ryker in färg och klarlack här och var, är inte det lättaste, överarbetar förmodligen maskeringen som det är nu. Men så det är som rookie antar jag.
Har ni någe tips?
Hur ser era maskeringar ut? Har ni bilder?
Jag lägger hellre en bit tejp/papper extra än att vara osäker på om det ryker in. Hur lång tid tog det för er att få ett bra flyt i maskeringen? Allt det andra går bra/fort, men maskeringen är det som är segast för mig nu. funkar helt klart, men vill ha lite nyttiga tips! Så man kan bli snabbare, för det kan jag, bara jag får lite rutin och vettiga tips. Dom ger tips på jobbet, men tänkte kolla lite andra åsikter / tips. Allt bra är nyttigt.
Posted: 26 Feb 2011, 19:48
by FugitivE
Förstår precis det du skriver, då jag inte får något riktigt flyt i maskeringen heller, vilket kan vara pain in the ass ibland.. men så är det väl när det alltid dyker upp olika bilar, och olika skador, vilket gör så att maskeringen blir lidande..
Något vi gör på jobbet är ju iallafall så att..
Hålla maskeringen snygg och fin, inte massa små duttande med tejpen överallt, vilket blir apjobbigt att maska av sen också i ugnen.
Maskera direkt för lackering.. ja alltså inte snabb maska för slipgrunden och sen maskera om på nytt.. vissa gör ju det, vissa inte.. tar ju iallafall mer tid att snabbmaska och göra om jobbet igen, vilket är ganska logiskt..
Men det är nog ganska svårt att bli riktigt snabb på att maskera, man måste ju se det lite framför sig också innan man maskar en bil hur allt ska bli.
Fast det viktigaste som jag tycker är ju att maska med rullen i handen hela tiden, dvs inte ta en tejpbit, lägga undan rullen, trycka dit tejpen med hjälp av båda händerna, sen ta upp rullen igen
är ju ganska vanligt om man inte är van att maska att det blir så, eller har problem att riva av tejpen så det tar ytterligare längre tid
detta hjälpte väl dig knappast, men det du skrev fick mig att komma på massa saker man stöter på varje dag
Posted: 26 Feb 2011, 19:50
by FugitivE
Sen att inte få påslag, av dvs klarlack på saker man har maskat in, kan vara riktigt jobbigt ibland..
Ibland tycker man att man har maskat hur bra som helst, men likförbannat kommer det lite påslag på en ruta som man får ta bort efteråt ändå
Posted: 26 Feb 2011, 21:09
by Magnaten
det där med att undvika påslag verkar vara nåt som lackerare har svårt att lyckas med enl egen erfarenhet
Posted: 26 Feb 2011, 21:12
by Strandholm
Magnaten wrote:det där med att undvika påslag verkar vara nåt som lackerare har svårt att lyckas med enl egen erfarenhet
dagens sanning.
Posted: 27 Feb 2011, 00:42
by Fredriktak
FugitivE wrote:Förstår precis det du skriver, då jag inte får något riktigt flyt i maskeringen heller, vilket kan vara pain in the ass ibland.. men så är det väl när det alltid dyker upp olika bilar, och olika skador, vilket gör så att maskeringen blir lidande..
Något vi gör på jobbet är ju iallafall så att..
Hålla maskeringen snygg och fin, inte massa små duttande med tejpen överallt, vilket blir apjobbigt att maska av sen också i ugnen.
Maskera direkt för lackering.. ja alltså inte snabb maska för slipgrunden och sen maskera om på nytt.. vissa gör ju det, vissa inte.. tar ju iallafall mer tid att snabbmaska och göra om jobbet igen, vilket är ganska logiskt..
Men det är nog ganska svårt att bli riktigt snabb på att maskera, man måste ju se det lite framför sig också innan man maskar en bil hur allt ska bli.
Fast det viktigaste som jag tycker är ju att maska med rullen i handen hela tiden, dvs inte ta en tejpbit, lägga undan rullen, trycka dit tejpen med hjälp av båda händerna, sen ta upp rullen igen
är ju ganska vanligt om man inte är van att maska att det blir så, eller har problem att riva av tejpen så det tar ytterligare längre tid
detta hjälpte väl dig knappast, men det du skrev fick mig att komma på massa saker man stöter på varje dag
Tackar
Alltid kul och höra hur andra gör, upplever det
Släpper sällan tejprullen, försöker att ha den med mig, värsta som finns är att springa och leta efter saker när man behöver det.
Posted: 27 Feb 2011, 05:59
by nicke.t
man ränsar bilen så bara chasit e kvar då spar man tape.
Posted: 27 Feb 2011, 10:07
by Sjögren Racing
FugitivE wrote:Sen att inte få påslag, av dvs klarlack på saker man har maskat in, kan vara riktigt jobbigt ibland..
Ibland tycker man att man har maskat hur bra som helst, men likförbannat kommer det lite påslag på en ruta som man får ta bort efteråt ändå
Ska man enbart köra klarlack och inte lägga bas så måste man dubbelmaskera alltså två lager maskeringspapper,för klarlacken är så aggresiv att den blöder igenom maskeringspappret.
Men lägger man bas först så händer inte det,jävligt skumt?
Posted: 27 Feb 2011, 11:47
by jimm_y
Då har kanske pappret blivit mättat av basen kanske?
Posted: 27 Feb 2011, 12:11
by FugitivE
Sjögren Racing wrote:FugitivE wrote:Sen att inte få påslag, av dvs klarlack på saker man har maskat in, kan vara riktigt jobbigt ibland..
Ibland tycker man att man har maskat hur bra som helst, men likförbannat kommer det lite påslag på en ruta som man får ta bort efteråt ändå
Ska man enbart köra klarlack och inte lägga bas så måste man dubbelmaskera alltså två lager maskeringspapper,för klarlacken är så aggresiv att den blöder igenom maskeringspappret.
Men lägger man bas först så händer inte det,jävligt skumt?
Vi täcker bilarna med maskplast, väldigt sällan maskpapper vid lackering.
Posted: 27 Feb 2011, 14:34
by Sjögren Racing
FugitivE wrote:Sjögren Racing wrote:FugitivE wrote:Sen att inte få påslag, av dvs klarlack på saker man har maskat in, kan vara riktigt jobbigt ibland..
Ibland tycker man att man har maskat hur bra som helst, men likförbannat kommer det lite påslag på en ruta som man får ta bort efteråt ändå
Ska man enbart köra klarlack och inte lägga bas så måste man dubbelmaskera alltså två lager maskeringspapper,för klarlacken är så aggresiv att den blöder igenom maskeringspappret.
Men lägger man bas först så händer inte det,jävligt skumt?
Vi täcker bilarna med maskplast, väldigt sällan maskpapper vid lackering.
Jag brukar oftast med köra med maskeringsfolie.Dock tråkigt att klarlacken inte fassnar på folien så att man får maska om ifall man behöver klarlacka om ett parti.Men annars är det skitsmidigt med folie!
Posted: 27 Feb 2011, 17:45
by Fredriktak
Verkar som många gör olika, maskering tar nog sin lilla tid att bli riktigt vass på..
Posted: 27 Feb 2011, 21:58
by stoffe
[quote="Fredriktak"]Verkar som många gör olika, maskering tar nog sin lilla tid att bli riktigt vass på..[/quote
målat bilar i ca 15 år det kommer tro mej
Posted: 04 Mar 2011, 20:16
by Fredriktak
stoffe wrote:Fredriktak wrote:Verkar som många gör olika, maskering tar nog sin lilla tid att bli riktigt vass på..[/quote
målat bilar i ca 15 år det kommer tro mej
Posted: 04 Mar 2011, 23:16
by PiLlEvAn
Magnaten wrote:det där med att undvika påslag verkar vara nåt som lackerare har svårt att lyckas med enl egen erfarenhet
kan det bero på att pb gillar kemikalier
Posted: 04 Mar 2011, 23:18
by PiLlEvAn
stoffe wrote:Fredriktak wrote:Verkar som många gör olika, maskering tar nog sin lilla tid att bli riktigt vass på..[/quote
målat bilar i ca 15 år det kommer tro mej
bara för att du kan
har hört att su ska lacka hondor gratis
Posted: 05 Mar 2011, 14:41
by Svintoleffe
Måste baar fråga en sak här som inte gällermaskeringar, men vad tjänar man i timmen som lackerrare.?