5hp-30 / A5S 560Z driver inte på backen...
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
5hp-30 / A5S 560Z driver inte på backen...
tjenare! Var ute på sjön och körde lite med bmw'n. En bmw 540ia -93.
Spärrade automaten i växelläge 3 och körde några varv för att sen sätta den i vallen och tänkte backa därifrån. händer inte ett skit...
hade hela tiden israllydubbade däck på och det gick väl ganska tungt i kurvorna.
Så det ville sig inte bättre än att åka hem och riva ner tråget och kolla efter hur illa det var.
Hittade följande:
Nå, vad tror ni? Hur körd är jag? Hur mycket svinn räknar tillverkaren på i material? Är det bara byta lådan som gäller eller tror ni det går att renovera?
Lådan det gäller:
Spärrade automaten i växelläge 3 och körde några varv för att sen sätta den i vallen och tänkte backa därifrån. händer inte ett skit...
hade hela tiden israllydubbade däck på och det gick väl ganska tungt i kurvorna.
Så det ville sig inte bättre än att åka hem och riva ner tråget och kolla efter hur illa det var.
Hittade följande:
Nå, vad tror ni? Hur körd är jag? Hur mycket svinn räknar tillverkaren på i material? Är det bara byta lådan som gäller eller tror ni det går att renovera?
Lådan det gäller:
Har nu plockat ner ventilpaketet och hittat ytterligare kuggar. Dock är kuggarna i aluminium och ganska små?
Jag har tittat på sprängskisserna på realoem men kan inte riktigt se var de kan tänkas vara. Jag har hittat 22st men jag vet ju inte hur många som ligger innuti ventilpaketet eller så.
Är det någon här som skruvat i dessa lådor nån gång som har en aning om var det skulle kunna vara och om det isf skulle kunna gå och byta?
Bild på de funna bitarna:
Den gröna biten i hörnet tycks vara en bit av en oring av okänt ursprung. Ett par av kuggarna tycks även ha blivit misshandlade innan de lagt sig uppe på ventilpaketet.
Om nu ingen här vet något om lådan var tror ni man kan få hjälp?
Jag har tittat på sprängskisserna på realoem men kan inte riktigt se var de kan tänkas vara. Jag har hittat 22st men jag vet ju inte hur många som ligger innuti ventilpaketet eller så.
Är det någon här som skruvat i dessa lådor nån gång som har en aning om var det skulle kunna vara och om det isf skulle kunna gå och byta?
Bild på de funna bitarna:
Den gröna biten i hörnet tycks vara en bit av en oring av okänt ursprung. Ett par av kuggarna tycks även ha blivit misshandlade innan de lagt sig uppe på ventilpaketet.
Om nu ingen här vet något om lådan var tror ni man kan få hjälp?
Lättast lär vara att köpa en BEG och kasta dit, folk kastar sånna lådor efter dig om du börjar leta:)
Brukar vara plastkulorna som ger sig.. men du verkar ha generalras
Brukar vara plastkulorna som ger sig.. men du verkar ha generalras
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
Jadu, jag är inte säker men jag kanske tryckte lite för hårt på gasen med backen i och utan att märka det rensade drevet.
Eller så vart det något fel på ventilpaketet så även backen fick olja under körningen så att den jobbade åt båda håll och på så vis rasade backen som var den svagaste länken?
Det kanske syns om man river isär ventilpaketet och kollar sen var de där plastkulorna har farit
Eller så vart det något fel på ventilpaketet så även backen fick olja under körningen så att den jobbade åt båda håll och på så vis rasade backen som var den svagaste länken?
Det kanske syns om man river isär ventilpaketet och kollar sen var de där plastkulorna har farit
Re:
Uppar denna tråd då det hänt en del
Om någon tycker det är intressant så har jag nu demonterat hela lådan ner i småbitar (bara för jag kan ). Jag har lokaliserat felet och är nu ganska säker på vad som hänt.
Jag kan säga så mycker som att det inte är något "drev" man rensar. Det är en låsring som ligger och trycker ut mot kanterna på en trumma där lamellerna ligger.
När växeln då ska gå i ska låsringen hålla emot och det bli tryck på lamellerna. Trycket blir dock för högt och låsringen mosar kanten på trumman den sitter i
Enkelt va?
--------------------------------------------
Jag har i alla fall demonterat och noga dokumenterat hur jag gått till väga och vad man måste göra för att riva och i vilken ordning.
Har totalt 74bilder. Massor med pixlar och grejer
Hansa wrote:Köp en beg som alla andra säger! sen öppnar du upp hela lådan och kollar EXAKT vad det är som hänt och delar med dig med bilder här i tråden vad som hänt!
Om någon tycker det är intressant så har jag nu demonterat hela lådan ner i småbitar (bara för jag kan ). Jag har lokaliserat felet och är nu ganska säker på vad som hänt.
Hansa wrote:Det är en backventil har jag för mig som är underdimensionerad så att man antingen bränner lamellerna för backen eller får generalras på drevet som ovanstående.
Jag kan säga så mycker som att det inte är något "drev" man rensar. Det är en låsring som ligger och trycker ut mot kanterna på en trumma där lamellerna ligger.
När växeln då ska gå i ska låsringen hålla emot och det bli tryck på lamellerna. Trycket blir dock för högt och låsringen mosar kanten på trumman den sitter i
Enkelt va?
--------------------------------------------
Jag har i alla fall demonterat och noga dokumenterat hur jag gått till väga och vad man måste göra för att riva och i vilken ordning.
Har totalt 74bilder. Massor med pixlar och grejer