Page 1 of 2

5hp-30 / A5S 560Z driver inte på backen...

Posted: 21 Feb 2011, 21:07
by Jens92
tjenare! Var ute på sjön och körde lite med bmw'n. En bmw 540ia -93.
Spärrade automaten i växelläge 3 och körde några varv för att sen sätta den i vallen och tänkte backa därifrån. händer inte ett skit...
hade hela tiden israllydubbade däck på och det gick väl ganska tungt i kurvorna.
Så det ville sig inte bättre än att åka hem och riva ner tråget och kolla efter hur illa det var.

Hittade följande:
Image
Image
Image
Image

Nå, vad tror ni? Hur körd är jag? Hur mycket svinn räknar tillverkaren på i material? Är det bara byta lådan som gäller eller tror ni det går att renovera?

Lådan det gäller:
Image

Posted: 22 Feb 2011, 17:18
by Jens92
Har nu plockat ner ventilpaketet och hittat ytterligare kuggar. Dock är kuggarna i aluminium och ganska små?
Jag har tittat på sprängskisserna på realoem men kan inte riktigt se var de kan tänkas vara. Jag har hittat 22st men jag vet ju inte hur många som ligger innuti ventilpaketet eller så.
Är det någon här som skruvat i dessa lådor nån gång som har en aning om var det skulle kunna vara och om det isf skulle kunna gå och byta?

Bild på de funna bitarna:
Image
Den gröna biten i hörnet tycks vara en bit av en oring av okänt ursprung. Ett par av kuggarna tycks även ha blivit misshandlade innan de lagt sig uppe på ventilpaketet.

Om nu ingen här vet något om lådan var tror ni man kan få hjälp?

Posted: 22 Feb 2011, 18:09
by Pimplaren
Lättast lär vara att köpa en BEG och kasta dit, folk kastar sånna lådor efter dig om du börjar leta:)


Brukar vara plastkulorna som ger sig.. men du verkar ha generalras 8)

Posted: 22 Feb 2011, 18:37
by Krillian
Köp en annan beg. Lär finnas ett bra antal övers som du nästan kan få ta mot avhämtning...

Posted: 22 Feb 2011, 18:39
by Hansa
Köp en beg som alla andra säger! sen öppnar du upp hela lådan och kollar EXAKT vad det är som hänt och delar med dig med bilder här i tråden vad som hänt! :lol:

Posted: 22 Feb 2011, 18:46
by P.Herrdahl
Har kastat 1 sådan låda på skroten engång, så som sagt, köp en ny, det kommer inte tära på din plånbok.

Posted: 22 Feb 2011, 19:55
by Jens92
Ok, tack för svaren.
Om de nu är så billiga som ni säger så känns det som ända vettiga alternativet är en begagnad.
Och att öppna lådan bara för att kolla vad som hänt... Det låter som något jag skulle kunna göra :D Nyfiken som man är :lol:
Blir till att lägga ut några köpes annonser då :)

Posted: 22 Feb 2011, 19:56
by Wiic
Är det M60 som sitter i dessa bilarna? Vet en polare som har en låda som har suttit på en M60 över, kan höra med honom om du vill om det är en likadan? :)

Posted: 22 Feb 2011, 20:21
by Jens92
Det stämmer bra att det är m60 motorn som sitter i den. Du får jättegärna höra med din polare vad han vill ha för lådan med frakt :)

Posted: 22 Feb 2011, 20:25
by nicke.t
undra hur backen kunde bli rensad bara sådär?

Posted: 22 Feb 2011, 20:37
by Jens92
Jadu, jag är inte säker men jag kanske tryckte lite för hårt på gasen med backen i och utan att märka det rensade drevet.
Eller så vart det något fel på ventilpaketet så även backen fick olja under körningen så att den jobbade åt båda håll och på så vis rasade backen som var den svagaste länken?
Det kanske syns om man river isär ventilpaketet och kollar sen var de där plastkulorna har farit :)

Posted: 22 Feb 2011, 22:28
by Evinrude
5hp30 har den fina konstruktionsmissen att den blir skrot om man fullgasar med backen i.
Det är en backventil har jag för mig som är underdimensionerad så att man antingen bränner lamellerna för backen eller får generalras på drevet som ovanstående. :)

Posted: 22 Feb 2011, 23:24
by Jens92
Ok, av det jag läst på autopower så fick jag för mig att det var ventilpaketet som var det första att ge med sig och spricka, men det har jag nu motbevisat :D

Posted: 22 Feb 2011, 23:40
by Evinrude
Vad som ryker beror lite på antar jag, men det ska tydligen bli ett jävla övertryck i lådan så allt är väl möjligt... ;)

Posted: 23 Feb 2011, 20:40
by bmw e30
Försök hitta en låda som är tillverkad -95 eller senare. Dom ska vara lite uppdaterade med bland annat kralligare backventil.

Posted: 23 Feb 2011, 20:49
by Jens92
Ok, det ska jag ha i åtanke vid eventuellt köp. tack! :)

Re:

Posted: 28 Jun 2011, 21:10
by Jens92
Uppar denna tråd då det hänt en del :)
Hansa wrote:Köp en beg som alla andra säger! sen öppnar du upp hela lådan och kollar EXAKT vad det är som hänt och delar med dig med bilder här i tråden vad som hänt! :lol:
Om någon tycker det är intressant så har jag nu demonterat hela lådan ner i småbitar (bara för jag kan 8) ). Jag har lokaliserat felet och är nu ganska säker på vad som hänt.
Hansa wrote:Det är en backventil har jag för mig som är underdimensionerad så att man antingen bränner lamellerna för backen eller får generalras på drevet som ovanstående. :)
Jag kan säga så mycker som att det inte är något "drev" man rensar. Det är en låsring som ligger och trycker ut mot kanterna på en trumma där lamellerna ligger.
När växeln då ska gå i ska låsringen hålla emot och det bli tryck på lamellerna. Trycket blir dock för högt och låsringen mosar kanten på trumman den sitter i :)
Enkelt va?

--------------------------------------------

Jag har i alla fall demonterat och noga dokumenterat hur jag gått till väga och vad man måste göra för att riva och i vilken ordning.
Har totalt 74bilder. Massor med pixlar och grejer :D