5hp-30 / A5S 560Z driver inte på backen...

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

5hp-30 / A5S 560Z driver inte på backen...

Post by Jens92 »

tjenare! Var ute på sjön och körde lite med bmw'n. En bmw 540ia -93.
Spärrade automaten i växelläge 3 och körde några varv för att sen sätta den i vallen och tänkte backa därifrån. händer inte ett skit...
hade hela tiden israllydubbade däck på och det gick väl ganska tungt i kurvorna.
Så det ville sig inte bättre än att åka hem och riva ner tråget och kolla efter hur illa det var.

Hittade följande:
Image
Image
Image
Image

Nå, vad tror ni? Hur körd är jag? Hur mycket svinn räknar tillverkaren på i material? Är det bara byta lådan som gäller eller tror ni det går att renovera?

Lådan det gäller:
Image
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Post by Jens92 »

Har nu plockat ner ventilpaketet och hittat ytterligare kuggar. Dock är kuggarna i aluminium och ganska små?
Jag har tittat på sprängskisserna på realoem men kan inte riktigt se var de kan tänkas vara. Jag har hittat 22st men jag vet ju inte hur många som ligger innuti ventilpaketet eller så.
Är det någon här som skruvat i dessa lådor nån gång som har en aning om var det skulle kunna vara och om det isf skulle kunna gå och byta?

Bild på de funna bitarna:
Image
Den gröna biten i hörnet tycks vara en bit av en oring av okänt ursprung. Ett par av kuggarna tycks även ha blivit misshandlade innan de lagt sig uppe på ventilpaketet.

Om nu ingen här vet något om lådan var tror ni man kan få hjälp?
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Lättast lär vara att köpa en BEG och kasta dit, folk kastar sånna lådor efter dig om du börjar leta:)


Brukar vara plastkulorna som ger sig.. men du verkar ha generalras 8)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

Köp en annan beg. Lär finnas ett bra antal övers som du nästan kan få ta mot avhämtning...
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Post by Hansa »

Köp en beg som alla andra säger! sen öppnar du upp hela lådan och kollar EXAKT vad det är som hänt och delar med dig med bilder här i tråden vad som hänt! :lol:
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Har kastat 1 sådan låda på skroten engång, så som sagt, köp en ny, det kommer inte tära på din plånbok.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Post by Jens92 »

Ok, tack för svaren.
Om de nu är så billiga som ni säger så känns det som ända vettiga alternativet är en begagnad.
Och att öppna lådan bara för att kolla vad som hänt... Det låter som något jag skulle kunna göra :D Nyfiken som man är :lol:
Blir till att lägga ut några köpes annonser då :)
User avatar
Wiic
Posts: 769
Joined: 31 Oct 2008, 00:40
Location: Ronneby

Post by Wiic »

Är det M60 som sitter i dessa bilarna? Vet en polare som har en låda som har suttit på en M60 över, kan höra med honom om du vill om det är en likadan? :)
E30 M50.
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Post by Jens92 »

Det stämmer bra att det är m60 motorn som sitter i den. Du får jättegärna höra med din polare vad han vill ha för lådan med frakt :)
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

undra hur backen kunde bli rensad bara sådär?
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Post by Jens92 »

Jadu, jag är inte säker men jag kanske tryckte lite för hårt på gasen med backen i och utan att märka det rensade drevet.
Eller så vart det något fel på ventilpaketet så även backen fick olja under körningen så att den jobbade åt båda håll och på så vis rasade backen som var den svagaste länken?
Det kanske syns om man river isär ventilpaketet och kollar sen var de där plastkulorna har farit :)
User avatar
Evinrude
Posts: 756
Joined: 08 Aug 2010, 22:00
Location: Sundsvall

Post by Evinrude »

5hp30 har den fina konstruktionsmissen att den blir skrot om man fullgasar med backen i.
Det är en backventil har jag för mig som är underdimensionerad så att man antingen bränner lamellerna för backen eller får generalras på drevet som ovanstående. :)
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Post by Jens92 »

Ok, av det jag läst på autopower så fick jag för mig att det var ventilpaketet som var det första att ge med sig och spricka, men det har jag nu motbevisat :D
User avatar
Evinrude
Posts: 756
Joined: 08 Aug 2010, 22:00
Location: Sundsvall

Post by Evinrude »

Vad som ryker beror lite på antar jag, men det ska tydligen bli ett jävla övertryck i lådan så allt är väl möjligt... ;)
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
bmw e30
Posts: 70
Joined: 01 Nov 2007, 20:03
Location: Norrköping

Post by bmw e30 »

Försök hitta en låda som är tillverkad -95 eller senare. Dom ska vara lite uppdaterade med bland annat kralligare backventil.
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Post by Jens92 »

Ok, det ska jag ha i åtanke vid eventuellt köp. tack! :)
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Re:

Post by Jens92 »

Uppar denna tråd då det hänt en del :)

Hansa wrote:Köp en beg som alla andra säger! sen öppnar du upp hela lådan och kollar EXAKT vad det är som hänt och delar med dig med bilder här i tråden vad som hänt! :lol:


Om någon tycker det är intressant så har jag nu demonterat hela lådan ner i småbitar (bara för jag kan 8) ). Jag har lokaliserat felet och är nu ganska säker på vad som hänt.

Hansa wrote:Det är en backventil har jag för mig som är underdimensionerad så att man antingen bränner lamellerna för backen eller får generalras på drevet som ovanstående. :)


Jag kan säga så mycker som att det inte är något "drev" man rensar. Det är en låsring som ligger och trycker ut mot kanterna på en trumma där lamellerna ligger.
När växeln då ska gå i ska låsringen hålla emot och det bli tryck på lamellerna. Trycket blir dock för högt och låsringen mosar kanten på trumman den sitter i :)
Enkelt va?

--------------------------------------------

Jag har i alla fall demonterat och noga dokumenterat hur jag gått till väga och vad man måste göra för att riva och i vilken ordning.
Har totalt 74bilder. Massor med pixlar och grejer :D
Post Reply